Turistické informační centrum Středočeské centrály cestovního ruchu v Praze se po rekonstrukci znovu otvírá turistům. Středočeský kraj prolomil druhý vstup a uvolnil pro středisko ve svém domě na rohu Husovy a Karlovy ulice ještě další místnost, určenou k prezentaci a prodeji regionálních produktů. Zdařilá rekonstrukce za bezmála 5 miliónů Kč elegantním a uměřeným designem respektuje historický charakter domu a představuje oázu krásy uprostřed nevkusných suvenýrových obchodů na Královské cestě.
Středočeši v Praze
Středočeský kraj je tak trochu anomálie. Kraj bez krajského města – ne proto, že by se tam nenašlo dost měst schopných a ochotných plnit tuto funkci, ale proto, že jsou všechna excentricky rozložena po prstenci kraje. Jeho geografickým a spádovým centrem je hlavní město Praha, kraj uprostřed kraje. Tam také sídlí středočeský krajský úřad a s ním logicky i důležité orgány kraje. Středočeskou centrálu cestovního ruchu nevyjímaje. Obyvatelé kraje, kterých je jen o 5 % víc než Pražanů, tak mají k dispozici pro ně bližší lokální turistická informační střediska v okresních městech a dalších turisticky atraktivních místech svého kraje.
Umístění informačního střediska Středočeského kraje v Praze má ovšem svou logiku. Praha má vše – až na podmínky pro rekreaci. I ta příměstská se odehrává převážně právě na území Středočeského kraje, o pobytech na chatách a chalupách ani nemluvě. Takže je tu potenciál více než miliónu domácích turistů a návštěvníků. Nadto ještě několik miliónů zahraničních turistů, kteří do Prahy zavítají a chtějí si svůj současný, případně příští pražský pobyt zpestřit nějakým tím výletem. Mimochodem – i mimo tzv. hlavní = letní turistickou sezónu, a to se počítá. Přitom pro měřítka turistů z lidnatých, zvláště asijských zemí, jsou atraktivní města Středočeského kraje svou blízkostí k Praze vlastně v pozici předměstí.
Turistické informační centrum Středočeské centrály cestovního ruchu bylo otevřeno již v roce 2017. Sídlí na adrese Husova 156/21 v Praze na Starém Městě v původních nárožních domech U Zlatého jablka a U Zlaté slámy, které pocházejí z doby kolem roku 1730. Při rekonstrukci se proto postupovalo velmi citlivě. „Jediným zásadnějším zásahem bylo otevření novodobé výlohy z ulice Husova, kde byl navržen druhý vstup do části prodejny regionálních výrobků. Stěny a stropy zůstaly netknuté. Cílem bylo nechat nejvíce vyniknout plasticitu klenební soustavy se zachovalými freskami. Výlohy zůstaly nedotčené a maximálně zprůhledňují interiér. Ten, dobře nasvětlený, by měl vytvořit největší lákadlo pro vstup do těchto prostor,” vysvětlil architekt Peter Sticzay-Gromski, ze studia Grido, Architektura & Design.
„Věřím, že nově upravené prostory infocentra budou místem, které přivítá tisíce nových návštěvníků a nabídne jim zážitek, díky němuž se do našeho kraje budou rádi vracet. Díky investici do nového turistického centra můžeme návštěvníkům ukázat skutečnou tvář našeho kraje – regionu, který je moderní a plný života. Naši šikovní výrobci a podnikatelé vytvářejí kvalitní produkty, které odrážejí tradice a inovace našeho regionu, a společně přispívají k tomu, že kraj je skutečně výjimečným místem pro život i návštěvu," uvedla při otevření nového infocentra hejtmanka Petra Pecková.
Turistické materiály
Středočeské informační středisko na Královské cestě už sedm let poskytuje návštěvníkům informace o turistických zajímavostech v kraji, kulturních a sportovních akcích, dopravním spojení a nabízí turistické brožury, mapy a prodej suvenýrů. Návštěvníci zde nyní mohou zakoupit také turistické karty Prague Visitor Pass a Prague CoolPass nebo využít předprodeje vstupenek sítě TicketLive. Infocentrum je členem Asociace turistických informačních center a je certifikováno v rámci Jednotné klasifikace TIC ČR. Jen v roce 2023 do něj zavítalo 25 tisíc zahraničních a 6 tisíc tuzemských návštěvníků.
Regionální produkty
V nové prodejně regionálních produktů se návštěvníci mohou těšit na širokou nabídku od středočeských výrobců, včetně vín, medu, bylinkových čajů, čokolád, džemů a sirupů. Nechybí ani sklářské výrobky, kosmetika a ručně vyráběné šperky. „Produkty od zhruba dvaceti dodavatelů jsme vybírali na základě doporučení jednotlivých oblastních destinačních organizací středních Čech a Krajského úřadu Středočeského kraje, kdy jsme upřednostňovali držitele certifikace Regionální produkt a podobných ocenění,“ řekl Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu.
Zahraniční turisté tak najdou zajímavé suvenýry, zatímco ti tuzemští mají navíc příležitost mnohdy k vlastnímu údivu zjistit:
- že na skvělou kávu se mohou po návštěvě Kutné Hory stavit v rodinné firmě Kávypitel v blízkých Miskovicích (kam se dostanou nejen vlastní dopravou, staví tam i PID),
- že pro víno sklízející medaile na vinařských soutěžích netřeba jezdit až na Moravu, ale jen hodinku od Prahy na Mělnicko č i Kutnohorsko,
- že milovníci tradiční levandulové nemusejí cestovat až do daleké Provence, protože levandulová pole najdou i v Levandulovém údolí v Chodouni (poblíž Berouna), přičemž místní levandule má ještě víc silic než ta provensálská
A že čokoláda z Kutné Hory sbírá ocenění dnes stejně jako její pramáti Lidka (než ji nejdřív znárodnili a posléze prodali). Ale tu v regionální prodejně najdete, až pominou letní vedra, stejně jako jiné potravinářské výrobky, kterým teplo nesvědčí. Mohu však dosvědčit, že stojí za to a že třeba na sýry si k Nymburským Sýrožroutům jednou zajedu.