Anna Hulačová a Anežka Hošková
Hořice jsou nazývané městem kamenné krásy a jsou známé množstvím soch a pomníků, první sochařsko-kamenickou školou, slavnými motocyklovými závody, a také krásnou okolní přírodou. V Městském muzeu v Hořicích v Podkrkonoší, které prošlo v letech 2017 – 2019 celkovou rekonstrukcí, od 15. prosince představí ve zdejší Štorchově síni svoji tvorbu dvě významné současné umělkyně, a to malířky Anežka Hošková a sochařka Anna Hulačová v expozici s názvem „Cesta je trnitá“.
Obě umělkyně jsou nejen výrazné na české umělecké scéně, pozornost budí i v zahraničí. Většina děl vznikla přímo pro výstavu a je výsledkem spolupráce obou autorek, které spojuje téma vztahu k přírodě. Anna Hulačová (1982) vystudovala AVU v ateliérech Jaroslava Róny a Jiřího Příhody. V roce 2016 vzbudila velkou pozornost výstavou v rámci finále Ceny Jindřicha Chalupeckého, kde také získala diváckou cenu. Své sochy tvoří většinou z betonu, někdy ale také z tradičnějších materiálů, jako je keramika či dřevo. Ve svých dílech reaguje na formy evropských i mimoevropských dějin umění, socialistického modernismu, surrealismu i folkloru. Zásadní jsou pro ni ale i formy, které si berou za příklad přírodu, mezi nimiž mají prominentní postavení včely a výsledky jejich práce. Kreslířka, malířka a hudebnice Anežka Hošková (1984) absolvovala brněnskou FaVU u Václava Stratila. Je výraznou českou představitelkou mezinárodních trendů nového romantismu či mystické malby. V poslední době pracuje nejčastěji technikou akvarelu, jehož specifické vlastností využívá k navození mysteriózní atmosféry, podpořené motivy kostelních a zámeckých věží, podivných zvířat a fragmentů lidského těla. Ve své tvorbě se ale neomezuje na malbu a kresbu, často vytváří i instalace, podtrhující tajuplný charakter její tvorby, Věnuje se také hudbě a organizaci kulturních akcí.
Anna Hulačová, Narcis
„Anežka Hošková pracuje s jakýmsi epickým smutkem z nenávratnosti změn způsobených lidskou činností. Selhání snad až milostného vztahu u ní získává legendární, symbolický nádech, který podtrhuje i volba techniky vitráže,“ tak popisuje svůj záměr ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze a zároveň kurátor výstavy Michal Novotný. „Reliéfy a sochy Anny Hulačové spojují téma úrodnosti přírody pro člověka a zároveň její nepodmanitelnosti. Klasy obilí se potkávají s trním náletových dřevin. Formálně směs secesního ornamentu, sci-fi a v některých detailech až sorelové oslavnosti spojuje minulost s budoucností v motivu mutující regenerace.“
„Jsme velice rádi, že Anežka Hošková a Anna Hulačová přijaly pozvání vystavovat v Hořicích. Zároveň jsme přesvědčeni, že je jejich tvorba zajímavá a podnětná i pro laiky, kteří se běžně v současném umění neorientují,“ vysvětluje ředitelka Městského muzea a galerie v Hořicích Petra Zachovalová.
Příprava výstav a doprovodných kulturních a vzdělávacích akcí ale není jedinou činností Městského muzea v Hořicích a galerie plastik. Ještě více času a péče muzeum věnuje bohatému sbírkovému fondu, jehož součástí je například jedinečná Šafránkova kronika z druhé poloviny 19. století, kterou zdigitalizovali a zpřístupnili na www.safrankovakronika.cz.
Kateřina Groškov