Text: Jaromír a Věra Hamplovi, Foto: archiv NürnbergMesse
Největší evropský veletrh Biopotravin a přírodní kosmetiky se bez ohledu na koronavir uskutečnil v německém Norimberku. Celkem 3 792 vystavovatelů ze 110 zemí představilo své výrobky na ploše 57 609 m².
Úspěšná historie veletrhu začala v roce 1990 v Ludwigshafenu. Prvního Evropskho veletrhu biopotravin a přírodních produktů se tehdy zúčastnilo asi 2 500 návštěvníků. Na výstavišti v Norimberku se tato akce koná od roku 1999. V roce 2001 BIOFACH trvale usídlil na výstavišti Nürnberg Messe. Přidali se i výrobci přírodní kosmetiky, kteří se prezentují ve stejném termínu na stejném místě, ovšem pod názvem VIVANESS, mezinárodní veletrh přírodní a ekologické osobní péče.Oproti loňsku se výstavní plocha zvětšila o dvě moderní haly, vyprojektované architektonickým studiem Zaha Hadid. Letos se zúčastnilo více než 47 000 odborných návštěvníků. Navzdory epidemii koronaviru je to jen o osm procent méně než v loňském roce. Vystavovatelé představili široké spektrum bioproduktů od čerstvých potravin, přes mražený sortiment, pekařské a cukrářské výrobky, bionápoje až po tzv. raw food.
Součástí veletrhu Biofach je i odborný kongres. Hlavní téma roku 2020 bylo „Bio funguje“, které propaguje pozitivní účinky ekologického zemědělství. Přednášející vyzdvihovali hypotézu, podle které tzv. bio chrání naši vodu, zlepšuje úrodnost půdy a zvyšuje biologickou rozmanitost. Dále údajně chrání klima a zajišťuje základní předpoklady pro život. Zazněly přednášky na téma „Nová ekologická regulace“, „Co se bude vztahovat na zemědělce a producenty v roce 2021“, „Trh s přírodní kosmetikou 2019: Fakta, čísla a výhledy“ apod. Hlavní kongresové téma, „Bio funguje“, přilákalo další zájemce o tuto oblast.
Dalším námětem letošního ročníku se stalo téma “Voda – základ života v ohrožení”. V přednáškách a mnoha dalších formách tu řada sdružení, institucí a firem představila své projekty a technologie, které se týkaly hospodaření s vodou a její úpravy.
Letošní veletrh BIOFACH ovládly některé trendy, jako například expozice „Obaly“, „Vegan 2.0“, „Otevřené, opylené odrůdy“ a „Region 2.0“. Účastníci propagovali méně obalů, více regionálních produktů a více biodiverzity. Podle nich by měli zákazníci raději preferovat výrobky a produkty ekologicky zabalené, popřípadě vůbec nebalené. Pokud balené, tak ekologicky odbouratelnými obaly, jako jsou například tkaniny s použitím včelího vosku, kdy se obaly používají opakovaně. Trh s veganskými produkty také neustále roste a stále se rozšiřuje.
Výrobky regionálního původu mají svou vlastní historii, která vytváří emoční spojení místního výrobce a spotřebitele. Příkladem je rýže z Rakouska, jejíž produkci podporuje místní organizace biozemědělství. Rýži tak nemusí prodávající dovážet tisíce km.
Ocenění za nové produkty
V rámci bloku Novinky & trendy návštěvníci i letos hlasovali pro nejlepší nový produkt v sedmi kategoriích. Měli na výběr z 811výrobků (loni vybírali jen ze 541 výrobků). Tři kategorie opanovaly rakouské firmy. Například firma Käserebellen, GmbH, ze Sulzbergu u Bregenzu zvítězila v kategorii „Čerstvé potraviny“ sýrem Organic Volcano Rebell, připomínajícím vzhledem horkou lávu. Zmrzlina z ovčího bio mléka z farmy Seegut EISL z Abersee u Salzburgu byla nejlepší v kategorii „Mražené potraviny“. Rakouská firma Sonnentor, která má od roku 1992 dceřinou společnost v Čejkovicích na jižní Moravě si odnesla cenu za Éterické kořeněné oleje pro kulinářské účely“ v kategorii „Potraviny, vaření a pečení“. Další druhy výrobků už byly v režii domácích německých firem. „Potraviny, občerstvení a sladkosti“ ovládla firma HANS Brainfood z Regensburgu s Konopnými tyčinkami. Bio polévky Rettergut od berlínské firmy Dörrwerk získaly ocenění za ostatní potravinářské výrobky.
