Foto: Miira Lachec
Text: Eva Mráčková
Chrám svatého Bartoloměje v Kolíně je unikátem. Kouzelně upravené Bartolomějské návrší se nabízí k tomu, zamyslet se nad jeho záhadami. A třeba také nad tím, proč jsou kolínští draci z pověsti dobromyslní, proč se medvědi potkali u Kolína a že Kolín nabízí pro turisty mnohem víc než jen dechovky, které sem návštěvníky přitahují léta.
Chrám svatého Bartoloměje – středověký 2 v 1
Gotický chrám svatého Bartoloměje v Kolíně je jednoznačně unikát. Z profilu vypadá naprosto nezvykle. Vděčí za to přerušené historii? Kostely, jejichž výstavba ve středověku skončila chórem, nejsou až takovou vzácností. Jen v Praze máme hned dva. Jenže ty nebyly dostavěny buď vůbec, jako chrám Panny Marie Sněžné, nebo naopak byly dostavěny až po staletích v pseudoslohu, jako Svatý Vít. Ne tak chrám svatého Bartoloměje v Kolíně. Ten byl zcela dokončen již ve 13. století coby raně gotický. Jenže pak přišel požár a místo opravy se začal stavět nový kostel. Pod vedením Petra Parléře, na stejném místě, z kamene získávaného postupným rozebíráním původní stavby. Nově se stavělo s maličko širším půdorysem a výrazně vyšší klenbou, jak to tou dobou již vrcholná gotika systémem opěrných oblouků, fial a chrličů dovolovala. Jenže tato velkorysá stavba nebyla dokončena. Zůstalo, jako často, u chóru. Nejspíš došly peníze, následně nastoupilo husitství. Jenže díky tomu, že původní chrám nebyl zbořen, ale postupně rozebírán, nebylo třeba spokojit se na dlouho s bohoslužbami jen v chóru. Nová stavba se prostě tak nějak napojila na tu původní. Předěl je viditelný zdáli – a toto spojení dvou slohově následných, originálních kostelů je světovým unikátem. Stavba je proto to nejcennější, co se zachovalo. Valnou část vnitřního vybavení zničil další mohutný požár, své udělali předtím už i Švédové za třicetileté války. A něco i puristická rekonstrukce z počátku minulého století. Přesto interiér stojí za to vidět. Nejen, že byl dovybaven z jiných kostelů, ale zachovaly se i četné historické artefakty a přibyly i novější, jako například křížová cesta Františka Bílka. Pokud máte rádi záhady a fantazie, můžete přemýšlet nad tím, zda to byla jen náhoda, že velký požár v 18. století sežehnul vybavení všech kaplí, až na ústřední Kalvárii. Tu ochránil centrální sloup. Jenže takový centrální sloup tam čtyři sta let předtím Petr Parléř projektoval dost netypicky. Je to náhoda nebo znamení, že z té Kalvárie shořela právě jen socha lotra po levici?
Darujte tón
Chrám byl i s okolím nedávno revitalizován. Stále ještě probíhá rekonstrukce varhan, na které byla vyhlášena sbírka „Darujte tón“, ve které si donátoři za částky od 1.000 Kč výš adoptují jednotlivé píšťaly, které si vybrali ze seznamu, a obdrží příslušnou darovací listinu s adopcí konkrétní píšťaly, konkrétního tónu varhan.
Foto: Edita Volková
Bartolomějské návrší
Kostel stojí na nejvyšším bodu Kolína, ale nečekejte kopec, ten se v Kolíně nekoná. Název návrší situaci přesně vyjadřuje. Okolí kostela bylo současně s renovací kostela revitalizováno a skýtá nádhernou příležitost prohlédnout si v klidu exteriéry chrámu, vystavené chrliče, sousední kostnici a k odpočinku se posadit na parkánech na některou lavičku před kvetoucími záhony. Svým způsobem jedinečné je, že i na (moderní) toalety jdete do nitra historických hradeb. Branka v hradební zdi šikmo proti středověkému portálu chrámu vede k chráněné kavárničce Diakonie, kde koupí občerstvení můžete potěšit své tělo a zároveň tímto dobrým skutkem i duši.
Foto: Edita Volková
Zvonice
Zvonice upoutá pozornost již na dálku. Ale proč je extra zvonice u kostela, který má dvě vysoké věže? Vlastně to není až taková záhada. Středověké zvony původně v severní věži byly. Jenže byly tak těžké, že jejich houpání narušovalo statiku subtilní věže. Takže původní uspořádání, kdy obě věže spojoval můstek, po němž strážný mohl přecházet a zjišťovat ze všech směrů možná nebezpečí, bylo přehodnoceno již zhruba po sto letech. Návazně na hradby byla postavena bytelná samostatná zvonice, do které se kromě zvonů z kostela následně přestěhoval i orloj. I tady se podepsaly požáry. V nich vzal za své orloj i střecha. Zakončení se tak v běhu staletí měnilo, to dnešní ztvárnil puristický architekt Mocker; orloj se už nevrátil. Za to je ve zvonici malé lapidárium, o patro výš chrámový poklad – a nejvýš nádherný pohled na město. Máte rádi pověsti? Pak vězte, že rytíř Vužan, když se chystal na pouť do Jeruzaléma, nechal ulít manželce zvon do kostela sv. Bartoloměje, aby jí ho připomínal a ona na něj mezitím nezapomněla. Slíbil, že se vrátí do deseti let. Když se ale ani po deseti letech nevrátil, jeho žena začala pomýšlet na nové vdavky. A právě když kráčela s novým ženichem do kostela, začal náhle její zvon vyzvánět: „Hola, tam z vojny se vrací můj pán!“ Z vdavek sešlo, rytíř se vrátil a žil se svou ženou šťastně až do smrti.
Foto: Edita Volková
Potkali se u Kolína
Že se u Kolína potkali dva medvědi, ví díky seriálu nejen každé malé dítě. Ti medvědi mají v Kolíně své reliéfy na kamenech, je o nich pátrací hra pro děti, najdete je na kdejakých upomínkových předmětech a zdarma i na razítkách do výletního zápisníčku. Proč se potkali právě u Kolína? Třeba mohli hledat cestu. Příchod do Kolína od nádraží, vlakového stejně jako autobusového, je totiž dalším unikátem. Nevím, jakým šikovným tahem se to podařilo, ale právě uprostřed cesty ke křižovatce, přes niž se musí projít do centra, stojí rozlehlý kompaktní areál nákupního střediska. Překážka to není nedomyšlená, ale naopak rafinovaně vykoumaná. Není třeba si zoufat a obcházet. Pohyblivé schody přímo za vchodem vás vyvezou do patra, které je na výškové úrovni té křižovatky. Jen to musíte vědět, že se po nich můžete svézt a jít přímo za nosem nákupní chodbou k východu, který ústí právě na kýženou křižovatku. Místní to samozřejmě znají – a o ty obchodníkům nejvíc jde.
Foto: Ladislav Renner
Kam v Kolíně příště
K objevování toho Kolín skýtá mnoho. K nejcennějšímu patří Jeruzalém na Labi – zbytky židovského města, synagoga a druhý nejvýznamnější židovský hřbitov v Čechách. Nad náhrobním kamenem Becalela, syna rabi Lὅwa, budete moci přemýšlet, zda pověst o jeho smrti rámcově odpovídá skutečnosti a jaké – a ne-li, proč zemřel právě v Kolíně.