Barbora Tamchynová
Český lesní med koncem ledna nejspíše v obchodech dojde. „Prostě nebyla vloni snůška z medovice,“ komentuje situaci Milan Špaček z firmy Medokomerc. Včely totiž u nás vyprodukovaly v roce 2020 nejméně medu za posledních 20 let.
Zájem o med v obchodech je enormní
Zájem o med v obchodech je letos rekordní. Důvodem je loňská neúroda, která byla přibližně o polovinu nižší než v předchozích letech, a také nástup zimních respiračních chorob. Ty lidé dost často léčí právě medem. Za minulý rok stoupla průměrná spotřeba tohoto produktu na běžného spotřebitele asi o 3%, ať již šlo o med přímo od včelaře nebo z obchodních řetězců. Průměrný Čech zkonzumuje průměrně 1 kg medu ročně. Přestože v minulosti byla jeho pověst trochu pokazili dodavatelé, kteří nedodržovali české ani evropské standardy, v současnosti po řadě opatření je jeho kvalita v obchodech již delší dobu v pořádku. „Pomocí nasbíraných vzorků medu a statistických údajů dokáží dnes odborníci vystopovat testovaný med až do místa původu. Například my, jako jediná firma v České republice, necháváme naše medy pravidelně testovat v německých laboratořích v Brémách, kde mají nejlepší kontrolní systém, který nyní v Evropě v tomto ohledu existuje,“ tvrdí M. Špaček, majitel firmy Medokomerc. Mezi zákazníky je prý největší zájem o med luční, který je pro ně cenově nejdostupnější. Rychle krystalizuje, což je u u mnohých známka kvality. Druhým nejprodávanějším je med lesní, který má velmi výraznou chuť a vydrží mnohem déle tekutý, než zkrystalizuje. Mezi další hojně prodávané medy patří med pastovaný, který díky unikátnímu zpracování do mikrokrystalů, své krémové konzistenci a výrazné chuti převyšuje oblíbeností ostatní květové medy. Svoji konzistenci totiž udrží i v mrazu, netvrdne a snadno se roztírá.
Na prodej medu má do velké míry vliv také situace způsobená pandemií COVID 19, kvůli které byly restaurace a hotely úplně nucené zavřít své provozovny. V důsledku toho rapidně klesl prodej nízkých gramáží medu pro gastro provozy zejména v baleních po 15-20 g porcích.
Cena medu by se i přes jeho nižší úrodu zvyšovat neměla
I přes značný nedostatek českého medu jsou ceny téměř na stejných hodnotách jako v uplynulých letech. Je to důsledek dlouhodobých smluv, kterými se řídí dodavatelé i obchodní řetězce. Ty zaručují, že nedojde ke skokovému zdražení. Dlouhodobě stabilní cena českého medu souvisí i se snahou obchodních řetězců nehýbat s cenami směrem nahoru. Případné zvýšení se proto bude pohybovat v řádu korun. „Loňské nepříznivé počasí negativně ovlivnilo úrodu lesního medu. Jeho snůška nebyla mimochodem dostačující ani předminulý rok, takže jsme si nebyli schopní vytvořit zásoby, jako tomu bylo v minulosti. Lesní med v obchodech ještě je, ale počítáme, že do konce ledna jeho prodej skončí,“ dodává M. Špaček. Hodnota českého medu je silně ovlivněná světovou cenou, která v posledních letech nezaznamenala výrazný růst. 60 % českého medu prodávají přímo včelaři, zbylých 40 % nakupujeme v obchodních řetězcích. U včelařů se cena pohybuje v průměru od 150 Kč do 170 Kč za 1 kg, v obchodech od 105 Kč do 150 Kč za 1 kg v závislosti na sezónních a slevových akcích. Podle M. Špačka by kvalitní smíšené medy z Argentiny, Španělska, Bulharska, Mexika nebo Ukrajiny měly letos částečně nahradit nižší českou produkci.