První letošní z firmy AnnoVino
V říjnu jde vinařský rok pomalu do finiše. Podzim obecně patří u vinařů mezi nejintenzivnější měsíce. Sklízejí plody své předchozí práce a všichni doufají, že hrozny stačily perfektně „prozrát“, aby se jejich kvalita následně zrcadlila v lahvích vína. Ovšem na trhu se objeví jako první tzv. Nová vína a hlavně Svatomartinské.
Naše vinice zabírají 18 tisíc hektarů. Více než 2 třetiny (71 %) je osázeno odrůdami bílými včetně nesmrtelné klasiky Veltlínského zeleného, Ryzlinku rýnského a Mülleru Thurgau, které jsou sice tradiční, ale přesto z rukou našich vinařů moderní a nepostrádající kouzlo. Hvězdy našich tradičních modrých odrůd, tedy červených vín, jsou pak Svatovavřinecké, Frankovka a nově Zweigelt. Ovšem vína, na která se všichni těší, jsou už ta letošní, protože jsou prostě první a nyní se prodávají pod názvem Svatomartinská. Původně šlo o osobitou a úspěšnou českou reakci na francouzské Beaujolais Nouveau. I úvod byl impozantní.
Letošní znojemská kolekce Svatomartinského
Na sv. Martina, totiž 11. listopadu v 11 hodin, jedenáct minut a někde dokonce 11 vteřin otevírali vinaři sklepy, stánky, vinotéky a jiné prodejní prostory a začali rozlévat první letošní mladé víno. Jedná se o produkt, vyrobený technologií rychlého čiření a speciální filtrace. Mimochodem červené svatomartinské je povolené produkovat pouze z hroznů Modrého portugalu a Svatovavřineckého, bílé z odrůdy Muller Thurgau, Veltlínského červeného raného a už několik let i z Muškátu moravského. Základem pro produkci růžových martinských vín jsou kutivary Modrého portugalu, Svatovavřineckého a nově i Zweigeltrebe. Tato tradice už dnes není tak jasná, protože obchodní řetězce se snaží, aby se Svatomartinské otevíralo v pátek před víkendem. Věděli jste, že značku „Svatomartinské“, tedy siluetu Martina na bílém koni ve vínovém kruhu, nezíská každé mladé víno? Požadované senzorické parametry vyžadují, aby vína byla opravdu kvalitní, což v průběhu října posuzuje odborná hodnotící komise při Národním vinařském centru ve Valticích.
Protože těm ostatním to bylo líto, vznikla další kategorie, tzv. Nová vína. Vinaři při jejich výrobě používají stejnou technologii, ale mají drobnou výhodu. Mohou ho vyrábět i z jiných kultivarů než ta pravá Martinská a vína dostávají na trh dokonce dříve než Svatomartinské.
Tzv. Nová vína v podání Znovínu Znojmo
Nicméně tradice je tradice. V minulém roce se například u nás vypilo rekordních více než 2 miliony lahví Svatomartinského. To vypovídá o velké „natěšenosti“ milovníků vína na nový ročník a oblíbenosti společenských akcí, které spojujeme se svatomartinskými hodokvasy.
Šárka Podlenová
Mezi vinařstvími, kteří se dali na Svatomartinská vína, se zařadilo i vinařství AnnoVino