Eva Mráčková, foto Petr Brodecký
Výstavou, pozoruhodně prezentující dílo i osudy této jedné z nejvýznamnějších českých umělkyň minulého století, se budeme moci těšit v Praze jen do 15.8. Potom se přestěhuje do Hamburku a následně do Paříže.
Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová (1902–1980), patří k nejoriginálnějším a nejznámějším českým umělkyním 20. století. Ještě za svého života se proslavila u nás i ve Francii, kde trvale žila od roku 1947. Společný projekt Národní galerie v Praze, Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris–Paris Musées představuje Toyen ve všech jejích životních etapách, tvůrčích polohách i žánrech. Ukazuje obrazy, kresby, koláže a bohatou ilustrátorskou práci ze sbírek českých a evropských muzeí i soukromých kolekcí. Výstava prezentuje také díla, která Toyen darovali přátelé a slavní umělci či básníci, jakoYves Tanguy, VictorBrauner, AndréBreton a další.
Výstavu ve Valdštejnské jízdárně rozdělili do časových úseků, reflektujících důležité etapy tvorby Toyen, ať již jde o artificialismus, první surrealistické období ve třicátých letech, druhou světovou válku, její pařížský exil po roce 1947 a účast na akcích francouzské surrealistické skupiny i spolupráci s Éditions Maintenant. Zdůrazňuje rovněž témata, jako poezii, přírodu, erotiku, alchymii, analogii, sen a noc. Díla zapůjčila česká a evropská muzea. Některá také pochází ze soukromých sbírek. Nejen proto je výstava jedinečná a milovníci umění by si ji neměli nechat ujít. Kromě šíře záběru a shromážděných děl, která se již nikdy nemusí objevit na veřejnosti, se na výstavě můžete pokochat i zajímavými prvky. Příkladem je skica vedle obrazu, který podle ní namalovala, tedy rozevřený skicák, malý notýsek a nad ním postupná projekce všech jeho stránek. Bohužel tato výstava, stejně jako letos několik dalších výstavních počinů nadnárodního významu, měla smůlu, že do jejího zpřístupnění zasáhla druhá vlna pandemie covidu. Lépe řečeno, smůlu jsme měli my. Mohli ji totiž otevřít už 9. dubna, takže z původně plánovaných více než čtyř měsíců trvání zbyly přibližně tři čtvrtiny.
Noc v oceánu
K výstavě „Toyen - Snící rebelka“ připravila Národní galerie bohatý doprovodný program, jehož cílem je přiblížit dnešnímu divákovi (a posluchači) film, hudbu a tanec první poloviny 20. let, z níž tato nekonvenční umělkyně často čerpala inspiraci pro svá díla. O Toyen je známo, že byla velkou milovnicí moderní kultury 20. až 50. let. Téměř denně chodila do kina a byla také vášnivou milovnicí tance a hudby. Národní galerie Praha proto spojila síly s několika dalšími institucemi a pokouší se přenést její tehdejší zážitek (obohacený o současné prvky) do dnešní doby. Výsledkem je hned několik pozoruhodných akcí. V Kině Ponrepo, které najdete v Bartolomějské ulici, probíhá od 8. 6 do 6. 7 cyklus „Toyen-Snící rebelka“ v kině. Promítat se budou čtyři filmy, které Toyen řadila mezi své nejoblíbenější. Každý natočili v jiné dekádě, jako například“ Láska kvete v každém věku“ (1923) Bustera Keatona, „Peter Ibbetson“ (1935) Henryho Hathawaye, „Podsvětí Šanghaje“ (1941) Josefa von Sternberga a „Lovcova noc“(1955) Charlese Laughtona a také film „Úzkos“ (1966), v němž režisér Zděnek Kopáč přímo vychází z tvorby Toyen.
Přímo v prostorách výstavy ve Valdštejnské jízdárně se bude 21. 7. konat speciální taneční vystoupení, opět inspirované dílem Toyen. Choreografii s názvem „Den a noc“ předvede oceňovaná tanečnice, choreografka a pedagožka Lea Švejdová. Dne 4. 8. se pak můžete těšit na speciální koncert v Jazz Docku, který se zaměří na jazzové skladby, které Toyen ve 30. letech 20. století ráda poslouchala. U příležitosti výstavy vychází rozsáhlý, bohatě ilustrovaný, stejnojmenný, monografický katalog ve čtyřech jazykových mutacích, z toho česká a anglická verze v pražské premiéře. Na jeho přípravě se podíleli autoři z celého světa, kteří tak vyjádřili svůj jedinečný pohled na tvorbu této umělkyně. Připravili také vizuálně založenou publikaci pro menší i větší diváky „Obrazy do kapsy“. Jde o třetí díl z ediční řady NGP