
Nové destinace, přímé lety do exotiky, expanze v regionech, otevření poboček i návrat na Slovensko, tak by se daly v kostce prezentovat nejvýznamnější milníky Čedoku za rok 2023. Loňské provozní a hospodářské výsledky současně potvrzují, že se rok 2023 zapíše jako nejúspěšnější v historii zájezdové turistiky.
Cestovní kancelář se mohla pochlubit rekordním rokem. Za letní i zimní sezonu obsloužila nejvíce klientů od revoluce a připravila zájezdy pro více než 420 tisíc lidí, což je o 55 % více než v roce 2022. V řeči čísel potom společnost dosáhla za minulý rok na tržby v hodnotě 7,8 miliard korun s očekávaným ziskem přes 350 milionů korun. Charterové lety mířily v roce 2023 ze všech českých mezinárodních letišť. Poprvé i z Českých Budějovic, kde zahájili přepravu v srpnu. Provoz Čedoku se také po několika letech vrátil i do Bratislavy. Z pohledu letišť letělo 64 % turistů z Prahy, 18,6 % z Brna, 7,4 % z Ostravy a 3,9 % z Bratislavy. Češi v letní sezoně cestovali k moři také z letiště v Pardubicích (podíl 3 %), v Českých Budějovicích (podíl 1,7 % ) nebo letěli z Karlových Varů (podíl 1,3 %).
V letošním roce Čedok představí největší expanzi destinací v regionech i nové lety z Prahy, Bratislavy, ale také z Košic nebo Popradu. U hospodářského výsledku bude nárůst ještě výraznější, EBITDA společnosti přesáhne 350 milionů korun. „Podařilo se nám loňský rok uzavřít s rekordními výsledky, zaznamenali jsme nejlepší čísla za 103 let fungování firmy u obratu, výsledku hospodaření i u počtu odbavených klientů, kteří s Čedokem vyrazili na dovolenou. Rok 2023 se zapíše jako období, kdy jsme dokázali za 12 měsíců navýšit zisk téměř o 280 milionů korun. Hlavní podíl na tom má zájem o cestování ze strany Čechů i Slováků, naše silnější pozice na trhu, ale i synergie v rámci celé skupiny ITAKA. Naše strategie přímých dálkových letů, rozšíření nabídky z regionálních letišť, digitalizace nebo otevírání nových a neobvyklých destinací ukazuje, že směr cestovatelských trendů na trhu udává pravě Čedok,“ okomentoval hospodářské výsledky Stanislav Zeman, generální ředitel Čedoku.
„Ceny zájezdů jsme dokázali díky dobrým kontraktům s hotely a dopravci udržet i přes inflaci na téměř stejné úrovni, navíc jsme významně investovali do nových poboček, technologií, ale také jsme pracovali se zajištěním cizích měn, leteckého paliva a dokázali maximálně využít úspory z rozsahu či snižovat interní náklady. Návrat Čedoku na Slovensko se dostal hned v prvním roce provozu do černých čísel a vydělává. Ke skvělé kondici firmy přispívá také nulová zadluženost i možnost zisky využít pro další rozvoj Čedoku,“ doplnil finanční ředitel Tomáš Kosař. Nejoblíbenější zemí pro dovolenou bylo za celý rok Řecko, následované Tureckem, Egyptem či Španělskem, včetně Baleárských či Kanárských ostrovů. Do TOP 10 destinací se dostaly i exotické cíle jako Zanzibar, Thajsko coby loňská novinka, nebo populární Dominikánská republika. Stálicí v žebříčku je Bulharsko a Portugalsko, včetně Madeiry a Azorských ostrovů. Přehled za loňský rok uzavřela Itálie, kam se začalo létat nově také do Kalábrie i na Sicílii. Skokanem roku jsou země jako Albánie, Černá Hora i Tunisko. Zajímavým faktem je také částečný přesun turistů mířících do Chorvatska do letadel. U poznávacích zájezdů vedou dlouhodobě Francie, Itálie, Portugalsko, Velká Británie a Egypt, ať už se jedná o návštěvy metropolí či různé prodloužené okruhy.
Průměrná obsazenost charterů Čedoku dosahovala za celý rok 98 %. Zájezdy u cestovní kanceláře vybíraly nejvíce páry a rodiny s dětmi, tyto dvě silné cílové skupiny představují 83 % zákazníků. Nejvíce rezervací bylo u čtyřhvězdičkových a pětihvězdičkových hotelů s all inclusive a tento trend pokračuje i u objednávek na rok 2024. Pobytové i poznávací zájezdy na příští léto budou postupně v prodeji na webových stránkách www.cedok.cz, na 50 pobočkách Čedoku po celé České republice a v široké síti prodejců.
Jaro Kratochvíl