Český trh s chlebem je v současnosti jeden z nejvyspělejších v Evropě. Alespoň, co se týká sortimentní nabídky a jeho kvality. Chléb u nás peče okolo 700 klasických pekáren. Ročně tak vyrobí 275 tisíc tun zmíněného tovaru. To znamená denně 1 milion upečených kusů. Proto si i u nás pekaři s úctou připomínají každoročně 16. září Světový den chleba. A slaví ho soutěží.
Svaz pekařů a cukrářů v České republice, z. s. (SPaC ČR), je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy pekařů a podporuje činnost pekařských a cukrářských firem. V současné době sdružuje 130 členů. Jsou to především pekárny, cukrárny, dodavatelé strojního zařízení, surovin a služeb. Členy tohoto sdružení jsou i potravinářské školy. Svaz také každoročně pořádá soutěž Chléb roku. Organizátoři představili letošní vítěze národní soutěže Chléb roku 2021. Soutěž probíhala v několika kategoriích, a to Novinka roku, Chléb o hmotnosti 900–1200 g, Chléb bez hranic a Chléb mladých. Poslední kategorii hodnotí učni z pekařských a cukrářských učilišť.
Nejlepší chléb kategorie Novinka roku a Chléb o hmotnosti 900–1200 g vyrábí pekárna Choustníkovo Hradiště firmy BEAS, a. s. V kategorii Chléb o hmotnosti 500–800 g (jedná se o klasický konzumní pecen, jaký si obvykle kupujeme) se letos stal vítězem produkt z pekárny Racek, s. r. o., Přerov. Mezi chlebovými speciály kategorie Chléb bez hranic uspěla pekárna Odkolek Praha, společnosti United Bakeries, a. s. U mladé generace zabodoval v kategorii Chléb mladých bochník z Karlovy pekárny s. r. o. – provoz Židlochovice. Výsledky prestižní soutěže, které se zúčastnilo přes osm desítek soutěžních chlebů, ukázaly, že u nás pekaří stále vyrábí chléb vysoké kvality. Tuto skutečnost potvrdil při zahajovacím ceremoniálu i ústřední ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martin Klanica. Ovšem nejen našim pekařům nastávají horší časy.
Do budoucna s obavami
Přestože kvalita českého chleba a bohatý sortiment na trhu jsou jedny z nejlepších v Evropě, vyhlížejí čeští pekaři do budoucna s obavami. Náklady na jeho výrobu letos skokově rostou a pekaři budou muset upravit ceny svých produktů, aby zajistili jejich výrobu a kvalitu pro spotřebitele a sami přežili. Spotřeba chleba se u nás po dlouholetém poklesu ustálila na hodnotě 40 kg na osobu a rok. Měsíčně utratí průměrný Čech za chléb okolo 120 Kč. Spotřebitelská cena 1 kg chleba je v Česku velmi nízká. Podle aktuálních údajů ČSÚ jde o 29,76 Kč, což je v rámci států EU pátý nejlacinější chléb. A nejde jen o chléb. Blíží se vánoce a stoupá poptávka po vánočním pečivu. Zdražení se nevyhnou ani housky a rohlíky.
„Výkupní cena potravinářské pšenice vzrostla oproti loňskému roku podle posledních údajů z letošního srpna o téměř 17 % na 4821 korun za tunu. Cena semen řepky olejné, mimochodem do chleba se přidává i olej, se za stejné období zvýšila v meziročním srovnání o 19 % na 11 739 korun za tunu. To se samozřejmě promítne do cen surovin, které jsou zásadní pro pekařskou výrobu. Tento cenový nárůst připisujeme především návaznosti českého trhu na globální trh, na němž se zvyšují ceny rostlinných komodit. Na výkupní ceny mléka pak současně může mít vliv zvýšená poptávka po mléčném tuku v době vánočních svátků. Popsaný růstový trend ohledně takzvaných farmářských cen zdaleka nekopíruje růst výrobních nákladů zemědělských prvovýrobců. Těm se zvyšují se mzdové náklady, ceny energií, obalových materiálů, krmných směsí nebo minerálních hnojiv. Zemědělci se navíc dlouhodobě potýkají s nízkými výkupními cenami, které se v některých případech pohybují pod výrobními náklady,“ upozorňuje prezident Agrární komory ČR Jan Doležal. „Vědecké pracoviště týdeníku The Economist zařadilo české potraviny mezi nejbezpečnější na světě. Za námi skončily například Německo, Francie, Velká Británie a další významné evropské země. Páté místo je skvělé a máme být na co pyšní! Chceme motivovat naše výrobce k neustálému zlepšování. A to i v současné době, kdy dochází k výraznému zvyšování většiny vstupních nákladů,“ uvedla Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory ČR. „Současně ale hledáme cesty, jak motivovat naše spotřebitele, aby si z široké nabídky výrobků uměli vybrat kvalitní české potraviny,“
„Od začátku letošního roku stouply pekárnám celkové náklady o cca 30 %. Realizační ceny základních výrobků, jako je chléb či rohlík, přitom dle ČSÚ dlouhodobě stagnují,“ konstatoval výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR Jaromír Dřízal. „Tato situace je pro pekárny neudržitelná. Pokud by neuvedly do souladu rostoucí náklady s cenami svých výrobků, desítky z nich by musely ukončit podnikání. To by výrazně ochudilo český pekařský trh, který je přitom jeden z nejvyspělejších v Evropě.“ Pro úplnost ještě doplnil: „Nezbytná úprava cen pekařských výrobků by spotřebitele neměla výrazněji finančně zasáhnout. Například průměrný Čech zkonzumuje ročně 40 kg chleba, jehož spotřebitelská cena je 30 Kč za kg. Případné zvýšení cen pekařů v úrovni rostoucích nákladů by znamenalo měsíčně výdaj 30 Kč navíc. Stejně tak spotřebitelská cena rohlíku v marketu 1,90 Kč je z pohledu pekařů neúměrně nízká. Řetězce by mezi sebou neměly soutěžit o nejnižší cenu rohlíku, ale o jeho vysokou kvalitu.“
Jak je vidět z informací odborníků, nečeká nás v blízké budoucnosti v oblasti potravin nic pěkného. Naopak. Podle informací každý měsíc u nás krachují přibližně dvě pekárny. Sice nás někteří ministerští pracovníci ubezpečují, že vznikají nové, ale bohužel nedodávají, že se jedná téměř vždy o malé lokální pekárny. Navíc na výrobu chleba potřebujete jinou, mnohem dražší technologii. Je otázkou, kdo v současné době uloží tak vysoké investiční náklady do tohoto, nijak zvláště výdělečného podnikání.
Antonín Karoch, foto: Petr Brodecký