Jaro Kratochvíl
V Česku přibývá hospod, které umějí pečovat o pivo od jeho skladování až po správné načepování. Plzeňský Prazdroj díky tomu mohl výrazně rozšířit seznam těch, které se pyšní oceněním "Hvězda sládků". Celkem toto ocenění pro letošní rok získalo 448 tuzemských hospod a restaurací. Tedy o třetinu víc než loni.
„Hvězda sládků“, tak se jmenuje ocenění hospod, které odpovědně pečují o pivo a správně ho čepují. Experti na výčepní zařízení i degustátoři v utajení navštívili v průběhu loňského roku provozovny, které o ocenění usilovaly, a kontrolovali vše od skladování piva, přes čistotu pivního vedení a výčepu až po výčepní dovednosti hospodských. Zmíněné ocenění pro letošní rok tak obdržela jen ta provozovna, která uspěla v náročném několika kolovém hodnocení.
Získat prestižní ocenění znamená věnovat pivu maximální péči. Podle průzkumu, který provedl Prazdroj mezi loňskými držiteli, se ale úsilí o "Hvězdu sládků" hospodám vyplácí. Téměř dvě třetiny z loňským oceněných ji vnímají jako jednoznačnou konkurenční výhodu. Desetina hospod pak uvádí, že se jim po zisku “Hvězdy sládků“ výrazně zvýšil počet návštěvníků. A provozovny si tím také budují vztah se svými stálými hosty. Skoro polovina oceněných hospodských uvedla, že zisk „Hvězdy sládků“ zvyšuje hrdost štamgastů na jejich hospodu i na výčepní, kteří v ní pracují. „Úroveň péče o pivo se u nás obecně zvyšuje, hospodští mají snahu zlepšovat své výčepní dovednosti, a tím přinášet spotřebitelům ten nejlepší zážitek z čepovaného piva. Sami pak vidí, že se jim jejich práce vrací,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
Celkem 89 provozoven, které ocenění obdržely v loňském prvním ročníku, však letos neobhájilo. „Hvězda sládků“ je znakem trvalé špičkové péče o pivo. Tam, kde dojde k dlouhodobému výkyvu, ji bohužel nemůžeme znovu udělit. V takovém případě ale nabízíme hospodě pomoc a v případě jejího zájmu se snažíme společně chyby napravit,“ říká Vojtěch Homolka, vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje, který má na starosti kvalitu čepovaného piva. Nejčastějšími příčinami, proč provozovny neuspěly, byly podle něj nedostatečně umyté sklenice a špatný styl čepování. „To první se pozná podle ulpívajících bublin na vnitřní straně sklenice, rychle se rozpadající pěně nebo tím, že pivo nekroužkuje. Špatný styl čepování odhalíme zase nejčastěji tak, že pivo má velké bubliny v pěně,“ dodává Vojtěch Homolka.
Experti Prazdroje totiž každé hospodě předávají detailní zprávu, kde popisují nedostatky a navrhují, jak je vyřešit. To zapadá do celkové koncepce pivovaru, který pomáhá zákazníkům v jejich rozvoji. A to jak v teoretické rovině, kdy jim radí s výčepním zařízením, sanitací či správným skladování piva, tak i praktickým školením čepování. Cílem Plzeňského Prazdroje je, aby se zlepšovala celková úroveň péče o pivo v Česku. „Víme o mnoha velmi dobrých hospodách, které jsou jen těsně pod hranicí pro získání „Hvězdy sládků“. To ale neznamená, že by nenabízeli dobré pivo. Jen nemají vyladěné všechny detaily. A v tom se jim snažíme pomoci.“
Pivovar Prazdroj se snaží, aby zážitek hostů z čepovaného piva byl dokonalý. Stejně jako celkový zážitek z návštěvy provozovny. Proto práce jeho zástupců s hospodskými nekončí jen u piva. „Pomáháme jim i se vzhledem provozovny nebo školením obsluhy. Ale to už nespadá do hodnocení „Hvězdy sládků“, doplňuje Tomáš Mráz.