Jihomoravská vinařství mají co nabídnout. Foto Oldřich Hrb
Jak ukazuje nejnovější analýza návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení, jižní Morava je v závěsu za Prahou nejnavštěvovanějším regionem České republiky. Nejvíce turistů bylo z Čech, pak následují turisté ze sousedících států, tedy ze Slovenska, Polska, Německa a Rakouska. Nejdelší čas tráví na jižní Moravě návštěvníci z Velké Británie.
Podle analýzy agentury CzechTurism nejvyhledávanějším loňským turistickým cílem se na jižní Moravě stal Aqualand Moravia v Pasohlávkách. Navštívilo jej téměř třičtvrtě milionu návštěvníků a v rámci celorepublikového žebříčku turistických cílů se vyšplhal do první desítky. Spolu s ním se do top deseti nejnavštěvovanějších míst v České republice dostal ještě hrad Špilberk s počtem přes 600 tisíc návštěvníků.
„Návštěvnost regionu je stále na vzestupu a dostává se na hodnoty, na které jsme byli zvyklí před covidovými lety. Za druhé čtvrtletí letošního roku evidujeme téměř 600 tisíc ubytovaných návštěvníků. Bohužel však u nás však zůstávají nejkratší dobu, tedy průměrně 2,85 dní, zatímco ve všech ostatních krajích je to minimálně tři dny. To znamená, že turisté jižní Moravu přirozeně neopomíjejí. Naším úkolem je vytvořit pro ně vhodné podmínky a chvíli je tu udržet,“ uvedla Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava.
Také Moravský kras patří mezi zajímavé turistické cíle. Foto Oldřich Hrb
V seznamu padesáti nejnavštěvovanějších míst v Česku najdeme ještě zámek v Lednici, Zoo Brno, Punkevní jeskyně, Zoo Hodonín, VIDA! Science centrum a Dinopark Vyškov. „V zoologických zahradách či zábavních parcích se návštěvnost nejlépe monitoruje. My se snažíme jižní Moravu přibližovat i skrze různé tematické akce, aby ji hosté vnímali jako ideální destinaci z hlediska gastronomie, architektury či lidového umění. V žebříčku nejnavštěvovanějších památek se to možná neprojeví, ale na návštěvnost regionu to má příznivý vliv,“ objasnila M. Grůzová.
Její slova potvrzuje také analýza návštěvnosti kraje podle dat mobilních operátorů. Vysoké počty návštěvníků zaznamenaly v druhém čtvrtletí vedle Brna zejména vinařské oblasti Slovácko, Lednicko-valtický areál spolu s Hustopečskem, a také Znojemsko s Podyjím. Každou tuto oblast navštívilo přes 200 tisíc turistů. Největší podíl zahraničních turistů zaznamenali v Mikulově. Tam tvoří zahraniční turisté více než čtvrtinu (28 %). Vysoký podíl si udržuje také Pálava (19 %) a samozřejmě Brno a okolí. Samotné Brno si prohlédlo za druhý kvartál 25 % turistů ze zahraničí, v širším okolí Brna to bylo 21 %. Nejčastěji se turisté zdrží jeden až dva dny, což znamená, že v úvodu zmíněné statistiky z ubytovacích zařízení je nemusí vůbec zachytit. Analýzy z hromadných ubytovacích zařízení zpracované agenturou CzechTourism jsou k dispozici na webu zde: https://tourdata.cz/data/interaktivni-krajsky-report-2023-q/
TZ/Kaa