Když zájezd zruší cestovní kancelář
Pokud zájezd zruší cestovní kancelář, protože ho nelze uskutečnit z důvodu vyšší moci, je povinna vrátit zákazníkovi všechny platby, které od něj dostala. Nic víc, žádnou náhradu škody související například s obstaráním víza, vybavením na cestu atp. Tak to platilo a platí. Otázka je, dokdy to musí udělat. Normálně platí lhůta 14 dnů, pokud se strany nedohodnou jinak. Nově podle Lex voucher může cestovní kancelář zákazníkovi oznámit, že využije tzv. ochrannou dobu, která běží až do konce srpna 2021. Spolu s tímto oznámením zákazníkovi vydá poukaz na zájezd v hodnotě nejméně původního zájezdu. Poukaz (voucher) musí být pojištěn pro případ úpadku stejně, jako byl původní zájezd. Pozor – cestovní kancelář to udělat může, ale nemusí, a v zákoně není pro toto oznámení ani žádná lhůta. Takže pokud byste žádné oznámení nedostali a už jste se nedohodli na jiném řešení, máte nárok na vrácení peněz do 14 dnů. Dá se ale předpokládat, že cestovky tuto možnost houfně využijí a oznámení pošlou. Co takový poukaz znamená? Především právo zákazníka požádat cestovku, aby mu nabídla náhradní zájezd přinejmenším stejné jakosti, jako byl ten zrušený – a cestovka mu pak má nabídnout do 30 dnů náhradní zájezd (nebo více zájezdů na výběr). Pokud bude v nabídce jen dražší zájezd, klient nemusí doplácet nic; pokud byl zákazníkovi nabídnut zájezd stejné kvality a současně zájezd dražší, musel by zákazník při volbě dražšího zájezdu rozdíl v ceně uhradit. Je ale jen na zákazníkovi, aby o zájezd požádal a kdy tak učiní, samozřejmě v době platnosti poukazu, tj. do 31. 8. 2021. Kdyby mu cestovka do 30 dnů od žádosti nenabídla nic, ochranná doba tím končí a cestovka musí zákazníkovi vrátit to, co od něj za zájezd obdržela. Pokud zákazník o zájezd nepožádá, končí ochranná doba až 31. srpna 2021 a zákazník se dočká svých peněz až po té. Výhody a nevýhody? Nevýhodou pro vás je, že se svých peněz nedočkáte hned, ale až 14. září 2021. Výhodou může být, že byste mohli po uvolnění cestování získat eventuálně i lepší zájezd, než jste původně počítali. Ale pozor – zákon hovoří jen o kvalitě. Nikde není ani zmínky o tom, čím je ta kvalita definovaná, tedy ani, že by náhradní zájezd musel být do stejné destinace. Současně ovšem není řečeno, že si náhradní zájezd vybrat musíte. Pokud by vám žádný nabízený zájezd nevyhovoval, bude to, jako byste o nabídku zájezdu nepožádali a peněz se dočkáte 14. září 2021. Pokud by cestovka zaspala a nic nenabídla, dostanete peníze do 44 dnů po té, co jste o zájezd požádali.
Musím poukaz akceptovat?
Pokud jste běžný zákazník, tak ano. V zákoně jsou však přímo vyjmenovaní jedinci, považovaní za zvlášť citlivé osoby. Ti mají právo cestovce poukaz vrátit s tím, že doloží, že k vyjmenovaným výjimkám patří. Jsou to: držitelé průkazu osoby se zdravotním postižením, osoby vedené v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, osoby těhotné, osoby čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou nebo osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě, osoby starší 65 let a také ti zaměstnanci, kteří ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby nemohli po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce. Neakceptovat voucher je právo, ne automatická povinnost. Takže senior, který chce být své cestovce věrný a podpořit ji, se nemusí s vracením poukazu obtěžovat a bude pro něj platit vše výše uvedené.
Když stornuje klient
Smlouvy o zájezdu, které jste bona fide uzavřeli v době předkoronavirové, platí, dokud je jedna smluvní strana nevypoví. Cestovní kanceláře budou mít samozřejmě snahu plánované zájezdy uskutečnit, se storny proto nebudou nijak spěchat. Pro zájezdy, které cestovní kancelář bude realizovat, platí, že musíte buď cestovat – nebo zájezd stornovat sami s tím, že platíte stornopoplatky dle smlouvy. Pocit eventuálního strachu jaksi nevyviňuje, k tomu by byly třeba pádnější argumenty. Jenže výše stornopoplatků se, jak známo, zvyšuje s tím, jak se přibližuje termín odjezdu. Pro toho, kdo se předem rozhodl, že třeba na srpnový zájezd neodjede, i kdyby se cestovat mohlo, by tedy mohlo být výhodnější stornovat hned, kdy jsou poplatky nízké. Mohlo, ale nemuselo – je to sázka do loterie, respektive zákon neřeší, co by nastalo, kdyby cestovka následně stornovala zájezd sama. Ta slušná by se asi zachovala patřičně a uhrazené stornopoplatky refundovala, jinak by se to zřejmě dalo dosáhnout soudně.
Lex voucher má pro zákazníky pro případy stornopoplatků také malou náplast. Zákazník může požádat cestovku o poukaz na zájezd v hodnotě nejméně 10% zaplaceného odstupného a ten poukaz musí platit nejméně 12 měsíců ode dne vydání. Pokud tedy stornovat chcete a na dotyčnou cestovku či cestování jste zcela nezanevřeli, rozhodně o poukaz požádejte. Nic to nestojí – a může na příští rok něco málo ušetřit. A pozor, i když Lex voucher nabyl účinnosti 24. dubna, o vydání poukazu můžete požádat do 3 měsíců ode dne zániku smlouvy o zájezdu (tedy storna z vaší strany). Takže pokud jste v únoru či později stornovali zájezd s termínem odjezdu kdykoliv po 20. únoru, máte pořád ještě šanci.