Cestovní ruch je už skoro jeden měsíc zcela paralyzován a v tuto chvíli nejsou nabízeny prakticky žádné služby ve všech odvětvích cestovního ruchu. Nouzový stav v České republice byl zatím prodloužen do 30. 4. 2020, ale doposud není známý žádný termín, kdy může dojít k postupnému uvolňování zavedených restrikcí, resp. kterých se to může týkat. Podnikatelé v cestovním ruchu nemají žádné tržby, někteří jenom symbolické, většina zaměstnanců je na překážkách v zaměstnání nebo jim byla ukončena pracovní smlouva. Prodlužování této nejistoty jenom přibližuje konec řady podnikatelských subjektů. Některé činnosti spojené se zahraničním cestovním ruchem nelze v krátkém období obnovit ani po ukončení nouzových opatření. Získávání klientů trvá měsíce, závisí na cestovatelském chování a důvěře, kterou nemohou podnikatelé v cestovním ruchu přímo ovlivnit.
Záchranný plán připravily s podporou svých členů:
FÓRUM CESTOVNÍHO RUCHU ČR
SVAZ OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČR
ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČR
SVAZ LÉČEBNÝCH LÁZNÍ CŘ
Shrnutí situace ke dni 8. 4. 2020:
- je zavřeno 75 % restaurací, zbývající fungují v nouzovém režimu prodej přes ulici,
- je zavřeno 95 % hotelů a ostatních ubytovacích zařízení,
- je zavřeno 95 % lázeňských zařízení, která vytvářejí asi 13 % všech přenocování v zemi,
- je zavřeno 100% prodejen všech cestovních kanceláří a cestovních agentur. Cestovní kanceláře mají předplaceno v zahraničí na 2,9 mld. Kč u dodavatelů na sezónu 2020. Předplacené služby dodavatelé s ohledem na nařízení místních vlád odmítají vrátit a trvají na jejich vyčerpání formou objednaných služeb v budoucnu
- zastavil se celý domácí cestovní ruch, do země nepřijíždí žádní zahraniční hosté,
- byly zrušeny všechny kongresy, eventy či jiné společenské a kulturní akce,
- je zavřeno 100 % turistických informačních center a bazénů pro veřejnost,
- OSVČ v oblasti cestovního ruchu, jako např. průvodci, horští průvodci i vůdci, vedoucí zájezdu, místní zástupci, delegáti nemají zakázky,
- ke dni 31.3.2020 - je zavřeno 100 % vzdělávacích institucí a škol v oblasti cestovního ruchu z důvodu vládních opatření,
- ke dni 31.3.2020 - je uzavřeno 100 % památkových objektů a významných turistických cílů,
- je zavřeno 100 % mezinárodních autopůjčoven
Propad tržeb výše zmiňovaných subjektů od začátku pandemické krize do konce dubna, do kdy je zatím vyhlášen stav nouze, dosáhne zhruba 50 mld. Kč. Propad tržeb v multiplikacích může na konci dubna činit více než 75 mld. Kč. Proti tomu stojí řada plynoucích finančních závazků vůči státu, dodavatelům, bankám, nájemcům a dalším. Tyto závazky budou z větší části ještě nějakou dobu běžet nebo jsou závazkem dlouhodobým. Přestože došlo nebo by mělo dojít k odložení některých závazků, jedná se jenom o odklad, který musí podnikatelé v nějaké čase dodatečně uhradit. Nahradit ale propadlé tržby už nedokážou. Nejvyšší závazky mají firmy vůči svým zaměstnancům, kterých v cestovním ruchu pracuje přibližně 240 tisíc, a měsíční potřeba na úhradu mzdových nákladů včetně příslušných odvodů vůči státu přesahuje 10 mld. Kč měsíčně. Přestože vláda schválila v minulé týdnu novou verzi programu Antivirus, která je významně lepší než ta původní, není zcela zřejmé kolika firmám nakonec pomoc z tohoto programu poputuje a jak rychle. Navíc je už zřejmé, že metodika programu Antivirus vychází ze standardního pracovního prostředí a nebere v úvahu specifika pracovního prostředí v cestovním ruchu. Nezazní-li jasně do konce dubna ze strany vlády, kdy budou v jednotlivých oblastech uvolněny restrikce, lze očekávat výrazný nárůst propouštění i navzdory podpůrného programu kompenzace mezd Antivirus. Už teď se odhaduje, že počet ukončených pracovních úvazků na konci května dosáhne v cestovním ruchu 80 tisíc.
