Uzávěrka přihlášek do 16. ročníku soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „ČESKÁ CHUŤOVKA 2024" a 14. ročníku soutěže o značku „DĚTSKÁ CHUŤOVKA 2024“ se neodvratně blíží. Logo zmíněných značek na obalu produktu znamená, že daný výrobek obstál v ostrém senzorickém hodnocení opravdu nezávislé odborné poroty.
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a výzkumné agentury NIQ se prý do českých obchodů již vrací opatrný optimismus. Zákazníci začínají i přes ne zrovna malou inflaci více utrácet a rádi si připlatí za kvalitu. Prozíraví výrobci potravin by tedy měli zpozornět a své potenciální zákazníky upoutat právě důrazem na vyšší kvalitu svých výrobků oproti konkurenci. Vynikající chuť potraviny je právě tím, co zákazník od výrobku očekává a dovede ji ocenit. Díky této vizi právě u log značek „ČESKÁ CHUŤOVKA“ a „DĚTSKÁ CHUŤOVKA“ totiž nemusí kupující studovat s lupou u regálu složení výrobku. To mu stejně o chuti mnoho neprozradí. Logo mu naopak prozradí, že daný produkt obstál v senzorickém hodnocení nejen u náročné odborné poroty, ale dokonce i u ještě náročnější dětské poroty. Mimochodem, porota složená z dětských hodnotitelů je unikátním fenoménem dokonce i ve světovém měřítku.
Soutěž o značky „ČESKÁ CHUŤOVKA“ a „DĚTSKÁ CHUŤOVKA“ má od svého založení před 16 lety stále stejný a neměnný cíl, a to motivovat výrobce k co nejvyšší kvalitě a tím i co nejlepší chuti potravin. Zákazníky zase vedou k tomu, aby tyto poctivé výrobky na trhu vyhledávali. Historie soutěže přesvědčivě potvrzuje, že se jí toto předsevzetí daří naplňovat. I díky tomu, že se pod kvalitu obou značek podepsali nezávislí a respektovaní potravinářští odborníci i děti a studenti. O tom mj. svědčí, že za předchozích 15 let se značkou „Česká chuťovka“ může pyšnit již 1656 výrobků od 223 firem a značkou „Dětská chuťovka“ celkem 258 potravin od 102 českých výrobců.
Od roku 2017 poskytuje této u nás neobvyklé soutěži aktivní záštitu Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, která tím deklaruje svůj zájem o podporu kvalitních českých potravin. Na tiskové konferenci 19. srpna v Senátu vyjádřil pokračující stabilní podporu projektu „Česká chuťovka“ předseda této komise senátor Jiří Vosecký. Záštitu soutěži letos poskytl tradičně také ministr zemědělství Marek Výborný a rovněž prezident Agrární komory Jan Doležal a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Odbornou úroveň a prestiž soutěže pak podtrhuje dlouholetá odborná garance renomované Vysoké školy chemicko-technologické v Praze společně s VOŠ, Gymnáziem, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odbornými patrony soutěže jsou rektor VŠCHT prof. Ing. Milan Pospíšil, CSc. a děkan Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT doc. Ing. Aleš Rajchl, Ph.D.
Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže je 12. září. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 24. října v Národním zemědělském muzeu v Praze na Letné. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají tři ocenění „Cena novinářů – Česká chuťovka 2024“. V pořadí již čtrnáctá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“. Spoluorganizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s. Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku je možné také sledovat na Facebooku, kde uveřejňujeme aktuální informace a novinky od držitelů ocenění.
Váženými a respektovanými partnery soutěže jsou mj. opět Národní zemědělské muzeum a Český porcelán Dubí, který i letos potěší držitele České a Dětské chuťovky vkusnými porcelánovými závěsnými plaketami s logem soutěže.
Josef Sléha