Josef Sléha
Někteří členové dětské poroty
V době, kdy jsme už všichni značně unaveni z dění kolem koronavirové krize a s ní související mediální pandemie znepokojujících zpráv, považujeme za důležité přijít také s dobrou zprávou – „Česká chuťovka“ 2020 bude! A ta dětská také. Letos se uskuteční už 12. ročník této oblíbené a tradiční soutěže. Dosud získalo toto v současné době již prestižní ocenění celkem 218 českých firem za 1007 potravinářských výrobků a a její obdobu „Dětskou Chuťovku“ 90 českých výrobců za 169 výborných potravin. ¨
Význam obou značek pro české spotřebitele dokonce vzrůstá právě v souvislosti s měnící se situací ve světě, kdy globalizace ukázala, že všemocná není. To by se snad mělo odrazit v budoucí orientaci ekonomiky i spotřebitelské poptávky na domácí výrobky a domácí značky nejen potravin.
Prozíraví výrobci mají nebývalou možnost přitáhnout pozornost spotřebitelů ke svým produktům tím, že vysoutěžená loga „Česká chuťovka“ a „Dětská chuťovka“ umístí na obaly zboží nebo ke svému výjimečnému výrobku na pultu, v e-shopu, nebo se jimi pochlubí ve své propagaci. Všechny úspěšné potraviny si navíc mohou spotřebitelé jednoduše vyhledat i na webu www.ceskachutovka.cz. Sofistikovanější vyhledávání podle zadaných kritérií pak nabízí obchodníkům, zákazníkům, zástupcům médií i dalším zájemcům „Databáze vítězů soutěže Česká chuťovka a Dětská chuťovka“. Zájemci si ji mohou nezávazně vyzkoušet na adrese http://www.mark-as.cz/chutovka . Ocenění výrobci tak získávají i užitečný marketingový kanál k posílení svého postavení na trhu.
Vysokou prestiž značce „Česká chuťovka“ zajišťuje od počátku to, že ji uděluje zcela nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 12 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 12. ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2020“ převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze společně s VOŠES, SPŠPT a SOŠPV (PODSKALSKÁ), kde budou na podzim probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka.
Značku „Dětská chuťovka“ bude již podesáté udělovat dětská porota, složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku školy „PODSKALSKÁ“ a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že jejich výrobky vybrali v senzorickém testování přímo děti a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference, které jsou často jiné než u dospělých.
Dvanáctý ročník soutěže proběhne opět ve spolupráci se Stálou komisí Senátu pro rozvoj venkova a pod záštitou 1. místopředsedy Senátu Jiřího Růžičky a rovněž ministra zemědělství Miroslava Tomana. Předávání ocenění se uskuteční 20. října. Novináři i letos na základě vlastní ochutnávky předají třem z oceněných plaketu „Cena novinářů – Česká chuťovka 2020“. V pořadí již devátá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“.
Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 17. září. Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech oceněných výrobců a potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku je možné také sledovat na facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky, mj. i od výrobců nejchutnějších českých potravin.
Tradičními partnery soutěže jsou Albert (generální partner) a Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne jejím účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění. Váženými partnery České chuťovky jsou rovněž renomovaná společnost Český porcelán Dubí, osvědčený marketingový pomocník MarkAs a prestižní květinová dílna luka:sh. Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně i Dětská tisková agentura.