Text: Miroslav Navara Foto: Edita Volková
Veletrhy cestovního ruchu GO a Regiontour v inovované podobě zaujaly jak odborníky, tak fanoušky cestování. Může za to kvalitní odborný program prvního dne, stejně jako atraktivní nabídka pro veřejnost v dalších dnech, kdy se m.j. otevřel i zcela nový gastronomický festival GO to Food Park a Festival pěti kontinentů. Velkým lákadlem byly i živé pozvánky do českých a moravských regionů. Tradiční start nové turistické sezony na brněnském výstavišti přilákal více než 30 tisíc návštěvníků. Tedy o cca 10 % více, než v roce předchozím. Svou nabídku představilo celkem 822 vystavujících firem z 27 zemí. Pořadatelé letos posílili festivalový charakter veletrhů tak, aby byly zábavnější, pestřejší a návštěvníci si spíš než katalogy odnesli autentické zážitky. Veletrh GO nově získal podobu tzv. Festivalu pěti kontinentů a předestřel nabídku cest do rozmanitých koutů planety. Vystavovatelé pak ocenili jak vyšší návštěvnost, tak i efektivnější strukturu návštěvníků.
Partnerskou zemí se stalo Thajsko
Český cestovní ruch zažívá pozoruhodný boom. Podle předběžných výsledků se v Česku loni ubytovalo na 22 milionů turistů. Rostl jak příliv hostů ze zahraničí, tak turistika domácí. Příznivá ekonomická situace se projevila rostoucí chutí českých občanů objevovat krásy cizích zemí, včetně těch exotických a velmi vzdálených. ACK ČR odhaduje, že Češi loni na zájezdy vynaložili až 31 miliard korun, což představuje nárůst o téměř 20 %. Růst prodeje provázel i zájem o vyšší kvalitu a kategorii služeb, často v atraktivnějších destinacích.
Veletrhům se osvědčil koncept partnerské země. V letošním roce se jí stalo Thajsko, které prezentovalo celou šíři své turistické nabídky včetně živých ukázek thajského boxu, tanečnic, masáží nebo kuchyně. Zájem ze strany celé řady zahraničních centrál cestovního ruchu umožnil návštěvníkům získat kompletní aktuální informace o návštěvnických atraktivitách Dominikánské republiky, Tanzanie, Indonésie, Maďarska, Bulharska, Švýcarska, Slovenska, Slovinska či Kuby.
České destinace se ukázaly v plném počtu
Přehlídkou tipů pro dovolenou doma byl veletrh Regiontour, kterého se zúčastnila většina našich krajů a řada turistických oblastí, měst, ale i poskytovatelů služeb v cestovním ruchu a turistických cílů. Na aktivní formy turistiky se zaměřily sekce Dovolená na vodě, Dovolená v karavanu a Dovolená na kole, nabídku provázela oblíbená testovací dráha pro elektrokola. Na cesty za chuťovými zážitky pozval tradiční gastronomický festival RegFoodFest s ochutnávkami a prodejem oceněných regionálních potravin i krajových specialit. Nechyběla rozsáhlá vinařská sekce a expozice desítek lokálních pivovarů.
V rámci doprovodných programů veletrhů byly během prvního – odborného – dne na hlavním pódiu výstavního pavilonu P vyhlášeny výsledky každoroční Novinářské soutěže, pořádaně Českou asociací novinářů a publicistů cestovního ruchu – Czech Travel Press. Rok 2019 byl v soutěži věnován gastronomii. Hodnoceny byly nejlepší články, reportáže, fotoreportáže, videa, blogy, rozhlasové relace atd.Hlavní ceny získali Ondřej Havelka za článek o náboženských rituálech ve světě a Miroslav Navara za reportáž ze slovenské destilerie Nestville a jejího širšího turisticky atraktivního okolí. Letos poprvé byla předána tzv. „novinářská kachna“, společnosti dílem Teak Art Praha. Soutěž podpořila vinařství Znovín Znojmo, Templářské sklepy Čejkovice a Annovino Lednice.