Velké očekávání v řadách podnikatelů mělo rychlé zavedení bezúročných půjček v programech COVID I a II. Mělo to být rychlé posílení likvidity firem, které se ze dne na den ocitly bez jakýchkoliv tržeb. Praxe však ukazuje, že po třech týdnech dosáhla na reálné likvidní prostředky sotva desetina žadatelů. Proces vyřizování žádostí o úvěr trvá příliš dlouho, řada firem neprojde úvěrovým hodnocením bank a navíc žadatelé musí poskytnout dostatečné ručení. V tuto chvíli nám není známa jediná firma z odvětví cestovního ruchu, která by prostřednictvím tohoto programu úvěrové prostředky dostala.
Proto musíme bohužel i po třech týdnech existence nouzového stavu konstatovat, že pomoc, která se nám zatím od státu dostala, je zoufale nedostatečná. Pro většinu firem z oblasti cestovního ruchu – a pro jejich stovky tisíc zaměstnanců – jsou to právě vládou přijímaná opatření, která rozhodnou o jejich přežití a o zachování co největšího počtu pracovních míst. Jsme pevně přesvědčeni, že společnou prioritou podnikatelů i vlády musí být zachování pracovních míst a udržení fungování co nejvíce podnikatelských subjektů, protože právě oni vytvářejí pracovní místa, a protože právě oni odvádějí daně a odvody do veřejných rozpočtů.
Většina podniků řádně plní svoje povinnosti vůči státu a odvádí daně, čímž odvětví cestovního ruchu přinese do veřejných rozpočtů každý rok více jak 125 mld. Kč. Proto teď jenom žádáme, aby stát na oplátku pomohl odvětví, které je nejvíce postiženo dopady krize související s pandemií koronaviru. Rakousko, Německo a řada dalších členů Evropské unie podporuje firmy v cestovním ruchu například jednorázovými dotacemi nebo nevratnými půjčkami podle počtu pracovních míst a převzetím až 90 % všech mzdových nákladů na dobu tří měsíců a my jenom žádáme, aby se nám dostalo podobné podpory jako v těchto zemích.
„Předkládaný Záchranný plán cestovního ruchu COVID 2020“ je rozdělen do tří oblastí podle časové nutnosti a obsahuje návrhy opatření, která by byla nutná přijmout v jednotlivých resortech, aby bylo možné Záchranný plán realizovat. Tento plán budeme průběžně doplňovat a aktualizovat tak, aby zahrnoval jak všechny podstatné oblasti k řešení, tak i návrhy řešení samotné. Jsme přesvědčeni, že bez podpory tohoto plánu ze strany státu se bude cestovní ruch v naší zemí vzpamatovávat hodně dlouho a Česká republika tím ztratí významnou pozici na trhu cestovního ruchu ve světě se všemi možnými negativními důsledky z toho vyplývajícími.
Analýza
Cílem analýzy je kvantifikovat modelové dopady vlivu světové pandemie COVID-19 na odvětví cestovního ruchu v ČR v roce 2020 a vyčíslit celkové dopady na sektor stravovacích, gastronomických služeb a sektor rekreačních, kulturních, sportovních a ostatních zábavních služeb.
Výpočet je proveden jako expertní propočet na základě informací o současném stavu realizovaných restriktivních opatření a vývoje světové pandemie ke dni 1. 4. 2020 a kombinací dat o cestovním ruchu v ČR z ČSÚ (satelitní účet cestovního ruchu), agentury CzechTourism (tracking příjezdového cestovního ruchu) a projektu RODOS (geolokační signalizační data mobilního operátora). Projekce modelových dopadů je uvažována ve čtyřech variantách: Varianta „výchozí“ (rok 2019, tedy situace bez vlivu COVID-19), varianta „červen“ (předpokládá postupné uvolňování opatření do konce května), varianta „září“ (předpokládá postupné uvolňování opatření do konce srpna) a varianta „leden 2021“ (předpokládá postupné uvolňování opatření až do konce roku 2020).
