Antonín Karoch, text a foto
Dr. Miklós Boros, velvyslanec Maďarska v České republice
Vloni dosáhli turisté z Česka na čtvrtou příčku návštěvnosti maďarských turistických destinací na národní úrovni. Je zajímavé, že krom Budapešti, což je samozřejmě hlavním turistickým lákadlem této země, navštěvovali především tzv. venkovské oblasti. Je to pochopitelné, protože právě tam se nachází většina pověstných a námi oblíbených lázní. Největší podíl českých turistů tak zaznamenaly Bük, Sárvár a oblasti kolem Balatonu. Opodál nezůstaly ani další, Čechy oblíbené lázeňské destinace, jako Sifók, Hévíz a Zalakaros.
Počet očkovaných osob v Maďarsku přesáhl počet pět a půl milionu dvěma dávkami. V tomto ohledu dosáhla tato země třetího místa v rámci EU, alespoň co se týká proočkovanosti. Proto tu v uzavřených prostorách nevyžadují místní roušky nebo dokonce respirátory. Všichni, domácí i turisté, mohou bez problémů a bez ohledu na počet navštěvovat tržnice, lázně i aqvaparky a samozřejmě i hotely a restaurace, aniž by po nich kdokoliv chtěl potvrzení o imunitě. „Jsme připravení ještě v srpnu i na třetí očkování a chceme také očkovat školáky před nástupem do nového školního roku,“ sdělil Dr. Miklós Boros, velvyslanec Maďarska v České republice při příležitosti akce roadshow společnosti Visit Hungary v Praze. „Prostě nám jde o to, abychom se cítili všichni v naší zemi, domácí i návštěvníci, po všech stránkách bezpečně.“
Po impozantním rozjezdu Maďarska jako turisticky oblíbené země, kdy v porovnání s rokem 2010 stoupnul počet návštěvníků v roce 2019 o 85 %, přišla, stejně jako u nás, studená sprcha v podobě Covidu 19. Naštěstí díky pobídkám situaci, opět jako v Česku, situaci alespoň trochu sanoval domácí cestovní ruch. V současné době, v polovině prázdninového období, je vidět, že se turistika v této zemi opět zdárně rozbíhá. Do Maďarska se vrací i čeští turisté, a to i díky vzájemné dohodě z 15. května, podle které obě země vzájemně uznávají platná potvrzení o imunitě bez ohledu na druh očkování. Země navíc zrušila od 23. června kontroly na vnitřních hranicích schengenského prostoru.
Visit Hungary a letošní maďarské roadshow
Prezentace, workshopy a roadshow se už dávno staly nástroje účinné propagace výrobků i produktů turistického ruchu. Mají tu výhodu, že se na nich mohou potkat partneři z obou zemí přímo, a tváří v tvář prodiskutovat možnou spolupráci. Stejně jako vloni, i letos zorganizovala společnost Visit Hungary NTO roadshow se prezentacemi v Ostravě, v Brně a v Praze. Důvod je jednoduchý. Česká republika zůstává pro Maďary jedním z pěti turisticky nejvýznačnějších trhů. Je zajímavé i potěšující, že v roce 2020 patřili čtyři z nich do společenství Visegrádské čtyřky. Visit Hungary je dceřiná společnost státní Maďarské turistické agentury. Měla za cíl posílit vazby s klíčovými českými organizacemi, firmami a odborníky v cestovním ruchu. Celkem navštívilo Česko v rámci této akce patnáct zástupců turistických agentur, lázní, hotelů i jedna nezisková organizace Tourism Nonprofit Ltd., která podle jejího ředitele Tamáse Pálffyho má za cíl propagovat město Hévíz s jeho jedinečným termálním jezerem.
