Hlavní projevy a diskuze probíhaly v sále číslo 2
Mimořádně úspěšná akce pro odbornou veřejnost z dílny Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) a destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko Travelcon se po dvou letech vrátila z on-line prostoru, kam ji zahnala koronavirová pandemie, zpět do své „přirozené“ prezenční formy.
Letošní Travelcon znovu potvrdil především význam odvětví cestovního ruchu pro sektor národního hospodářství a celou tuzemskou ekonomiku. Před nástupem covidové pandemie vytvářelo toto odvětví více než 3 % HDP a pracoval v něm každý 22. Čech. Spotřeba v cestovním ruchu převyšovala ročně 300 miliard korun a do veřejných rozpočtů z něho plynulo za stejnou dobu zhruba 125 miliard korun. Turismus vytvářel téměř 6% podíl na celkové produkci ČR a zhruba 7% podíl na celkových příjmech státního rozpočtu.
Možnost osobních kontaktů využili v Českých Budějovicích mnozí
Co na tomto jarním setkání hosté a organizátoři oceňovali? „Právě možnost osobních setkání ocenili bez výjimky všichni účastníci. K podobným událostem vždy neodmyslitelně patří neformální schůzky, rozhovory, ale i obchodní jednání po skončení oficiálního programu. To samozřejmě on-line prostor neumožňuje,“ uvedl ředitel JCCR Petr Soukup. „Cestovní ruch zůstává na státní úrovni jakousi Popelkou. Svědčí o tom mimo jiné snížení rozpočtu agentuře CzechTourism. Méně prostředků jde do rozvoje odvětví, přestože ve svém programovém prohlášení Vláda České republiky deklaruje podporu restartu tohoto odvětví účinnou kampaní na posílení příjezdového i domácího cestovního ruchu. Celý sektor byl přitom v uplynulých dvou letech mimořádně těžce zasažený covidovou krizí. V současné době se k ní nyní přidala válka na Ukrajině a prohlubující se ekonomická krize. Pokud nebudeme investovat, ztratíme svou konkurenceschopnost, a pokud chceme uspět na turistickém trhu, neobejdeme se bez digitalizace a potřebných dat,“ zdůraznil
Diskuse se na Travelconu točila také okolo nakládání s příjmy z místních turistických poplatků, které by dle názoru většiny účastníků setkání měly směřovat zpět do rozvoje a řízení cestovního ruchu. Konference představila například také projekty úspěšných ubytovacích zařízení zcela odlišného charakteru. Šlo například o Teepee Na Vrchu nebo ikonický Grandhotel PUPP, jejichž zástupci odprezentovali nejen koncept budování značky, ale také vlastního zařízení, jeho provozu a image.
Letošní ročník Travelconu se nově nesl v rámci přeshraniční spolupráce s Rakouskem. Té byl věnovaný program jednoho ze sálů. „Tuto část konference realizovali organizátoři v rámci projektu „Kultura mezi Dunajem a Vltavou – konference“. Projekt financovali dotací z „Programu INTERREG V-A Rakousko-Česká republika,“ připomněla koordinátorka konference Marie Machalová. Záštitu nad sálem číslo 2 převzal osobně první náměstek jihočeského hejtmana František Talíř. Mimo jiné se tu hovořilo o kandidatuře na titul Evropské hlavní město kultury a svůj záměr představil tým Budějovice 2028. Zkušenosti s titulem naopak sdíleli zástupci rakouského města Linec. Zároveň tu účastníci slyšeli novinky z oblasti kultury, příklady dobré praxe a další možnosti přeshraniční spolupráce.
Prezentace
Přítomní se také dozvěděli, že už vznikají nové digitalizační projekty i zákon o cestovním ruchu, do jehož příprav je možné se zapojit přes zastřešující instituce. „CzechTourism přislíbil na svých webových stránkách postupně zveřejňovat překlady zákonů o cestovním ruchu ze zahraničí,“ dodala Jaroslava Janečková, koordinátorka konference. „Zákon o cestovním ruchu je přitom klíčovou normou pro zajištění budoucí životaschopnosti a rozvoje tohoto odvětví. Tuzemská turistika vlastní zákon nutně a rychle potřebuje, protože jedině tak lze zajistit její výkonnost, efektivitu a konkurenceschopnost. Například v Rakousku takový zákon existuje a funguje, což našim sousedům dává obrovskou konkurenční výhodu.“
Jaký byl tedy letošní Travelcon v číslech? Více než 300 registrovaných účastníků, 50 přednášejících, 21 tematických přednáškových bloků, dva profesionální moderátoři ve dvou sálech, a to Filip Horký a Alexandr Komarnický, 102 litrů vypité kávy a především nespočet osobních setkání, jednání i diskuzí.
Hlavním partnerem Travelconu byla již tradičně agentura CzechTourism a hlavním mediálním partnerem agentura COT group.
kaa