Investice přes tři miliardy korun připravují Jihočeši na projekty, které přímo souvisí s vodou, nebo je chystají budovat v její těsné blízkosti v následujících čtyřech letech. Investice podpoří bezpečnost, zlepší kvalitu života místních obyvatel, přispějí do rozvoje kultury, ale také do zdejšího cestovního ruchu. Alespoň o tom hovořili účastníci na každoroční konferenci „Lodě na vltavské vodě“.
Zástupci Jihočeského kraje, měst v okolí Vltavy, ale také institucí, které jsou přímo spojené s vltavskou plavbou, což jsou Ministerstvo dopravy, Povodí Vltavy, Ředitelství vodních cest a Státní plavební správa, se sešli v pátek 19. srpna na konferenci „Lodě na vltavské vodě“, která se konala pod záštitou města Hluboká nad Vltavou a náměstka hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Antonína Kráka. Cílem akce, kterou pravidelně pořádá destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko, z.s., bylo vyhodnocení čtyřleté strategie rozvoje Vltavské vodní cesty mezi roky 2019 a 2022, ale také plánování a vize do budoucích let. Netýkají již pouze samotné vodní cesty a lodní dopravy, ale zahrnují také řadu projektů, které s vodou souvisí nebo vyrostou v její těsné blízkosti. Město České Budějovice postupně naplňuje plány z urbanistické studie „Město a voda“. „Aktuálně probíhají práce na projektu zpřístupnění břehu řeky v parku Dukelská a připravujeme také úpravu veřejného prostranství na Senovážném náměstí, kde dojde k otevření Mlýnské stoky. Tu v minulosti v těchto místech odvedli trubkou,” popsal plány radní města České Budějovice pro cestovní ruch Viktor Vojtko. Studie zahrnuje také plán na vybudování tzv. Slunečního ostrova na Jiráskově nábřeží nebo náplavky mezi Železným a Zlatým mostem.
Konference probíhala stylově na břehu řeky
Na úpravy Senovážného náměstí pak navazují kroky Jihočeského kraje, který zde plánuje financovat stavbu výstavní síně AJG. „Nová budova AJG na Senovážném představuje investici do rozvoje kultury, kterou si metropole zaslouží. Kromě toho v rámci rozvoje infrastruktury cestovního ruchu postupně spojujeme úseky Vltavské cyklostezky. Ta brzy propojí jižní Čechy napříč od severu na jih a vytvoří pro kraj důležitou atraktivitu doslova evropského významu,” uvedl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Peníze z kraje půjdou také do dopravy, jak poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák: „Jihočeský kraj aktuálně připravuje investici pro stavbu několika mostů přes řeku, které zlepší dopravní situaci i bezpečnost.”
Budějovice se nejspíše jihočeskými Benátkami nestanou, ale voda městu určitě velice svědčí
Účastníci konference také vyhodnotili plnění strategie uplynulých čtyřech let „V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme naplnili většinu plánů, které jsme si na začátku vytyčili. Cílem bylo vytvoření potřebné infrastruktury na splavněném úseku Vltavy mezi Budějovicemi a Týnem nad Vltavou, respektive Kořenskem. Povedlo se nám zpřístupnit řeku lidem a změnit vnímání plavby v očích veřejnosti. Po čtyřech letech vidíme, že kromě přínosu pro cestovní ruch se řeku naučili využívat také místní obyvatelé. Dalším úspěchem bezesporu je, že se nám podařilo rozběhnout projekt Vltavské cyklostezky, která je jedním z největších počinů v infrastruktuře cestovního ruchu v kraji,” zhodnotil současný stav předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný. V období 2019 až 2022 na splavněném úseku Vltavy v jižních Čechách a do okolní infrastruktury investice padlo více než 450 milionů korun, vzniklo přes třicet nových služeb, spojených s vodou, a podařilo se zapojit více jak čtyřicet organizací. Na takzvané „Stezce Vltavy“ vznikly hojně navštěvované lezecké trasy Ferrata Hluboká, instalovali tu koupací i přístavní mola a doplnili infrastrukturu, zajišťující provoz, například čerpací stanice a výlevky odpadních vod v přístavu na Hluboké. Díky zmíněným investicím tu vybudovali i přístavní hranu pro malá plavidla na Jiráskově nábřeží pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích. Kromě soukromých lodí nebo šlapadel, veslic a hausbotů, které jsou k dispozici v půjčovnách, křižují řeku také pravidelné lodní linky, včetně linek v centru Budějovic, které jsou součástí tarifu MHD. „Na řeku se postupně vrací život, který na ní byl v dobách voroplavců. Tehdy Vltava propojovala po vodě Budějovice s Prahou. K naplnění této vize v moderním duchu nám chybí tři kroky. Jsou to lodní zdviže na přehradách Slapy a Orlík, a také plavební komora na Jiráskově jezu u Dlouhého mostu. Ten je poslední překážkou, která brání, aby mohly lodě připlout až do centra. Až se to povede, Budějovice mohou naplno využít potenciál města na soutoku dvou řek,” dodal na závěr David Šťastný. S myšlenkou otevření takzvané horní vody pro lodě, tedy toků Vltavy a Malše v historickém centru, totiž počítá dříve uvedená studie „Město a voda“.
Vojen Smíšek