Virtuální premiéru českého národního pavilonu v Osace na světové výstavě EXPOO 2025 si mohli první zájemci prohlédnout na jeho virtuálním dvojčeti v Praze 20 v sídle společnosti Virtuplex. Rok před zahájením světové výstavy si tak partneři z řad firem, krajů, měst a nejrůznějších institucí mohou se speciálními 3D brýlemi pavilon projít a podiskutovat o možnostech spolupráce.
Na převedení českého národního pavilonu pro světovou výstavu EXPO 2025 v Ósace do virtuální reality se příkladně ukázaly velké přínosy moderních technologií virtuální reality. Od raných fází projektu bylo možné procházet pavilonem v prostoru haly ve Virtuplexu a ladit s architekty model do posledního detailu – od použitých materiálů až po intenzitu světla uvnitř. Díky virtuálnímu modelu vzniklo také vůbec první video českého národního pavilonu, které najdete na <https://www.youtube.com/watch?v=SLAzwzG5-zY>.
„Možnost procházet pavilon s 3D brýlemi a vidět jej v měřítku 1:1 je nedocenitelná. Můžeme odchytávat nejrůznější nedostatky ještě před tím, než začneme stavět, a zároveň ukazovat velice reálný model našim současným i potenciálním partnerům. Celý projekt jsem od počátku koncipoval tak, že jsem chtěl dát příležitost skvělým českým architektům i českým dodavatelům ukázat svůj talent a kreativitu, prezentovat se v zahraničí a otevírat nové příležitosti a možnosti spolupráce. Proto jsme vyhlásili po více než dvaceti letech otevřenou architektonickou soutěž, do níž se přihlásilo skvělých 38 projektů. Výhodou architektonické soutěže oproti v posledních letech používanému Design & Build (tedy situaci, kdy naráz soutěžíte stavební firmu i architekty) je fakt, že můžeme mít design a celý proces lépe pod kontrolou tak, aby byl v souladu koncepcí české účasti na EXPO 2025, kterou v roce 2022 schválila vláda,“ vysvětluje generální komisař české účasti Ondřej Soška.
Druhým krokem po architektonické soutěži je nutnost vybrat někoho, kdo budovu postaví. „Protože se nám nepodařilo najít českou firmu, která by disponovala legislativou požadovanou japonskou stavební licenci, hledali jsme japonské firmy, které chtějí spolupracovat s českými dodavateli. Do Japonska totiž plánujeme dovézt české dřevo a sklo,“ vysvětlil O. Soška. „Do výběrového řízení na generálního dodavatele jsme na základě předchozích indikací a projeveného zájmu přizvali šest firem. Nabídku jsme obdrželi od třech z nich. Nám nejpřátelštější nabídku podala firma Daisue.“ S ní podepsal generální komisař české účasti na světové výstavě smlouvu o stavbě českého národního pavilonu v polovině dubna letošního roku. Za japonskou stranu ji potvrdil generální ředitel stavební společností Daisue Kazunori Murae, který po podpisu dodal: „Český pavilon bude náročná stavba. Dřevěnou CLT konstrukci budeme například obkládat sklem. Naše firma se v současné době orientuje i na výstavbou dřevostaveb. Český pavilon bereme jako skvělou referenci pro další zakázky!“
Kancelář generálního komisaře také během virtuální premiéry českého národního pavilonu představila oficiálního maskota české účasti na EXPO 2025, a to exponauta Reného. „Maskoti a kreslené postavičky jsou v Japonsku extrémně populární. Po interních diskuzích jsme se rozhodli maskotem vzdát hold výjimečnému českému umělci, který vystavoval v Ósace 1970, Renému Roubíčkovi,“ říká ředitel marketingu českého EXPO týmu Aleš Kysela. Při této příležitosti Kancelář generálního komisaře uvedla videospot, který natočila ve spolupráci s Michaelou Lesařovou Roubíčkovou, dcerou Reného Roubíčka, sklárnou Pačinek Glass a režisérem Jakubem Jahnem. <https://www.youtube.com/watch?v=H1MLKu4dDq8>
Více informací najdete na https://drive.google.com/drive/folders/1murCp-jz8yv3kioIhsJg28gZ9EHulxOU>. K dispozici jsou také zcela nové vizualizace národního pavilonu.
Jana Kohoutová