Jaromír a Věra Hamplovi, foto: Archiv NG, Wikipedie
Rembrandtův Čtoucí mnich. Za tímto obrazem už budete muset v únoru zajet do Helsinek
Národní galerii se podařilo prodloužit výstavu „Rembrandt: Portrét člověka“ až do 21. března! Výstava, s níž hned několikrát zahýbala pandemie koronaviru, měla původně skončit už v lednu. Aktuální prodloužení však přináší naději, že ji uvidí další návštěvníci.
Velký zájem naznačovaly již od prvního dne otevření v září fronty před palácem Kinských na Staroměstském náměstí. Za běžného provozu dosahovala návštěvnost v průměru 1000 lidí denně, v omezeném režimu kapacity výstavních prostor pak 450 lidí denně. Jedná se o rozsáhlý výstavní projekt, čítající 115 děl. Nikdy nebylo možné u nás spatřit tolik Rembrandtových prací pohromadě. Výstava obdobného významu se nemusí opakovat desítky let. Právě s ohledem na tato fakta kurátoři Národní galerie Praha vyvinuli maximální úsilí, aby mohli tuto akci prodloužit. Jednání byla časově náročná z důvodu velkého množství zápůjček z muzeí, galerií a soukromých sbírek nejen u nás, ale i ze zahraničí. Díky vstřícnosti zapůjčitelů proběhla úspěšně. Milovníci umění si tak mohou v Praze zhlédnout Rembrandtova díla až do 21. března, jakmile se uvolní koronavirová opatření a galerie opět výstavu zpřístupní. „I přes veškerou nepřízeň, kterou rok 2020 přinesl, se jedná vlastně o malý zázrak. Tento nádherný výstavní projekt se podařilo nejdříve posunout z jarního do nového podzimního termínu, a nyní dokonce prodloužit jeho trvání. Máme obrovskou radost a věříme, že si návštěvníci budou moci ještě do března setkání s Rembrandtem vychutnat. Do popředí vystoupí výjimečná malba Zvěstování Panně Marii od Willema Drosta, získaná jako malba samotného Rembrandta, která zaujme místo obrazu Čtoucí mnich. Ten se jako jediný koncem ledna vrátí do Helsinek.“ řekla Lucie Němečková, kurátorka výstavy. Po znovuotevření galerie opět spustí rezervační systém s časovými sloty. Tím chce instituce zajistit maximální komfort návštěvníků a zamezit vzniku front. Navíc se počítá s delší otevírací dobou výstavy, a to denně od 9 do 21 h.
Zvěstování Panně Marii
Historie obrazu Zvěstování Panně Marii od Willema Drosta
Obraz, který zachycuje scénu z Lukášova evangelia vznikl patrně po roce 1650. Obraz je fragmentem větší kompozice, není úplný, zřejmě požárem v blíže neurčené době se poničil a byl zmenšen, jinak by zde byl zachycen archanděl Gabriel. Marii zobrazil autor jako prostou židovskou dívku, ozářenou nadpozemským světlem v tmavém interiéru. Její údiv v momentě, kdy jí anděl sděluje radostnou zvěst vyjadřuje nejen výraz tváře, ale také pohyb těla a gesto rukou. Velké překvapení a nenadálé vyrušení vyjadřuje i padající kniha.Vincenc Kramář ředitel Obrazárny Vlasteneckých přátel umění doporučil nákup obrazu v roce 1923 a připisoval jej Rembrandtovi, o čemž svědčila i signatura. Obraz byl zakoupen, ale určení nebylo definitivní, mělo se jednat o první Rembrandtův obraz v českých veřejných sbírkách. V 30. letech ho ale nezahrnuli do významného inventáře mistrova díla od historika umění Brediuse. Teprve nedávno obraz přiřadili mezi práce Willema Drosta. Signatura poukazuje na vztah učitele k žákům. Rembrandt, když uznal, že práce žákova dosahuje kvalit, neváhal obrazy signovat. Drost vstoupil do učení k Rembrandtovi v patnácti letech v roce 1648. Kruh kolem Rembrandta čítal v průběhu let kolem padesáti malířů. Ačkoliv je často považován za osamělého génia, vychoval řadu umělců a ovlivnil několik dalších generací. Věrohodná signatura obrazu "Rembrandt F." byla dlouho chápána jako záruka nesporného Rembrandtova autorství. Současná věda přičleňuje obraz Willemu Drostovi, nejnadanějšímu žáku velkého mistra, a poukazuje na přímý vliv učitele na žáka. W. Drosta vzhledem k novým poznatkům dnes dávají na roveň velkých holandských mistrů 17. století. Vincenc Kramář řekl: „Jde o výjimečné umělecké dílo, bez ohledu na to, která ruka je stvořila. ”
Autoportrét W. Dorsta
V rámci sociálních sítí Národní galerie je dále výstava Rembrandt: Portrét člověka k vidění online. Promyšlený koncept obsahuje různé s výstavou související aktivity, jako například komentovaná videa, věnovaná vybraným dílům. V přípravě je i workshop pro děti či komentovaná prohlídka s kurátorkou. Ve spolupráci s Baletem Národního divadla vzniklo video Balet mezi obrazy: Rembrandt a Saskia, které natočil italský režisér Marco Chiodi. Sólisté Evgeniya Gonzalez a Fraser Roach interpretují skutečný milostný příběh malíře a jeho životní lásky Saskie. Na webových stránkách Národní galerie také nově zveřejní film Rembrandt – malíř člověka, dříve uváděný pouze ve výstavních sálech paláce Kinských. Organizátoři výstavy se tak snaží přiblížit Rembrandtovu osobnost a jeho dílo všem, a to i těm, kteří se na výstavu pro velký zájem nedostanou.