Lávku u stanice metra Rajská zahrada oficiálně zprovoznili představitelé magistrátu, zhotovitele a městské části Prahy 14 dne 2. dubna 2024. Díky tomu cestující vlakem od Poděbrad, Milovic apod. mohou vystoupit na nově zřízené vlakové zastávce Rajská zahrada a po lávce se přesunout buď do městské části Kyje Hutě nebo přejít velice frekventovanou Chlumeckou čtyřproudou spojnici s pražským okruhem a pokračovat do hlavního města metrem.
Za zhotovení lávky zaplatilo hlavní město Praha cenu 82,6 milionů korun bez DPH. Technicky se jedná o dvě prostě uložené příhradové ocelové lávky a dvě věže pro spojení výškových úrovní na koncích lávek. Věže obsahují výtahové šachty a schodiště. Světlá šířka lávek je 3,75 metru, světlá šířka schodišť je 1,75 metru. Délka lávky přes Chlumeckou činí 49,35 metru, železniční těleso překlenují dvě pole o rozpětí 20,27 a 16,73 metru. Část lávky přes železniční trať otevřeli pro veřejnost již v prosinci minulého roku. Nyní stavbaři dokončili a zkolaudovali celou lávku včetně úseku přes Chlumeckou ulici.
„V Praze aktuálně probíhá boom ve výstavbě pěších lávek. Během loňského roku jsme už otevřeli Štvanickou lávku, lávku Havraňák a dvě lávky v Radotíně. Nově zprovozněná lávka na Černém mostě propojuje metro B s novou železniční stanicí Rajská zahrada a přilehlými obytnými čtvrtěmi a významně tak usnadňuje pohyb chodců. Na lávce zároveň také testujeme systém navigace v rámci projektu „Čitelná Praha“, který má za cíl usnadnit orientaci ve městě,“uvedl I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Zdeněk Hřib
„Posílená infrastruktura na Rajské zahradě znamená nejenom řešení konkrétního problému v obsluze místa, ale i anticipaci budoucího rozvoje tohoto území. Budu rád, když se i v jiných částech Prahy nebudeme věnovat pouze řešení akutního dopravního problému, ale naopak mu účinnou přípravou investic do dopravní infrastruktury budeme předcházet,” doplnil Tomáš Pek, předseda Výboru pro územní rozvoj Zastupitelstva hl. m. Prahy.
Na nové železniční zastávce Praha-Rajská zahrada zastavují vlaky pěti linek již od prosince 2023, avšak až do této chvíle chybělo kvalitní a rychlé propojení s metrem a sídlištěm Černý Most. Zatím bylo možné jen ve směru do části Hutě. Nyní je však již zastávka kompletně bezbariérově přístupná právě díky zprovoznění pěší lávky přes Chlumeckou ulici.
„V rámci této stavby testujeme i nový systém statické navigace projektu Čitelná Praha. Zkoušíme zde nové prosvětlené nosiče, které by se v budoucnu měly objevit také v pražském metru. Zdálky upozorňuje na přítomnost vlakové zastávky. Na lávce navigační systém směřuje cestující k jednotlivým nástupištím, výtahům i východům. Pro jednotlivé směrové tabule jsme použili prototypy prosvětlených nosičů, a také směrovky navigující na jednotlivé pěší i dopravní cíle v okolí,“ dodal na závěr Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID. Více informací k navigačnímu systému Čitelná Praha je k dispozici zde.
Vít Hofman