Hlavní platná restriktivní opatření v souvislosti s COVID-19 v ČR k 1. 4. 2020
➢ V návaznosti na usnesení vlády č. 194 ze dne 12. března 2020, kterým vláda v souladu s čl. 5. a 6. ústavního zákona č. 110/198 Sb., o bezpečnosti České republiky vyhlásila pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaný jako SARS CoV-2 na území České republiky nouzový stav.
➢ Vláda ČR 13. března 2020 zakázala s účinností od 14. března 2020 od 6:00 hod. přítomnost veřejnosti v provozovnách poskytovatelů služeb – bazény a turistická informační centra
➢ Vláda ČR rozhodla s účinností od 6.00 14. března 2020 o uzavření restaurací a jiných stravovacích zařízení (s výjimkou zaměstnaneckého stravování).
➢ Vláda ČR s účinností ode dne 16. března 2020 od 00:00 hod. zakazuje volný pohyb osob na území celé ČR
➢ Vláda ČR 13. března 2020 rozhodla o úplném uzavření hranic a zákazu vycestovat mimo území ČR s platností od pondělí 16. března 2020.
➢ Vláda ČR dne 16. března 2020 rozhodla o přijetí krizového opatření: zákaz prodeje ubytovacích služeb.
Tato restriktivní opatření jsou zatím platná do konce nouzového stavu.
Předpoklady modelů pro varianty budoucího vývoje cestovního ruchu v ČR v roce 2020
Varianta „výchozí“ – je založena na datech o cestovním ruchu v ČR za rok 2019 a slouží jako výchozí základ pro úvahy nad modelovými dopady pandemie COVID-19. Varianta „červen“, „září“ a „leden 2021“ – všechny tři varianty předpokládají zásadní propad návštěvnosti a spotřeby a následně předpokládají postupné zlepšování situace po uvolnění realizovaných restriktivních opatření. Předpoklady variant se liší v čase uvolňování těchto opatření. Variantu „červen“ lze také označit za variantu střední, variantu „září“ za pesimistickou a variantu „leden 2021“ za velmi pesimistickou. Pro všechny varianty byly odhadnuty tržby za turistické služby v lednu a únoru 2020 podle skutečného vývoje.
Období Očekávané modelové dopady ve variantě „červen“
Jarní období (restrikce)
Do konce dubna. Výrazný pokles poptávky. Tržby za turistické služby minimální (využívány pouze ve výjimečných případech, pokles tržeb o 85–95 % ve srovnání r. 2019). Nízká poptávka má významný vliv na ceny služeb, které razantně zlevňují.
Jarní období (po některých restrikcích)
Květen a červen. Nízká úroveň poptávky v období bezprostředně po ukončení platnosti opatření. Tržby za turistické služby budou mírně růst díky nárůstu domácí poptávky. Zahraniční poptávka bude stále minimální (propad tržeb o 60–85 % oproti r. 2019). Vlivem nižší poptávky nižší ceny služeb. Kvůli vlivu opatření mají subjekty nabízejících služby cestovního ruchu existenční problémy, cca 3–5 % těchto subjektů ukončí činnost (do 30. 6. 2020), také v malé míře dojde ke změně vlastnictví subjektů CR.
Letní sezóna 2020
Nárůst poptávky v průběhu letní sezóny díky domácímu turismu, sníženého zájmu o výjezdy mimo ČR. Zahraniční turismus roste jen mírně (vzhledem k omezením a ztrátě důvěry napříč celým světem). Ceny za služby jsou v porovnání s r. 2019 významně nižší (domácí klientela je citlivější na cenu).
Podzim 2020
Pozvolný nárůst poptávky, který „táhne“ především domácí cestovní ruch. Postupný pozvolný nárůst zahraniční poptávky na úroveň cca 30–50 % hodnot v r. 2019. Ceny za služby mírně rostou, ale v porovnání s r. 2019 jsou poměrně významně nižší.
Vánoce 2020
Poptávka se blíží hodnotám r. 2020, především díky domácí klientele. Zahraniční turismus je na úrovni cca 2/3 – 3/4 objemu v porovnání s r. 2019. Ceny za služby stále mírně rostou, ale v porovnání s r. 2019 jsou nižší, na úrovni cca 90–95 % r. 2019. Období Očekávané modelové dopady ve variantě „září“
Jarní období (restrikce)
Do konce června. Výrazný pokles poptávky. Tržby za turistické služby minimální (využívány pouze ve výjimečných případech, pokles tržeb o 85–95 % ve srovnání r. 2019). Nízká poptávka má významný vliv na ceny služeb, které razantně zlevňují.
