Vinařství Přátelé Pavlova, archiv CCRJM
Poznávat kraj jižní Moravy všemi smysly se snaží povzbudit nová kampaň Víno a architektura, kterou letos spustila Centrála cestovního ruchu Jižní Morava. Turisty zve vychutnávat nejen produkty vinné révy, ale i stavební jedinečnost moderních vinařství.
Projekt s podtitulem „Degustuj architekturu“ si už získal příznivce z řad cestovatelů i vinařů. „Každý rok se snažíme představit jižní Moravu z trochu jiného úhlu. Rozšířit povědomí o tom, že jižní Morava není jen o koštování vína, ale že je tu spousta dalších možností. Loňský rok byl ve znamení obytňáků, v letošním roce jsme se zaměřili na místa, která spojují tradiční vinařské řemeslo s moderní architekturou. Ve čtyřech vinařských oblastech jsme vybrali architektonické skvosty a vložili je do tipů na výlety, které jsme doplnili pořádnou dávkou památek a doporučení na skvělou gastronomii,“ přiblížila záměry kampaně Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava.
Cestovatelské tipy se drží základních vinařských oblastí, tedy směřují na Slovácko, Mikulovsko, Znojemsko a oblast kolem Velkých Pavlovic. Cílem kampaně bylo představit místa, kde návštěvníci ochutnají dobré víno, ale také dostanou možnost nahlédnout do nitra moderních vinařských staveb a nechají se okouzlit jejich neotřelým designem.
Vinařství Lahofer, archiv CCRJM
„Upřímně nás těší snaha o podporu a širší zviditelnění vinařského oboru, včetně vinařské turistiky. Vína z české produkce si zaslouží ze strany návštěvníků větší pozornost a uznání, je tedy jen přínosem, pokud dostanou příležitost je na jižní Moravě lépe prozkoumat," vyjádřil se k projektu Jaroslav Chaloupecký ze zapojeného vinařství Lahofer.
Pro zviditelnění konceptu degustování architektury se Centrála cestovního ruchu Jižní Morava rozhodla využít spolupráce s influencery. První výlet pro ně se soustředil na Znojemskou vinařskou oblast. Rodina, která stojí za instagramovým a facebookovým projektem Úžasná místa v Česku, navštívila například Enotéku znojemských vín, Vinařství Lahofer a Vinařství Thaya. Putování doplnily i další turisticky zajímavé cíle. „Hosté od nás odjížděli velmi nadšení a hned, jak dali vědět o pobytu u nás svým sledujícím, nám začali psát lidé, že si u nás také chtějí rezervovat ubytování. Ze spolupráce máme skvělý pocit,“ uvedla Eva Tománková z Vinařství Thaya.
Vinařství Reisten. archiv CCRJM
Druhý výlet naplánovala jihomoravská Centrála cestovního ruchu na Mikulovsko, Velkopavlovicko a Slovácko. Architektonické perly této oblasti přibližovaly publiku influencerky Eliška Hudcová (@timetofit) a Ivanka Petrušová ze Slovenska (@sweetladylollipop). „Bylo neuvěřitelně zajímavé slyšet příběhy vinařů a prohlídnout si každou stavbu zblízka. Nejvíc ze všeho se mi líbilo ve vinařství Starý Vrch a pochopitelně v Archeoparku Pavlov, který je pro mě dodnes jednou z nejkrásnějších staveb v Česku," vyjádřila se Eliška Hudcová, která je mimo jiné zakladatelkou cestovatelské aplikace PlaceHunter.
K jednotlivým oblastem centrála připravila přehled doporučených vinařství, včetně tipů, kde se najíst či zastavit po cestě. Turisté se jimi mohou inspirovat na stránkách www.jizni-morava.cz/vino-a-architektura.
TZ/Kaa
Vinařství Kolby, archiv CCRJM
Projekt Víno a architektura – zapojená vinařství
Slovácko: Villa Hrušky, vinařství Škrobák, vinařství Krásná hora, vinařství SPIELBERG. Mikulovsko: Vinařství Obelisk, Vinařství Gotberg, vinařství Sonberk, vinařství Kolby, Wine bar Reisten, Přátelé Pavlova. Znojemsko: Enotéka znojemských vín, vinařství Lahofer, vinařství Piálek a Jäger, vinařství Konitz, vinařství Thaya. Velkopavlovicko: vinařství Starý vrch, Vinařství Václav, Vinařský dům Gurdau, sklep Františka Lotrinského