Porovnání děl ve výstavní síni
Jediný originální Rembrandtův obraz na území České republiky s názvem Učenec ve studovně najdete v Národní galerii v Praze. Výtvarník mladší generace Štefan Tóth se zase rozhodl zúčastnit projektu „After Rembrandt (Podle Rembrandta)“, což znamenalo vytvořit zcela nový obraz, ovšem inspirovaný uvedeným dílem zmíněného velikána. Mladý umělec Rembrandtův obraz kompozičně rozčlenil na několik polí. Některá z nich zaznamenala pouze barevné vertikální linie a jiná zase kopírují techniku i témata Rembrandtovy malby.
MgA. BcA. Štefan Tóth, Ph.D. pochází z Žatce. Žije a pracuje v Praze. Je absolventem Intermediální školy prof. Milana Knížáka na Akademii výtvarných umění v Praze, Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a absolvoval také stáž v ateliéru Christiana Boltanskiho na École nationale supérieure des beaux-arts v Paříži. Jehzo díla, ve kterých se inspiroval právě Rembrandtovým dílem, namaloval tak, že krom současných postupů kopíroval některé technologické i malířské postupy starých mistrů. Propojil tím dva různé způsoby malby na jedné ploše plátna. Symbolicky tak dochází k dialogu mezi historickým a současným výtvarným jazykem. Na tento první a opakovaně vystavovaný obraz navazuje číselná řada dalších tří pláten „After Rembrandt No. 1 – No. 4.“
Štefana Tóth
„Obraz „After Rembrandt“ vznikl na základě mých dlouholetých studií obrazů starých mistrů barokního umění. V malířských projevech baroka stavím nejvýše právě Rembrandtovo dílo. Představuji si, že tehdejší divák musel být jeho uměním přímo fascinován,“ tvrdí Štefan Tóth a dodává: „I nás po tolika staletích stále překvapuje krása Rembrandtových obrazů, plných mistrovské malířské techniky. Jeho malířská dokonalost s vytříbeným rukopisem, měnícím se v průběhu jeho života a především síla, energie a krása jeho obrazů jsou pro mě silným zdrojem inspirace, a to je ten moment, který chci také sdílet se současným divákem. Právě z tohoto důvodu jsem hledal díla i jiných současných umělců, kteří by se stejně jako já pokoušeli pracovat s jeho odkazem, abych si potvrdil, že Rembrandtovo dílo je stále aktuální. Spojitost s mým malířským cyklem jsem našel například v díle Braco Dimitrijeviće, který své apropriační projekty „Portraits after Rembrandt and Miguel Perez“ realizoval již v letech 1968-1978,“ uvádí Š. Tóth, Ph.D. „Obraz „After Rembrandt“ je však volné pokračování Dimitrijevićovy snahy oživit psychologický aspekt Rembrandtových maleb.“
Malířský projekt „After Rembrandt“ prezentuje zcela novým výtvarným jazykem vrcholné barokní umění. Každý obraz z uvedené série je zcela jiným a originálním příkladem inspirace konkrétním Rembrandtovým dílem a každému obrazu vévodí geometrický útvar-kruh s rozdílným barevným akcentem. V originále Rembrandtova obrazu totiž představuje zemský glóbus. Podle Š. Tótha bude i jeho nejnovější příspěvek inklinovat ke kubismu, tak aby se na jedné ploše plátna potkaly téměř nesourodé umělecké formy, a to vrcholný malířský projev baroka spolu s jedním z nejprogresivnějších hnutí moderní éry 20. století.
Oba obrazy, tedy Rembrandtův originál spolu s dílem „After Rembrandt No. 1“ Štefana Tótha mohli návštěvníci vidět v roce 2014 ve Šternberském paláci u příležitosti návratu Rembrandtova obrazu „Učenec ve studovně“ do stálé expozice Národní galerie Praha-Šternberský palác. Rembrandtův obraz téměř rok restaurovali a tento rozsáhlý výzkumný a restaurátorský projekt finančně podpořil prestižní patron Bank of America Merrill Lynch. Nový obraz „After Rembrandt No. 5“ malíře Š. Tótha bude součástí výstavy s názvem „Umění už je nuda“, konané v HYB4 Galerii-Kampus Hybernská. Zde uvidíte i další díla absolventů Intermediální školy prof. Milana Knížáka. Kurátory výstavy budou Hana Šauerová a Filip Kazda. Výstava se uskuteční v HYB4 Galerii-Kampus Hybernská, a to od 28. dubna do 26. května tohoto roku.
Kateřina Goroškov