Letní sezóna 2020
Období po restrikcích v době letní sezóny. Nízká úroveň poptávky v období bezprostředně po ukončení platnosti opatření. Tržby za turistické služby budou mírně růst díky nárůstu domácí poptávky. Zahraniční poptávka bude stále minimální (propad tržeb o 70–90 % oproti r. 2019). Vlivem nižší poptávky nižší ceny služeb. Kvůli vlivu opatření mají subjekty nabízejících služby cestovního ruchu existenční problémy, cca 5–15 % těchto subjektů ukončí činnost (do 31. 8. 2020). Lze v poměrně významném rozsahu očekávat změny vlastnictví subjektů CR (snaha kapitálových společností vstoupit za „výhodných“ podmínek do odvětví cestovního ruchu
Podzim 2020
Nárůst poptávky v průběhu podzimního období díky domácímu turismu, sníženého zájmu o výjezdy mimo ČR. Zahraniční turismus roste jen mírně (vzhledem k omezením a ztrátě důvěry napříč celým světem). Ceny za služby jsou v porovnání s r. 2019 významně nižší (domácí klientela je citlivější na cenu).
Vánoce 2020
Pozvolný nárůst poptávky, který „táhne“ především domácí cestovní ruch. Postupný pozvolný nárůst zahraniční poptávky na úroveň cca 30–40 % hodnot v r. 2019. Ceny za služby mírně rostou, ale v porovnání s r. 2019 jsou poměrně významně nižší (na úrovni cca 80–90 %). Období Očekávané modelové dopady ve variantě „leden (2021)“
Období restrikcí
Restrikce trvají až do konce října. Výrazný pokles poptávky. Tržby za turistické služby minimální (využívány pouze ve výjimečných případech, pokles tržeb o 85–95 % ve srovnání r. 2019). Nízká poptávka má významný vliv na ceny služeb, které razantně zlevňují.
Období po restrikcích v listopadu a prosinci. Nízká úroveň poptávky v období bezprostředně po ukončení platnosti opatření. Tržby za turistické služby budou mírně růst díky nárůstu domácí poptávky. Zahraniční poptávka bude stále minimální (propad tržeb o 70–90 % oproti r. 2019). Vlivem nižší poptávky jsou nižší ceny služeb. Kvůli vlivu opatření mají subjekty nabízejících služby cestovního ruchu existenční problémy, až 20 % těchto subjektů ukončí činnost (do 31. 12. 2020). Lze ve významném rozsahu očekávat změny vlastnictví subjektů CR (snaha kapitálových společností vstoupit za „výhodných“ podmínek do odvětví cestovního ruchu.
Co dělat?
Udržet co nejvíce podnikatelských subjektů v oboru, zachránit pracovní místa a zaměstnance před propuštěním!
Kompenzace mezd zaměstnanců
- Doplnění programu Antivirus Režim A – nucené omezení provozu o další variantu: zaměstnavateli je dovoleno, aby zaměstnanci přiřadil práci v rozsahu do 20 % pracovního fondu v daném měsíci, ve kterém mu vyplácí náhradu 100 % průměrného výdělku. Nemá-li pro něho vůbec žádnou práci, může zaměstnanci vyplatit 80 % průměrného výdělku při kompenzaci náhrady ze strany státu 80 % (80/80).
- Vyhodnocení fungování programu Antivirus a přijmutí adekvátních změn, jestliže se ukáže, že peníze na kompenzace nepřicházejí včas nebo existují další překážky, které odrazují od jeho využívání.
- Vyhodnocení kompenzací pro OSVČ v cestovním ruchu.
- Zavedení podpory Kurzarbeit – státní příspěvek na zaměstnance, kteří nejsou „na překážkách“. Příklad: zaměstnavatel platí 50 % a stát 50 % a zaměstnanec pracuje na 100 %
- Prodloužení programu Antivirus - Režim B, na minimálně další 3 měsíce po ukončení mimořádných opatření. Omezení služeb cestovního ruchu budu nadále trvat minimálně z hlediska omezení cestování z a do České republiky.
