Střední Čechy zaznamenaly v minulém roce nejvyšší návštěvnost za posledních dvanáct let. Podle údajů Českého statistického úřadu přijelo do regionu ve čtvrtém kvartálu 2023 dokonce 251 tisíc návštěvníků, což je o více než 10 % více oproti stejnému období roku 2022. Nicméně stále je co zlepšovat. Například jen relativně málo zahraničních turistů poznalo středočeskou nabídku vodních sportů a krásy zdejších úseků Vltavy a Labe.
Podle Českého statistického úřadu do Středočeského kraje, tuzemských přijelo v meziročním srovnání o 6,8 % hostů více. U zahraničních turistů, především z Němců, Slováků a Poláků, zaznamenal region dokonce nárůst o 22,9 %. „Střední Čechy mají jednoznačně co nabídnout, což dlouhodobě potvrzují čísla návštěvnosti. Přijelo k nám za celý loňský rok 1,33 milionů hostů. Oproti roku 2022 se jedná o nárůst o 14,5 %. Zvýšení návštěvnosti jsme přitom zaznamenali jak u tuzemských, tak i u zahraničních návštěvníků. Návštěvnost tuzemských návštěvníků překročila 1 milion hostů. U zahraničních návštěvníků byl nárůst návštěvnosti ještě výraznější, celých 35 %. Těší mě, že společně s partnery nadále pracujeme na tom, abychom nejen tuzemským, ale i zahraničním návštěvníkům ukazovali krásy našeho kraje a hledali další neotřelé zdroje turistiky. Kampaně „Pustit k vodě“ je toho důkazem,“ informoval radní Středočeského kraje pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda.
Aniž bychom si to uvědomili, máme u nás příznivé podmínky pro vodní turistiku. Díky splavné Labsko-vltavské vodní cestě má region nejdelší síť vodních cest v Česku. „Dokonce tím překonáváme známý velice populární Baťův kanál. Máme i potenciál konkurovat zahraničí. Například v Holandsku a Francii je již mnoho let rekreační plavba velmi oblíbený způsob trávení dovolené. Na Vltavě i Labi vznikají v současnosti nová úvaziště a maríny, vodní nádrže Slapy a Orlík nabízejí široké možnosti vícedenní dovolené, provozování vodních sportů a koupání. Obdobně je tomu také na polabských pískovnách,” tvrdí radní V. Švenda s tím, že nezbytnou podmínkou pro zvýšení turistického ruchu na středočeských vodách je nutný rozvoj služeb, jejich kvality a výstavba potřebné infrastruktury. „Středočeský kraj rozvoj turistiky dlouhodobě podporuje. To se samozřejmě týká i rekreační plavby. Dotace na rozvoj turistické infrastruktury, které mohou využít obce i soukromé subjekty. Mohou je získat investoři kromě jiného například na budování vývazišť rekreačních lodí.“
Českým fenoménem navíc je vodácká tradice spojená s trampingem. V tomto ohledu ve středních Čechách mají ideální podmínky řeky Sázava a Berounka s bohatou nabídkou kempů a půjčoven. Zároveň máme v regionu další zajímavé turistické cíle spojené s vodou. Například Námořní muzeum ve Veletově, Muzeum Vltavanu v Davli nebo Vodácké muzeum ve Zruči nad Sázavou.
Nově zahájená kampaň „Pustit k vodě“ především propaguje ve středních Čechách aktivní pobyt na vodě i u vody. „Kreativní koncept vzešel z marketingového oddělení a poukazuje na každodenní či stresové situace, které mohou lidé hodit za hlavu, tedy „pustit k vodě“, a užít si aktivní dovolenou nejen na vodě, ale i u vody jen pár kilometrů od hlavního města,“ informuje Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu (SCCR). Základní myšlenka pracuje s vtipným dvojsmyslem. „V kampani využíváme slovní hříčku, která nese jasné sdělení, tedy zbav se starostí, uvolni se a vyraz s partnerem, rodinou, se psem, prostě s kýmkoliv doslova k vodě. Tón kampaně je hravý, uvolněný, plný příjemných možností,“ doplnila za SCCR Karolína Kratochvílová.
„V navržených grafických vizuálech využíváme kontrast mezi každodenním životem a zábavnějším způsobem trávení volného času. Zvolené barvy kampaně navozují pohodovou letní atmosféru, což završuje symbol růžových srdíčkových brýlí,” uvedl Jiří Flachs, zakladatel kreativního studia Debono. Produkci videospotů zajistila společnost Markusfilm. „Casting, výběr lokací a samotné natáčení probíhalo vloni na přelomu září a října, kdy jsme využili nebývale teplé počasí. Natáčet letní spoty na začátku podzimu tak bylo příjemnější než v polovině prázdnin,” dodal Marek Dvořák, majitel studia Markusfilm.
Kampaň „Pustit k vodě“ navazuje na jedno z hlavních komunikačních témat SCCR i agentury CzechTourism pro následující dva roky, kterým je aktivní turistika. Střední Čechy agentury představují jako destinace v pohybu. Výhodou regionu je rozmanitost a šíře nabídky aktivní turistiky, která je atraktivní pro všechny cílové skupiny i věkové kategorie. „Hlavním přínosem produktu cestovního ruchu je zvýšení návštěvnosti v regionu, vyšší spotřeba služeb a tím i podpora lokální ekonomiky. Kampaň „Pustit k vodě“ sdružuje nejen nabídku aktivit na vodě, ale i turistické cíle a služby okolo vody. Můžeme tak návštěvníkům nabídnout komplexní dovolenou,“ na závěr doplnil J. Kulhánek.
Více o kampani najdete na www.pustitkvode.cz, videospoty zde.
TZ/Kaa