V rámci veletrhu VIVANESS byly oceněny: německé firmy SPEICK Naturkosmetik, za mýdla White Soap, Red Soap & Green Soap a SPEICK PURE Shampoo. Dalším dvojnásobným vítězem se stala firma PRIMAVERA LIFE s bio konopným semínkovým olejem. Současně výrobci na veletrhu prezentovali vybrané inovativní projekty německých firem, podpořené ministerstvem zemědělství.
Ani víno nechybělo
Již po jedenácté se také konala soutěž Grand International Wine Award „MUNDUS VINI“, která nabízela výhradně certifikovaná ekologická vína z celého světa. Celkem 543 certifikovaných ekologických vín degustovalo 45 členů mezinárodní odborné poroty. Po šesté v řadě označili mezinárodní porotci firmu Fattoria La Vialla z Toskánska za nejlepšího mezinárodního producenta ekologického vína (nejlepší Cabernet Sauvignon a Vin Santo del Chianti).V národní soutěži již po páté excelovalo vinařství Schwarztrauber z porýnského Neustadt-Mussbach se svými bílými víny.
Vegan
Tento sortiment je jedním z dynamických oborů a neustále rostoucích potravinářských segmentů. Svou nabídku představilo 1787 vystavovatelů a 1461 i vegetariánskou variantu.Nechyběla ani tzv. Raw food, tedy syrová či tzv. živá strava (potravina, která nebyla tepelně upravená při více jak 45 °C). Zájemci si ji mohli prohlédnout na stáncích 1414 vystavovatelů.
Nechyběli ani zástupci České republiky
Ke konci roku 2018 hospodařilo v ČR ekologicky 4606 farem (téměř každý desátý zemědělský podnik v ČR) na celkové výměře 538 tis. ha, což představuje 13% podíl na obdělávané zemědělské půdě. V současné době ekologičtí zemědělci obhospodařují více než 410 tis. ha trvalých travních porostů, 61 tis. ha orné půdy a 5 tis. ha ploch trvalých kultur, zejména sady a vinice. V roce 2018 činila průměrná velikost ekofarmy v ČR 117 ha, zatímco konvenční farmy 75 ha. To znamená, že máme průměrně třetí největší ekofarmy v EU. Ke konci roku 2018 se u nás zaregistrovalo ještě 750 výrobců biopotravin. V průběhu roku 2018 nově přibylo 105 subjektů a 30 naopak svoji činnost ukončilo. Z celkového obratu výroby biopotravin v roce 2017 ve výši cca 3 583 mil. Kč se uplatnilo na českém trhu zboží za 1732 mil. Kč, tj. 48 %. Vývoz biopotravin prý trvale roste a směřuje převážně do zemí EU. Podíl biopotravin na celkové spotřebě v této oblasti dosáhl 1,2 % (průměr EU činil 67 eur). Více informací najdete na stránkách www.lovime.bio.
Letos na Biofachu vystavovalo rekordních 32 českých společností. Na národním stánku, který zastřešovalo Ministerstvo zemědělství ČR , se o pozornost mezinárodního publika ucházelo dvacet firem, jako Amylon a.s., Bonitas King food, Cereabar s.r.o., České ghíčko s.r.o., EKOFRUKT Slaný, spol. s.r.o., Emco s.r.o.,Extrudo Bečice, FRUJO, a.s., HOPI POPI, a.s., Horňácká farma s.r.o., I love hummus, Kitl, Milko Polabské mlékárny, Food, s.r.o., Rawito, SOLEX AGRO, s.r.o., POEX, Vinné sklepy Kutná Hora, s.r.o. a PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, který propagoval biovýrobky oceněné v soutěži Česká biopotravina roku.
Účastnily se i další české firmy, které měly pronajaté vlastní výstavní prostory. Byly to COUNTRY LIFE s. r. o., Deva Nutrition, DMHermes, ED&F Man Ingredients, Fluidum Té, GreenNest, Himalyo, KR Real s.r.o. /Mesaverde, s.r.o., Lifefood Czech Republic s.r.o., Matheo s.r.o., My Raw Joy, Nekáva, Soyka.