Posílení likvidity
- Posílení likvidity – jednorázové dotace podle počtu zaměstnanců (viz. opatření Německo, Rakousko).
- Výrazné zrychlení uvolňování finanční prostředků z programů COVID u ČMZRB, zjednodušení schvalovacího postupu.
- Program COVID III nastavit tak, aby mohly být zařazeny i firmy působící v cestovním ruchu a se sídlem v Praze. Případně vytvořit národní program COVID pro cestovní ruch.
- Odpuštění nájmu pro firmy, které mají pronajaté prostory nebo provozovny u státních nebo jiných veřejných institucí, po dobu trvání nouzové stavu.
- Odložení splátek úvěrů majitelů komerčních prostor a následné zrušení nájmu, nebo participace státu na jeho úhradě pro firmy, které mají pronajaté prostory nebo provozovny u soukromých majitelů komerčních prostor, po dobu trvání nouzové stavu.
- Odložení splátek leasingových úvěrů bez poplatků a sankcí pro provozovatele služeb v cestovním ruchu.
- Analýza naplňování moratoria na splátky bankovních úvěrů.
Ochrana cestovních kanceláří, odklad již zaplacených služeb cestovního ruchu
- Dotažení legislativní podpory vydávání voucherů na místo vracení záloh ze strany CK, které jsou kryty jako zájezd pojištěním pro případ úpadku CK.
- Doplnění úpravy provizí cestovních agentur, původní provize za prodaný zájezd přísluší již za vydaný voucher dle jeho hodnoty
Příprava harmonogramu rušení restriktivních opatření a stanovení podmínek otevření jednotlivých provozoven v odvětví cestovního ruchu
- Ministerstvo zdravotnictví ČR projedná se zástupci sektoru cestovního ruchu plán, způsob rušení restriktivních opatření, a stanoví harmonogram dalšího postupu včetně podmínek, které budou muset provozovatelé splnit pro otevření svých provozoven. Podnikatelé musí mít čas se na otevření a nová opatření připravit.
Podpora velkoodběratelů elektrické energie a zemního plynu v odvětví cestovního ruchu
- Odpuštění poplatků a sankcí za neodebranou rezervovanou kapacitu elektrické energie nebo zemního plynu, možnost měnit rezervované kapacity distribuce vícekrát v průběhu roku 2020
Státní podpora domácího cestovního ruchu
- Vytvoření státem dotovaných poukázek určených pro spotřebu v oblasti domácího cestovního ruchu a přidružených služeb
- Výše dotace (slevy na služby) 5 000 Kč pro každého občana České republiky za podmínek, které budou předem definovány státem a profesionály z oboru (např. min. 5 dnů pobyt, nebo útrata min. 3x hodnoty poukázky) - Vytvoření jednotného systému pro uplatnění těchto poukázek, provozovaného za účasti státu a technologických firem s potřebnou infrastrukturou
- Od října 2020 by tyto poukázky mohly být uplatnitelné i pro outgoingové zájezdy, a tím podpořit cestovní kanceláře
Střednědobá opatření
Snížení sazby DPH
- Sjednocení sazby DPH v oblasti služeb cestovního ruchu na 10 % u ubytování, stravování, služeb cestovních kanceláří a agentur, jízdného na lyžařských vlecích, turistických informačních center a u dalších služeb v CR (v porovnání se zahraničím, např. v Rakousku se jedná o standardní sazbu DPH) .
Kompenzace mezd zaměstnanců
- Prodloužení programu Antivirus - režim B na minimálně další 3 měsíce po ukončení mimořádných opatření, omezení služeb cestovního ruchu budu nadále trvat minimálně z hlediska omezení cestování z a do České republiky.
- Kompenzace příjmů pro živnostníky v cestovním ruchu, kteří nemohou nabízet své služby v důsledku poklesu poptávky v cestovním ruchu (např. průvodci pro zahraniční hosty).
Kompenzace škod způsobených krizovými opatřeními ze strany vlády
- Vytvoření programu kompenzace škod způsobených podnikatelům v souvislosti s uzavřením jejich provozu v návaznosti na přijatá krizová opatření vlády.
