Text Eva Mráčková, foto Miroslav Navara
Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (první zprava) uvedl do funkce nového ředitele
Po odstupujícím Janu Hergetovi se stal novým ředitelem České centrály cestovního ruchu CzechTourism František Reismüller. Prvním z kladů této volby je, že firmu důvěrně zná a již se v ní osvědčil. Dalším, že jeho heslem je evoluce, ne revoluce a že cílí na transparentnost, digitalizaci, konkurenceschopnost a efektivitu, včetně mezirezortní spolupráce.
Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš představil 26. října nového ředitele české centrály cestovního ruchu CzechTourism Františka Reismüllera, který zvítězil ve výběrovém řízení, vypsaném poté, co se dosavadní ředitel Jan Herget rozhodl odejít. Ve výběrovém řízení sehrála klíčovou roli jeho vize, kam má propagace cestovního ruchu České republiky směřovat tak, aby to bylo ekonomicky přínosné pro celou zemi.
Mgr. František Reismüller, Ph.D. se začal věnovat cestovnímu ruchu hned poté, co vystudoval sinologii na Karlově Universitě. Nejprve pracoval v soukromém sektoru jako business developement manager, potom již v CzechTourism, kde založil a čtyři roky úspěšně vedl zahraniční zastoupení v Šanghaji. Následně tři roky působil v Bruselu v European Travel Commission na pozici projektového manažera se specializací na čínský trh. Letos v březnu se vrátil do CzechTourismu na pozici ředitele odboru zahraničních zastoupení a B2B spolupráce.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš k jeho inauguraci uvedl: „Věřím, že František Reismüller posune celý sektor cestovního ruchu dopředu. Z posledních dat o návštěvnosti hotelů v Česku je zřejmé, že jsme sice celkově dosáhli už předcovidových čísel, nicméně se změnil poměr českých versus zahraničních hostů. Nový ředitel má potenciál to změnit. On a jeho tým mimo jiné stojí za odborníky ceněnou kampaní Unexpected Traditions, která aktuálně běží v 13 zemích světa s cílem přilákat do Česka co nejvíc zahraničních turistů.“ K tomu Ivan Bartoš dodává: „František Reismüller ukázal důležitost spolupráce napříč destinačním managementem v Česku, každý kraj má totiž ve vizuálech své vlastní téma. A z jeho řízení zahraničních zastoupení je zase zřejmé porozumění specifikům jednotlivých zemí a potřebný kontextový náhled.“
František Reismüller k tomu říká: „Velmi intenzivně vnímám, že se cestovní ruch po pandemii změnil stejně, jako celý svět. Při prezentaci Česka doma i v zahraničí je třeba tyto změny respektovat a vycházet jim vstříc. Současně je třeba navázat na to, co již funguje,“ a dodává: „Mými hlavními prioritami tak bude optimalizace všech činností agentury a digitalizace ve smyslu transparentnosti a důrazu na měřitelný a na exaktních datech založený marketing. To mimo jiné znamená rozvoj portálů Kudy z nudy a Visit Czechia. Také je třeba řešit vícezdrojové financování s cílem uspořit náklady státního rozpočtu a přesah činnosti CzechTourism do synergického budování značky Česko napříč průmyslovými odvětvími a ve spolupráci s dalšími státními institucemi. V neposlední řadě chci klást důraz na komplexní produktové portfolio, které odráží potřeby zdrojových trhů a nabídku českých turistických destinací.“
Zajímavé je, že CzechTourism zároveň hledá uchazeče na místo redaktora portálu Visitczechia.com. Že by si již všimnul, že na tomto jinak docela krásném portálu ještě před měsícem byly některé články bez refreshe až pět let, přestože to datum z nich čouhalo jak sláma z bot?
Předpokládám, že zmíněná snaha uspořit náklady státního rozpočtu při financování propagace českého cestovního ruchu je diktována jen úspornými balíčky. Není to totiž v zájmu ani cestovního ruchu, natož agentury CzechTourism a jeho nový ředitel to ze svých předchozích zkušeností jistě velmi dobře ví. Pokud budou náklady na propagaci a zajištění možností rozvoje zahraničního cestovního ruchu vydávány v celostátním rozměru efektivně, pak bude i jakýkoliv větší výdaj odměněn ještě lepším saldem – a o to přece jde. Jenže to předpokládá i spolupráci napříč všemi rezorty plus vnímavý postoj státní kasy. A k tomu Františku Reismüllerovi dopomáhej Bůh.
Nový ředitel CzechTourism vstupuje do víc než nelehké doby. Oproti svému předchůdci má ještě větší pravděpodobnost, že mu MMR volky nevolky rozpočet spíše zkrátí, než navýší, jak by bylo třeba. Jeho výhodou je hlavně, že se již v CzechTourism i ve světovém kontextu vyzná a osvědčil, ale i to, že v některých kuloárech se nad odchodem jeho předchůdce příliš neplakalo. Popřejme Františku Reismüllerovi hodně sil, pevnou ruku, dobrou mušku včetně přesvědčovacích schopností a příslovečnou kapičku štěstí, aby dovedl český cestovní ruch na pozici, která mu patří.