Jaro Kratochvíl
V těchto dnech mohou návštěvníci v 1350 restauracích a hospodách ochutnat pivní speciál Brut IPA plzeňských sládků, který je jedním z nejnovějších pivních stylů, odnoží pivního stylu IPA (India Pale Ale).
Brut IPA poprvé uvedli na trh v listopadu roku 2017 v San Franciscu, kde si rychle získala oblibu. Za recepturou nového pivního stylu stojí sládek Kim Sturdavant z pivovaru Social Kitchen & Brewery. Sládkové ze všech koutů světa se snaží tento speciální druh piva napodobit, a dokonce i vylepšit. Experimentují například s různými typy chmelů, sladů a dalších pivních surovin.
Rarita v podobě „pivního šampaňského“ je na čepu v rámci programu „Volba sládků“ pouze v únoru. Šest odrůd amerického aromatického chmelu dává pivu výraznou chmelovou vůni, ale i citrusové a květinové tóny. Brut IPA je typická velmi nízkým až nulovým obsahem cukru, což jí dodává delikátní suchost, a zároveň je díky procesu kvašení a zrání silně sycená. Právě tato specifická kombinace z ní činí „pivní šampaňské“. Na chuť jí tak přijdou i ti, kteří obvykle dávají přednost sektu nebo vínu.
„Ve „Volbě sládků“ ukazujeme pivní rozmanitost a představujeme nové i zajímavé pivní styly a speciály. Zimní měsíce jsou pak pro objevování silnějších piv ideálním obdobím. Proto jsme se rozhodli na únor uvařit nejnovější americký speciál,“ uvádí sládek Daniel Urban. Klasickou IPU už plzeňští sládci vyráběli a byla pro svou oblibu vybrána z celé škály speciálů i k distribuci v lahvích jako limitovaná edice v síti jednoho z největších řetězců v České republice. Brut IPA programu „Volba sládků“ je ale vůbec první pivo tohoto stylu, který v pivovaru uvařili. Je velmi dobře pitelné, vyniká osvěžující kyselostí a střední hořkostí. Celková lehkost, při obsahu alkoholu 7,7 % obj. příjemně překvapí.
A když mluvíme o „pivním šampaňském“, nemůžeme opomenout doporučení pro párování s pokrmy. „Brut IPA Volby sládků perfektně ladí především s grilovaným masem, zralými sýry nebo ovocnými dezerty. Dobře doplní i kořeněná jídla asijské nebo indické kuchyně,“ vysvětluje Daniel Urban.I když je letošní únor o den delší než tři předchozí a než budou tři následující, krátí se možnost tento ojedinělý speciál ochutnat. Volba sládků každý měsíc přináší nový pivní speciál a přispívá k rozmanitosti českého pivního trhu. Plzeňský Prazdroj tento speciální program spustil v květnu 2015 a přinesl tak do více než 1350 hospod přes 50 druhů pivních speciálů. Zapojené podniky naleznete na stránkách volbasladku.cz v sekci „Najdi svůj čep“ nebo v aplikaci jdesnapivo.cz.