Fruzsina Zakariás, zástupkyně generálního ředitele společnosti Visit Hungary NTO
„Pro nás je to třetí taková akce po pandémii na mezinárodní úrovni,“ dodala Fruzsina Zakariás, zástupkyně generálního ředitele společnosti Visit Hungary NTO. „Podobné akce plánujeme ještě po prázdninách na podzim v dalších zemích, krom jiného hlavně v zemích Visegrádské skupiny, kterým Maďarsko přikládá velký význam. Tato spolupráce v oblasti turistiky má totiž za sebou více než dvacetiletou tradici, a právě oblast turistiky patří k nejúspěšnějším ve společenství. Maďarsko, jako v současné době předsedající země tzv. „visegrádské čtyřky“, se snaží co nejvíce prostředků vynakládat na rozvoj spolupráce a mobility. Samozřejmě se také snažíme posílit alespoň marketingově pozici středoevropských zemí v rámci EU.“ Magdolena Fekete, regionální vedoucí rozvoje cestovního ruchu, která je i odpovědná za kontakty se zeměmi Visegradu, dodala: „Od otevření našich hranic se k nám začínají vracet zahraniční turisté. My si toho vážíme. Maďarsko je krásná, pohostinná a především bezpečná země. S potěšením zaznamenávám, že se Češi opět vydali ve velkém počtu nejen do Chorvatska, ale i za zdravím do našich přívětivých lázní.“
Že o české turisty mají Maďaři opravdu zájem, svědčí i to, že roadshow se zúčastnilo i šest maďarských turistických agentur, jako například Premium Incoming DMC, Cityrama DMC, Contact Travel DMC, ETS DMC a další. Nechyběl ani zástupce lázeňské destinace, jako již zmíněný Hévíz, nebo zástupce pátého největšího města v Maďarsku, Pécs. Toto více než 2000 let staré historické a kulturní centrum jižního Maďarska leží téměř u jižní hranice země, ale je jen třicet minut vzdálené od proslavených lázní Harkány. Přestože prý Češi musejí přejet celou republiku, začínají se ve větším množství objevovat i v tomto regionu. Krom lázeňských hostů jsou to i milovníci vína, jak tvrdí zástupce společnosti City of Pécs Mark Kincses. Oblíbili si totiž zdejší vinařský region Villány a jeho produkty. Akce se zúčastnili také zástupci hotelových řetězců i samotných hotelů v Čechy oblíbených destinacích Bük, Hévíz, Szárvár, Zalakaros a samozřejmě i Budapešti.
Budapešť je stále jednička
„Pokud zavítáte do našeho hlavního města, doporučuji si prohlédnout nově nalezený stříbrný poklad z doby římské, který obsahuje velké stříbrné mísy i další honosné stříbrné předměty. Pokud bych ho měl s něčím v Česku srovnat, tak je to u vás relativně nedávno objevený relikviář sv. Maura,“připomněl maďarský velvyslanec M. Boros. A nejen toto. Návštěvníci tohoto hlavního města oceňují především genius loci, tedy ducha místa, které má Budapešť společné, jako člen bývalé rakousko-uherské monarchie, s Vídní i Prahou. Stejně jako v dalších dvou tu najdeme krásně dochovanou středověkou urbanistiku a historické skvosty. Krom toho úžasné římské lázně i secesní paláce a hotely, které vyrostly na břehu Dunaje v místech, kde původní zástavbu smetla v předminulém století tzv. pětisetletá povodeň. „O tom, že je naše hlavní město lákadlem i pro české turisty, svědčí fakt, že oproti roku 2019 se počet českých návštěvníků zvýšil oproti jiným národům o v pomyslném turistickém žebříčku o čtyři stupně,“ potvrdila i F. Zakariás. Není proto divu, že tato destinace přilákala v roce 2019 přes 5,7 mil. turistů, což sice vloni zbrzdil Covid, ale letošní čísla opět vypadají nadějně. Potvrzují to i účastníci letošní maďarské Roadshow, Patrícia Szente z firmy TourEast Tour, což je člen Středoevropské skupiny pro partnerství a spolupráci, která se specializuje na jmenované země. Ovšem záběr mají daleko širší. Péter Paraczky zase zastupuje firmu Unlimited Travel, což je turistická kancelář, která připravuje pobyt v Budapešti na míru větším skupinám s nejrůznějšími tematickými cíly, ať už se jedná o návštěvy odborníků nebo byznysmenů.