Jaromír a Věra Hamplovi
Divadla jsou zavřená, a tak kulturní sluj Venuše ve Švehlovce hledá nové způsoby, jak oslovit diváckou obec a zůstat s ní v kontaktu. On-line inscenace (Memento) Mor se tak stává její snahou o vytvoření komplexního uměleckého díla pro období lockdownu.
Jedná se o divadelní inscenaci, která nepočítá s živými diváky. Možná i o film, který pracuje s divadelní poetikou. Je to také výpověď, která hovoří o současnosti nejen svým tématem, ale i formou. Pod mottem: “Umění nezastavíš” vzniklo představení, určené přímo pro digitální prostředí. “Nechtěli jsme, aby se divadelní kultura během pandemie smrskla jen na on-line zpřístupnění zakonzervovaných divadelních představení či na několik písniček nebo vtípků, které natočí umělci u sebe doma. Úplně rozumíme snahám jednotlivých divadel i tvůrců, ale zároveň tu cítíme nebezpečí určité “GIFizace” celé kultury. Proto jsme iniciovali vznik Moru. Je to důkaz, že ani pandemie nezabrání celistvé umělecké výpovědi,” vysvětlil Jiří Okoš, ředitel kulturní sluje Venuše ve Švehlovce.
Historie Venuše ve Švehlovce
Čtyřpatrovou budovu Švehlovy koleje na Vinohradech kousek od Náměstí Jiřího z Poděbrad navrhl architekt Jan Chládek. J. Chládek (*1890) byl jeden z posledních absolventů profesora Otto Wagnera spolu s Janem Kotěrou, Jože Plečnikem a dalšími na vídeňské umělecké akademii. Portál zdobí čtyři alegorická sousoší symbolizující čtyři roční doby, mimochodem dílo moravského sochaře Franty Úprky. Kolej reprezentovala tehdy velmi populární styl art deco s prvky rondokubismu. V r. 1928 bylo v objektu otevřeno kino Academia, po válce zde působil studentský klub Belmondo. Od r. 2014 využívají historický dvouúrovňový sál tři divadelní soubory. Je to Chemické divadlo, nedávno vzniklý soubor se zacílením na hledání nových forem divadla poezie. Dále Lachende Bestien, divadelní skupina, založená r.2011, která se soustřeďuje na současné společensko-kritické a apelativní divadlo. A třetí s provokativním názvem Depresivní děti touží po penězích se rád prezentuje jako umělecký gang, který se od roku 2004 pravidelně věnuje žánru site specific, osobitým adaptacím klasických i modernistických látek, přesahující do oblasti happeningu, rozhlasového vysílání i klasického divadla.
(MEMENTO) MOR je představení, inspirované románem Alberta Camuse Mor z roku 1947. Po prosincové premiéře 21.12. se dočkalo výrazné divácké pozornosti i kritického přijetí.Román se dostal ve Francii během první vlny pandemie koronaviru mezi nejprodávanější tituly v knihkupectvích. Hra je obrazem nemocné společnosti. „Mor je jako metafora pandemie, jako příležitost zkoumat charaktery, individuality i společnost jako takovou…” dodal Jakub Čermák, režisér inscenace, kde Smrt, odsouvaná mimo zorný úhel, se dostala do popředí natolik, až se stala samozřejmou a oběti jen číslem. „Zbytečný soucit časem člověka unaví,“ jak praví intelektuál Tarrou, ztvárněný Danielem Krejčíkem. Scénář napsal a režiese zhostil Jakub Čermák. Hráli Daniel Bambas, Daniel Krejčík, Sandra Nováková, Pavel Neškudla, Dana Černá, Jiří Racek, Zoja Oubramová, Jiří Ratajík, Barbora Šupová, Richard Němec, Petra Mošovská, Tomáš Čapek, Michal Kováč ad.
Za své projekty si skupina vysloužila nominaci na Cenu Divadelních novin za projekt „Bordel L’Amour“ (2018), cenu na festivalu „OFFenzíva“ za projekt „Marie Stuartovna, Anatomie dramatu“ (2019). Autor a režisér Jakub Čermák, je dvojnásobným nominantem Ceny Divadelních novin (2018, 2019), Ceny Josefa Balvína (2020), aspirantem v Anketě Divadelních novin (2019) a laureát Ceny české divadelní DNA (2020).
Inscenaci nominovali na ceny časopisu Svět a divadlo (dříve nazývaných Ceny Alfréda Radoka), které budou vyhlášeny 3. března 2021 on-line, a to na facebookové stránce časopisu Svět a divadlo. (www.facebook.com/svetadivadlo.