Pokud budete putovat Polabím, stavte se v Roudnici nad Labem. Právě tam totiž v Galerii moderního umění zahájili výstavy sochařky a malířky Alžběty Kumstátové a vizualisty Davida Možnýho. První má za sebou několik sochařských realizací pro městský veřejný prostor a v době covidového bezčasí se začala zabývat malbou. Druhého zajímají „neprostory“ urbánního světa, například letištní hala nebo kancelářský open space. Od těchto inspirací se odvíjí i koncepce jeho výstavy
Sochařka Alžběta Kumstátová, zvyklá pracovat v bronzu, s kamenem nebo dřevem, tentokrát zvolila techniku akrylu na plátně. „Od té doby se v malbě nezastavila,“ říká kurátorka výstavy Petra Mazáčová. „Ukázala, že umí souznít i s diametrálně odlišným výtvarným médiem.“ Pro ctitele díla Jiřího Johna a Michala Ranného není bez zajímavosti, že A. Kumstátová volně navazuje na jejich poetický krajinářský odkaz, který tíhne ke krajině Českého středohoří. „Zpočátku jsem se v prvních malířských pokusech zabývala hlavně kompozicí, barevností a rytmem. Jehlan, respektive trojúhelník, mě nejdříve fascinoval spíše z kompozičního hlediska. Až po nějaké době jsem s údivem zjistila, že se ten geometrický tvar začíná čím dál víc podobat siluetě Radobýlu, kopce, který se vám v Litoměřicích nečekaně zjevuje v zadním panoramatu města, ať stojíte kdekoliv,“ dodává sochařka.
Název výstavy Without You předurčil nový ready-made Davida Možného, vznášející se pod klenbou roudnické galerie. Jde o banální předmět kancelářského inventáře, obyčejnou tiskárnu. „Jakoby tato odosobněná věc dokázala bez lidského přičinění oživnout. Stále pracuje, neboť v pravidelných intervalech vypouští do vzduchu list papíru s časovým záznamem svého tiskového úkonu,“ přibližuje artefakt, definitivně dotvořený až na místě, kurátorka výstavy Magdalena Deverová. Instalací je objekt Lowdown, nazvaný podle stejnojmenné skladby Iggyho Popa. Jeho základem jsou kovové sedačky z letištní haly. Oba objekty spolu s dalšími vystavenými pracemi provází téma vykolejené reality. Autor pracuje s hotovými předměty, které zbavuje původního prostředí. Fascinují jej anonymní zóny, jakési mnohdy bezútěšné městské „neprostory", v nichž jedinec zůstává osamělý. Autor pochází z Brna. Do roku 2000 se věnoval abstraktní a procesuální kresbě tuší a uhlem. Posléze začal pracovat s počítačovými softwary, osvojil si 3D animaci a zaměřil se na digitálně procesovaná videa. V roce 2015 dokončil svou první prostorovou instalaci. Od té doby toto médium v jeho tvorbě převládá.
TZ/Kaa