Odpuštění daně z příjmu právnických i fyzických osob za rok 2020
- daňové prázdniny za rok 2020 pro všechny subjekty a služby (CZ nace) v cestovním ruchu (firmy, OSVČ)
Příprava marketingové podpory cestovního ruchu
- Připravit marketingovou kampaň na domácí cestovní ruch ve stylu „Češi zůstaňte a podpořte vzkříšení domácího cestovního ruchu.“
- Marketingovou kampaň připravit v koordinaci se všemi hlavními aktéry v cestovním ruchu.- Kampaň pro příjezdový cestovní ruch zaměřit na okolní země.
- Připravit alokaci dostatečných zdrojů pro rok 2020 ze státního rozpočtu pro státní agenturu CzechTourism.
Změna Národního programu podpory cestovního ruchu
- Zaměření programu na restart cestovního ruchu, posílení konkurenceschopnosti firem, podpora jejich marketingových aktivit na zahraničních trzích.
- Posílení finančních zdrojů tohoto programu a zjednodušení pravidel čerpání.
- Adekvátní úprava veřejné podpory.
Opatření dlouhodobějšího charakteru
Dlouhodobá opatření dopracujeme ihned po zrušení nouzového stavu, aby bylo zřejmé, jaká bude výchozí pozice pro znovunastartování cestovního ruchu.
Marketingová podpora cestovního ruchu ze strany státu
- Spuštění marketingové kampaně na domácí cestovní ruch ve stylu „Češi zůstaňte a podpořte vzkříšení domácího cestovního ruchu.“
- Spuštění marketingové kampaně pro příjezdový cestovní ruchu zaměřenou na okolní země.
- Příspěvek na marketing v zahraničí pro firmy.
Státní podpora domácího cestovního ruchu
- Státem financovaná poukázka pro všechny dospělé osoby ve věku od 18 let ve výši 5 000 Kč na osobu. Využitelnost během jednoho roku od vydání pro platby za pobyty, zájezdy a služby cestovního ruchu v oblasti domácího cestovního ruchu.
Podpora domácího cestovního ruchu – možnost daňového odpočtu
- Možnost zaměstnavatele přidat příspěvek na domácí dovolenou pro svého zaměstnance jako daňově odečitatelnou položku (obdoba slovenského modelu, který už funguje dnes). S ohledem na současnou situaci není reálné, aby poukázku v roce 2020 financovali zaměstnavatelé, proto by přicházela v úvahu až pro rok 2021.
Podpora zdraví domácího obyvatelstva, především seniorů
- Podpora preventivních pobytů zdraví v českých lázní pro seniory, ale nejenom pro ně.
Další možná opatření na podporu cestovního ruchu
- Vznik samostatné sekce CR v rámci MMR, navýšení podpory CR a rozpočtu CzechTourism.
- Podpora státu a jeho organizací a podniků v otázce vstřícné cenové politiky a dlouhodobosti nájemních vztahů pro podnikatele v cestovním ruchu.
- Příprava pobídek pro pořádání kongresů, firemních, sportovních a kulturních akcí.
- Pomoc společnostem zaměřeným na zahraniční turistiku s reorientací jejich strategie ve vztahu na domácí turistiku – zasmluvnění lokálních partnerů, vytvoření produktů, zjednodušení licenčních požadavků, finanční podpora pomocí vytvoření balíčků stimulujících tato opatření.
- Podpora tuzemských společností skrze stimulační balíčky a investice v rámci technologického rozvoje pro cestování pomocí virtuální reality, edukačních akcí atd.
- Podpora financování investic v CR formou poskytnutí bankovních záruk a bezúročných úvěrů, úprava podmínek pro čerpání EU fondů.
- Podpora státu při účasti školní mládeže a studentů na domácích kulturních, sportovních a poznávacích zájezdech – pomůže hlavně v regionech.
- Řešení eliminace šedé ekonomiky ve sdíleném ubytování.
- Omezení podnikání státem dotovaných zařízení – školní jídelny a koleje (německý model – stát zaplatí autobus, jídelnu, ale smí se využívat pouze pro účely školy případně charitativní aktivity – pro potřebné).
- Garance nezdražení energií, vodného, stočného, poplatků za svoz odpadu v roce 2020.
- Vyzvat obce, aby nenavyšovaly místní poplatky v roce 2021. Resp. v letošním roce navrhnout obcím zrušit výběr místních poplatků v rámci podpory místních ubytovacích kapacit.