Již druhým rokem po sobě prožíváme poměrně turbulentní časy, kdy nevíme, co nám budoucnost přichystá. Hrozíme se dalších mutací coronaviru, téměř jisté inflace a nejasné budoucnosti. Naopak je nám milé to, co nám staré dobré tradice připomíná. Určitě do toho patří i soutěž „Česká chuťovka“, značka, která si na nic nehraje, jak stojí v jejím sloganu. Provázela náš potravinářský průmysl a gastronomii v uplynulých dvanácti letech a prokázala tak svou potřebnost i životaschopnost. O to je potěšitelnější zpráva, že „Česká chuťovka 2021“ bude!
„Česká chuťovka“ je soutěž, která vznikla na základě spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků a výrobců, kteří si zakládají na kvalitě a chuti svých potravin. Soutěž, přestože se jedná, na rozdíl od mediálně propagovaných a státem podporovaných soutěží, o soukromou iniciativu, si po dobu své historie neustále získává větší a větší podporu. Značku ČESKÁ CHUŤOVKA získalo dosud celkem 217 českých firem pro 1196 svých produktů a další cenu, DĚTSKÁ CHUŤOVKA již 98 českých výrobců pro celkem 207 potravin. Význam obou značek pro české spotřebitele nyní ještě vzrůstá právě v souvislosti s měnící se situací ve světě, která nekompromisně obnažila limity bezbřehé globalizace. Nelze se ale spoléhat na to, že možné posilování poptávkového trendu po českých potravinách se projeví automaticky. Bohužel existuje i opačný směr, kdy se negativně projeví následky vládních „coronavirových“ restrikcí zejména v gastronomii a hotelnictví. Ale kritérium toho, jak potravina chutná, jistě u nás všech zůstává jedinou jistou konstantou. A určitě bude významně spolurozhodovat o konečných preferencích kupujících.
Hodnotitelská komise byla a je základem úspěchu soutěže
Vysokou prestiž značce ČESKÁ CHUŤOVKA zajišťuje od počátku to, že ji uděluje zcela nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 13 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 13. ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2021“ převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, společně s VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka. Značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA bude již pojedenácté udělovat dětská porota, složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku střední potravinářské školy „PODSKALSKÁ“ a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si je vybraly v senzorickém testování přímo děti a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference, které jsou často jiné než u dospělých. V neposlední řadě se organizátoři snaží propagací této značky podpořit zájem mladé generace o uplatnění v potravinářském průmyslu.
Třináctý ročník soutěže proběhne opět pod záštitou Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova a rovněž pod záštitou ministra zemědělství Miroslava Tomana. Ocenění převezmou výrobci vítězných potravinářských výrobků ve třetí dekádě října v souladu s tím, co dovolí aktuální epidemiologická situace. Datum ještě organizátoři upřesní. Navíc i letos počítají s tím, že tři něčím výjimečné výrobky získají „Cenu novinářů – Česká chuťovka 2021“. Také v pořadí již jedenáctou výraznou osobnost českého potravinářství slavnostně poctí titulem „Rytíř české chuti“.
Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 16. září. Přihlášku i pravidla soutěže, stejně jako seznam historicky všech oceněných výrobců a potravin, naleznete na www.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku také můžete sledovat na facebooku, kde organizátoři uveřejňují aktuální informace a novinky. Tradičními partnery soutěže jsou Albert (generální partner) a Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne jejím účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění. Dalšími váženými partnery České chuťovky jsou renomovaná společnost Český porcelán Dubí, Česká marketingová společnost, osvědčený marketingový pomocník MarkAs a prestižní květinová dílna luka:sh. Staronovým partnerem České chuťovky bude k naší radosti po letech opět Národní zemědělské muzeum. Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně i Dětská tisková agentura.