Karlínské nábřeží, ostrov Štvanice a Holešovická tržnice, to vše nyní spojuje Štvanická lávka
Splnil se dávný sen obyvatel Karlína a Holešovic. Konečně mohou přejít suchou nohou přes Vltavu z jedné pražské čtvrti do druhé. Štvanická lávka, kterou město Praha právě uvedlo do provozu, má řadu architektonických i technologických unikátů. Hlavně ale spojuje nejen oba rychle se rozvíjející břehy, ale mostní odbočkou i ostrov Štvanici.
Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů. Mezi ostrovem Štvanice a Holešovicemi činí šířka koryta dokonce 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavbu vybavili stavbaři drobnými spáry, kterými bude odtékat dešťová voda.
„Štvanická lávka se v plánech objevuje více než 120 let. Abychom si ověřili, že je skutečně aktuálně potřebná, nejprve jsme ve vypůjčené pramici vyzkoušeli převoz lidí mezi Holešovickou tržnicí a Štvanicí. Následoval přívoz, který se rychle stal druhým nejvytíženějším v Praze. Potvrdil všem, že Štvanickou lávku je důležité postavit,“ zavzpomínal starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský.
Na 300 metrů dlouhou konstrukci použili mostní specialisté unikátní ultra-vysocehodnotný bílý beton, poslední pole na holešovické straně je pak zvedací, aby odolalo i tisícileté vodě. Lávku navíc doplňují umělecká díla. Výstavba vyšla zhruba na 352 milionů Kč. S otevřením Štvanické lávky zároveň končí provoz přívozu P7, který doposud propojoval oba břehy. Lávka nově představuje jednoduchou spojnici pro pěší a cyklisty mezi městskými částmi Praha 7 a Praha 8 s tím, že je z lávky právě přímý přístup také na ostrov Štvanice. Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením. Stavět se začala v lednu 2022 a její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most osvětlují LED pásy ukryté v madle zábradlí. Drobným ale milým detailem jsou unikátní madla zakončená na karlínské straně v podobě koní, na té holešovické v podobě býků, a madla na ostrově Štvanici pak zdobí zajíci.
Pohled na lávku směrem po proudu
„Štvanická lávka je nepochybně prospěšnou stavbou. Jednak zlepší propojení Karlína s Holešovicemi a mnoha lidem zjednoduší a zpříjemní živo. To je vždycky dobře. Navíc je z hlediska použitých přístupů stavbou unikátní a po nedávných zátěžových zkouškách doufám, že je i stavbou bezpečnou. K tomu všemu zapadá také do konceptu Města krátkých vzdáleností,“ zhodnotil stavbu primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda. „Přívoz, který spojoval oba břehy Vltavy, dnes nahrazuje elegantní bílá lávka. Čisté tvary lávky jsme navíc obohatili o pozoruhodné detaily, například o podsvícené bronzové zábradlí, které ukončují symbolické stylizované hlavy zvířat. Lávka bude sloužit zejména pěším a cyklistům. Architekti ji navrhli dokonce tak, aby umožnila i nouzový průjezd záchranné služby. K lepší orientaci poslouží také prototypy nové městské navigace, konkrétně obelisk a směrovka v rámci projektu Čitelná Praha,” podotkl Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy,
„Lávka nespojí jen Holešovice a Karlín, ale zpřístupní také ostrov Štvanice. Společně s lávkou jsme proto vytvořili manuál rozvoje ostrova. Manuál je nyní dopracovaný a některé konkrétní změny můžeme realizovat hned po jeho schválení. Jedná se například o zpřístupnění břehů, na kterých vznikne příjemné sezení u vody. Naší dlouhodobou vizí je Štvanice jako upravená zelená rekreační zóna, kam mohou Pražané přijít trávit volný čas, sportovat nebo za kulturou. Jednotlivé změny máme naplánované na etapy a s možnými variacemi dle dohody s místními aktéry,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.
Zatím funguje lávka v režimu předčasného užívání. Stavba je způsobilá a bezpečná k běžnému provozu veřejnosti. Jediným omezením do doby kolaudace je na lávce zákaz organizovaných akcí, jako jsou například koncerty, pochody nebo běžecký závod. Do doby kolaudace Praha také na holešovickém břehu ponechává pomocnou konstrukci pro zdvih lávky při povodni. Po kolaudaci převezeme lávku do své správy Technická správa komunikací hl. m. Prahy.
Aktuálně budou ještě stavbaři z firmy Skanska dokončovat některé dílčí práce, potřebné pro kolaudaci, kterou hlavní město předpokládá na konci letošního srpna. Konkrétně se jedná o terénní úpravy, o úpravy břehových opevnění podle požadavků Povodí Vltavy, a dále o instalaci tlumičů kmitů, naladěných podle výpočtu a dynamické zatěžovací zkoušky.
Vltava
Výstavba lávky, jejímž investorem je hlavní město Praha, vyšla celkem na 352 milionů Kč. Podepsali se pod ní architekti Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych. Podle jejich slov bylo hlavním cílem, aby lávka působila jako přirozená křivka, která se vine prostorem. Zároveň zase nechtěli, aby šla příliš do výšky. Navrhnout tuto stavbu bylo náročné konstrukčně i staticky. Také kvůli plynulosti provozu na ní nechtěli mít žádné schodiště, žádné jiné napojení, pouze rampu.
Současně s otevřením nové Štvanické lávky testuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s dalšími městskými organizacemi v rámci projektu Čitelná Praha prototypy nových prvků pěší navigace, konkrétně obelisk a směrovku, které budou základním kamenem navigace pro pěší pohyb po Praze. Nahradí stávající nevyhovující značení pomocí hnědých turistických směrovek. Hlavní novinkou je použití map bližšího i širokého okolí, které jsou vždy natočeny z pohledu diváka. Prototypy obelisku a směrovky už stavbaři umístili na severním předpolí Štvanické lávky poblíž tramvajových zastávek Holešovická tržnice.
Ondřej Šuch, foto Petr Tej