Zdeněk Urbanovský
Padesátka zástupců turistických informačních center ze Zlínského kraje se minulý týden sešla v areálu Zoo Zlín na pracovním semináři. Ten připravila Centrála cestovního ruchu Východní Moravy s jediným cílem, a to aktivizovat a motivovat turistická informační centra ke vzájemné součinnosti v aktuálním „souboji o návštěvníky“.
Náplní semináře byly odborné prezentace, zaměřené na marketingové aktivity, propagaci regionu, zajímavé produktové nabídky a doprovodný program. Samostatná prezentace byla věnována poutnímu turismu, který je prezentovaný pod značkou „Putujme bez hranic“ a nabízí aktivní turistiku po cyrilometodějských stezkách napříč Moravou, ale i na sousedním Slovensku. Účastníci semináře se seznámili také se Zlínským architektonickým manuálem, který má ambice být průvodcem po architektonických zajímavostech Zlína.
V průběhu semináře se hovořilo o vzájemné součinnosti všech aktérů cestovního ruchu. Jedná se o schopnosti „posouvat“ si návštěvníky napříč krajem a vnímat jejich spotřebitelské chování. K podpoře činnosti turistických informačních center připravila Centrála cestovního ruchu Východní Moravy sadu účelových publikací, které jsou bezplatně k dispozici návštěvníkům regionu. Jedná se o cykloturistickou mapu Východní Moravy, Turistického průvodce Východní Moravy, Cykloturistického průvodce Východní Moravou a sadu účelných přehledných map. Turisté v nich najdou žádaná témata, například hrady a zámky, rozhledny a vyhlídková místa či minipivovary v regionu.
„Současná situace v cestovním ruchu je diametrálně odlišná od standardu předchozích let. Opatření proti nemoci Covid19 výrazně omezuje příjezdy turistů ze zahraničí, to vede k silné orientaci všech aktérů cestovního ruchu na tuzemskou klientelu a vzniká silné konkurenční prostředí. Hotely z některých krajů, které dosud o české klienty vůbec neměly zájem, se nyní, i s pomocí různých lokálních subvencí, o přilákání tuzemských hostů usilovně snaží. Pro nás to znamená jediné – udržet pozitivní image regionu, který dlouhodobě tuzemští klienti vyhledávají, kde se lidé cítí dobře a kde se setkávají s pověstnou moravskou pohostinností. Turistická informační centra jsou v tomto ohledu „v první linii“. Zde si většina návštěvníků utváří důležitý první dojem nejen o místě samotném, ale i o celém regionu. Proto komunikaci a spolupráci s informačními centry přikládáme velký význam,“ uvádí Petra Psotková, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy. A dodává: „Marketingové aktivity, kterými oslovujeme potenciální klientelu, jsou orientovány na komplexní produktovou nabídku. Soustředíme se na cílové skupiny, které náš kraj navštěvují nejčastěji, reagujeme na zvýšený zájem o aktivní dovolenou, pobyt v přírodě či témata typická pro náš kraj, např. Baťovský Zlín, putování, návštěvy sakrálních památek nebo „fenomén cyklo“.“
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy organizuje semináře pro turistická informační centra v turisticky zajímavých místech, aby s nimi informační pracovníci získali osobní zkušenost. Tento seminář organizátoři věnovali seznámení s činností Zoo Zlín, která je dlouhodobě nejvíce navštěvovaným turistickým cílem Zlínského kraje. Dokonce patří mezi TOP 10 turistických míst v ČR. Součástí programu byla také prohlídka Zámku Lešná, který je ozdobou celého areálu ZOO.
„Je skvělé, že semináře pro informační centra spojujete s prohlídkami turistických atraktivit a odborným výkladem. Volba Zoo Zlín včetně prohlídky zámku byl skvělý nápad. Byla jsem zde před několika lety a skoro bych areál nepoznala. Prohlídka zámku mě doslova nadchla, jeho autentičnost i příběhy zakladatelů ZOO jsou velmi zajímavé“, hodnotí doprovodný program semináře Alena Vašutová, vedoucí Informačního centra Zvonice Soláň.
Romana Bujáčková, tisková mluvčí Zoo Zlín, k tomu dodává: „Za dnešní popularitu a vysokou návštěvnost stojí usilovná práce. Vždyť za posledních 10 let se počet návštěvníků ZOO zvýšil o více než 40 %. Stalo se silným magnetem, který přitahuje návštěvníky z tuzemska i zahraničí. Toho mohou využít ve své nabídce subjekty cestovního ruchu v celém kraji. Jsme připravení na oboustranně výhodnou spolupráci.“