Již podeváté volili čeští zákazníci značky, kterým nejvíce důvěřují. Do průzkumu zahrnula společnost Atoz Marketing Services (AMS) značky, které zákazníci považují na českém trhu za nejsilnější. Soutěž probíhala to v 92 kategoriích, přičemž v každé kategorii může být pouze jeden vítěz. Deset kategorií bylo nových. Výzkumníci tak reagovali na situaci ve společnosti a na trhu.
Společnost Atoz Marketing Services(AMS) organizuje v České republice už 9. ročník a 8. ročník na Slovensku nezávislý marketingový průzkum s názvem „Důvěryhodné značky“. Česká společnost v posledních letech prochází turbulentními změnami a bylo tedy otázkou, zda se tato skutečnost promítne i do výsledků největšího průzkumu zákaznické důvěry v České republice. Ve většině kategorií zůstali čeští zákazníci poměrně konzervativní a volili jistotu. AMS do průzkumu zapojila reprezentativní vzorek čtyř tisíců respondentů, kteří hodnotili značky v oblastech jako jsou služby, výrobci sanitárních a hygienických prostředků, výrobci potravin, léčiv, stavebnin apod.
Čeští zákazníci obecně potvrdili svou věrnost oblíbeným značkám, a to i navzdory tomu, že některé značky jim rozhodování ztížily změnou oblíbeného názvu čili „brandu“. Příkladem je značka „Dáme jídlo“, která od letošního roku funguje pod názvem „Foodora“. Její zákazníci tuto změnu rychle přijali a dali novému „brandu“ opět důvěru. Také se například značky „Marťánci“ a „ORLEN Benzina“ po ročním propadu opět vrátily na pozici vítěze ve své kategorii. Skutečnost, že Češi milují své „retrobrandy“ potvrdil také vítěz kategorie Hračky a figurky, kde zabodoval legendární „Igráček“. Díky tomu, že si v průzkumu meziročně polepšil o nejvíce hlasů, se stal tzv. skokanem roku. Překvapení naopak nastalo v kategorii vína, kde se poprvé v historii programu na první příčce umístila značka „Víno Mikulov“.
L. Matějka, foto Edita Volková
Vybírat přitom bylo opravdu z čeho. Čeští spotřebitelé v tomto nezávislém průzkumu hodnotili v 92 kategoriích téměř 900 značek nominovaných automaticky na základě prodejů. Tento výběr je zárukou že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. „Ocenění „Nejdůvěryhodnější značka“ má tu přednost, že se otevírá všem značkám na trhu, které zastávají ve své kategorii významné místo. Žádné téma zde není tabu, protože jedině tak lze objektivně popsat nákupní chování a změny ve společnosti. I proto jsme nově otevřeli kategorii „Prodejci erotického zboží“, kde zvítězila značka „Růžový slon“. Tady bych rád ocenil snahu této značky o odtabuizování tématu sexu, který, ač se o tom veřejně nebavíme, má velký vliv na naše psychické zdraví a tím pádem nepřímo i kvalitu života každého z nás,“ vysvětlil Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny AMS.
Vítězné firmy mohou ve své komunikaci používat označení a logo Nejdůvěryhodnější značka 2023. „Ze studie Private labels Syndicated report 2022 společnosti NIQ vyplynulo, že ocenění Nejdůvěryhodnější značka je českými spotřebiteli vnímáno velice pozitivně. Zařadilo se těsně za české a regionální označení, jako například Klasa, Česká potravina apod.,“ dodala Soňa Fialová ze společnosti NIQ. „Za důležité pro své rozhodování o nákupu považuje toto ocenění až 32 % oslovených respondentů. Nejdůvěryhodnější značky jsou tedy, podle deklarace respondentů naší studie, jedním z nejkladněji vnímaných komerčních certifikátů, tedy nestátních ocenění. Ostatní komerční značky v tomto ohledu v průměru dosáhly 26 %.“
S. Fialová, foto A. Karoch
Marketingový program „Nejdůvěryhodnější značka“, zaměřený na důvěryhodnost značek na trhu v České republice, je rovněž partnerem NROS, což je Nadace rozvoje občanské společnosti a jejího sbírkového projektu „Pomozte dětem“. Většina ji zná díky maskotu znázorňující žluté kuřetem se záchranným kruhem. Díky této spolupráci dochází k propojování projektu se stabilními firmami na českém trhu. Ke znevýhodněným dětem se tak dostane více pomoci. Nejdůvěryhodnější značka má v letošním roce i nové mediální partnery jako Bigmedia a Metrozoom, MaxVision a adservis. Tento marketingový mix zaručuje oceněným značkám ještě větší mediální podporu než v loňském roce.
Společnost Atoz Marketing Services se už od roku 1993 zabývá B2B komunikací v oblastech retailu, logistiky, obalového průmyslu a farmacie. Společnost od roku 2001 organizuje také program „Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka“.
Kateřina Goroškov