Veletrh hotelového a restauračního zařízení, potravinářství a gastronomie FOR GASTRO & HOTEL byl co do rozsahu asi nejmenší v historii této akce. Nicméně přežil jednoroční coronavirové uzavření leňanského výstaviště a následný požár. Nicméně i tak představil nové trendy a technologie v oboru pohostinství a následných dobou vynucených služeb. Velice zajímavý byl i současně probíhající Kongres For Gastro.
Na letňanském výstavišti se ve dnech 7. až 9. října konal dříve i nyní velmi populární Veletrh hotelového a restauračního zařízení, potravinářství a gastronomie FOR GASTRO & HOTEL a spolu s ním i Kongres For Gastro. Samozřejmě se, co do obsazené výstavní plochy, nemohl rovnat se svými předchůdci. Nicméně vzhledem k roční covidové přestávce, doslova děsivými dopady lockdownu na české hotely i restaurační provozy a s tím spojené i úbytky na tuto oblast napojených potravinářských firem, se jednalo téměř hrdinský počin. I přes potíže v loňském i jarním letošním roce se veletrhu účastnily významné firmy ze sekcí gastro technologií, výroby, strojů, hotelnictví, vybavení hotelů, nábytku, rezervačních technologií a služeb. Nechyběly ani speciality a s nimi spojené ochutnávky.
Veletrh i kongres také poukázal na ještě před rokem opomíjený on-line trh s hotovými jídly. Dříve se na tyto služby ve velkém zaměřovaly HORECA firmy, specializující se na veřejné stravování. Na jmenované rozvážky se v loňském roce v rámci přežití zaměřili i majitelé restaurací s kuchyněmi a rozvozové služby. „Naše firma se specializuje na čerstvé a kvalitní jídlo, které dodáváme především přímo na různá pracoviště,“ vysvětluje Adriana Roffey ze společnosti Fresh Point. „Díky síti přímých subdodavatelů zásobujeme denně klienty kvalitním lokálním jídlem a jsme schopní denně sestavit zákazníkům jídelníček na míru. K tomu dodáváme i vlastní designové lednice.“ Expozice v PVA Expo Praha zabraly téměř 5000 čtverečních metrů plochy. Své produkty představily společnosti Blažek Gastro, TeS Chotěboř, Eurofit Prosperity, CESK, Jipa, AT FORNAX, Dublino, Veba, G. Benedikt, Pavel Hajn, Hobart, Pivovar Ferdinand, Giroma Gelato, Refresh nebo Green Life.
Zájem vzbudila i expozice Státního zemědělského intervenčního fondu, která nabízela prezentaci dvanácti lokálních českých potravinářských firem. Za zmínku stojí, že mezi nimi byl i vinař, Oldřich Drápal st. z Brna, který představil kolekci svých slámových vín. Mimochodem, v technologii výroby vína patří produkce přírodně sladkých vín k té nejobtížnější. S jejich velkovýrobou začal v roce 2003. V té době však už měl připravený originální způsob sušení hroznů a zvládl i dlouhé a náročné odkalování moštů. Původně začal se třemi odrůdami a v současné době jich nabízí sedm. K jeho nejoblíbenějším patří Rulandské šedé a červená Frankovka.
Přehlídku novinek od 91 vystavovatelů ze čtyř zemí si nenechalo ujít 5276 návštěvníků z řad profesionálů, pro které byly vyhrazeny první dva dny veletrhu, a dalších z řad široké veřejnosti.
Úspěšný kongres pro odborníky
Profesionály zaujal i KONGRES FOR GASTRO & HOTEL, který se konal první den veletrhu v Kongresovém sále výstaviště. Na něm se sešlo 277 účastníků a online přenos sledovalo 736 diváků. Tématem byl samozřejmě po době coronavirové „Druhý restart“, konkrétně spolupráce a peníze v pohostinství. Účastníci také debatovali o aktuální situaci na trhu po druhém lockdownu, o spolupráci organizací, které během pandemie zastupovaly zájmy oboru u vlády, a také o ekonomice provozu a rozvoji podniků.
Další veletrh FOR GASTRO & HOTEL, když všechno dobře dopadne, by se měl uskutečnit v roce 2022 ve dnech 29. září až 1. října 2022.
Antonín Karoch, foto: Petr Brodecký a autor