Slavnostní přípitek u příležitosti "Oslavy mléka". Foto: A. Karoch
Z podnětu Mezinárodní mlékařské federace (IDF – International Dairy Federation) slavíme každého 1. června krom Dne dětí již od roku 1957 každoročně také světový den mléka. Při této příležitosti proběhla letošní společensko-odborná akce „Oslava mléka“ v Národním zemědělském muzeu za přítomnosti zástupců veřejného života, médií a samozřejmě odborníků a manažerů mlékárenského průmyslu a zemědělské prvovýroby.
Oslavu organizoval Českomoravský svaz mlékárenský (ČMSM) ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství (MZe) a Ústavem mléka, tuků a kosmetiky VŠCHT Praha pod záštitou ministra zemědělství Ing. Zdeňka Nekuly. Mléka a mléčných výrobků jsme spotřebovali v roce 2021 262,9 kg, což je historicky nejvyšší spotřeba u nás a ČR se tak blíží k průměru EU, kde je průměrná spotřeba na obyvatele kolem 265 kilogramů. Z dlouhodobého pohledu samotná spotřeba konzumního mléka klesla (58,4 kg na obyvatele v roce 2021). Rekordně vzrostla konzumace sýrů (14,4 kg na obyvatele) a ostatních mléčných výrobků (37,2 kg na obyvatele).
„Není lepší investice pro kteroukoli společnost než dávat mléko dětem.“ prohlásil v roce 1943 Winston Churchill. MVDr. Halina Matějova z Masarykovy univerzity Brno přednesla přednášku na téma Mýty o mléku a mléčných výrobcích. Ve studii zjistila, jak se posunuly znalostí a postoje k mýtům studentů všeobecného lékařství během studia. Zúčastnilo se 409 studentů. Na konci studia mýtům spojeným s konzumací mléka a mléčných výrobků většina studentů už nevěřila. Přitom nesmyslům jako fáma, že nepasterizované mléko je pro zdraví lepší než pasterizované, trvanlivé mléko obsahuje přídatné látky, bio mléko je zdravější než mléko z konvenčních chovů, že není nutné pít mléko, protože běžný jídelníček obsahuje dostatek vápníku, rostlinný nápoj je pro zdraví lepší alternativou než kravské mléko, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku mají méně vápníku a dalším podobným zeleným hrůzám v prvním ročníku důvěřovala velká část z nich.
Zástupci firmy Madeta odešli s hlavní cenou. Foto M. Hampl
Jubilejního 20. ročníku soutěže o „Mlékárenský výrobek roku“ se letos zúčastnilo 20 tuzemských výrobců, kteří do hodnocení přihlásili celkem 52 výrobků. Výrobky hodnotila porota v celkem v 10 soutěžních kategoriích. V rámci soutěže také v Zemědělském muzeu Praha vyhlásili i „Novinky roku 2023“.
Výrobky hodnotilo 16 nezávislých porotců dne 24. dubna v Ústavu mléka, tuků a kosmetiky VŠCHT Praha. Při hodnocení posuzovali nejenom celkovou kvalitu přihlášených soutěžních vzorků, ale také obchodní rozšířenost na trhu, marketingové aktivity a rovněž správnost označování výrobků dle platné potravinové legislativy. U novinek hodnotili členové komise stupeň produktové, procesní a obalové inovace, zaměření na specifickou cílovou skupinu, „nové“ výživové parametry, reformulace, atraktivitu pro spotřebitele a také případný přínos pro životní prostředí.
Stánek firmy Grand Moravia. Foto A. Karoch
Nejvyšší počet soutěžních výrobků byl v kategoriích jogurtů a tvarohových krémů. Výrobci přihlásili také vysoký počet sýrů. Za nový trend je letos možné označit speciálně ochucené sýry (například s rozmarýnem, černuchou, jalapeño), ale také výrobky pro „pohodlné“ spotřebitele. Sem spadají například sýry k tepelné úpravě. Pokračujícím trendem výrobců zůstávají i nadále reformulace, tedy takové úpravy složení výrobků, které odrážejí současné požadavky zdravé výživy, např. snižování obsahu cukru, soli, přídatných látek či obohacování jinou výživově hodnotnou komponentou.
Výrobci úspěšných mlékárenských produktů převzali diplomy v jednotlivých soutěžních kategoriích. Na slavnosti vyhlásili také absolutního vítěze soutěže a celkem devíti výrobcům novinek předali diplom „Novinka roku“. Zástupci novinářů vybrali z hodnocených výrobků rovněž tři produkty, kterým předaly svoji „Cenu médií“. Absolutním vítězem v letošní soutěži se stal tradiční „Sýr na pánev s uzeným sýrem“ ze společnosti MADETA a.s., kterému porotci přidělili 97,3 bodů z celkových 100 možných. Absolutní novinkou roku se stal „Sýr na vidličku“ z Mlékárny Polná spol. s r.o. a Hlavní cenu médií získal „Selský sýr s probiotiky“ ze společnosti Moravia Lacto a.s. V závěru slavnostního ceremoniálu vyhlásili představitelé Českomoravského svazu mlékárenského a Sekce pro mléko při Potravinářské komoře České republiky nový ročník soutěže o „Mlékárenský výrobek roku 2024“.
Jaromír Hampl