Koncem posledního březnového týdne se v médiích objevily výzvy či varování, že bez státní pomoci cestovní kanceláře zavřou své pobočky, protože v nouzovém stavu nemají ani z čeho žít, ani jak řešit vztahy s partnery a s klienty. Situace je bezprecedentní, ale panika není řešení. Nicméně sdělení „zavřeme všechny pobočky“ připomíná v situaci současných karanténních opatření tak trochu rádio Jerevan.
Kamenné prodejny jsou zavřené tak jako tak a cestovat se nesmí nikam.
Pravdou však je, že řada lidí má koupený zájezd. Pokud je to na období zákazu, cestovní kancelář musí zrušit zájezd a je ze zákona povinna vrátit zákazníkům to, co za zájezd uhradili.
Jenže, kde na to vzít? Část peněz je u poskytovatelů služeb v zahraničí nebo u leteckých přepravců a ti se k vracení nemají a pravděpodobně ani mít nebudou. V historicky dohledné době by to z nich nikdo ani nevysoudil. Tvrdé vymáhání vratek by v současné situaci mohlo vyvolat nejspíš krach a vymahatel by nedostal stejně nic, nebo jen velmi málo.
Rozumní podnikatelé proto apelují na klienty, aby volili oboustranně schůdné řešení, kterým je odklad. Až koronakrize pomine, bude se jim dovolená také hodit, tak proč by si zájezd, resp. jeho hodnotu, na tu dobu neschovali. Bylo by jistě dobré, kdyby stát toto řešil nějakým zákonem. Nicméně vynucovat si to tím, že odmítnu komunikovat s klienty, není dobrý nápad. Asociace cestovních kanceláří proto vydala toto prohlášení:
Vážení zákazníci cestovních kanceláří,
Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR), sdružující nejen cestovní kanceláře, ale i cestovní agentury, se plně ohrazuje proti výzvě, kterou vyhlásila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) když doporučila, aby se všechny cestovní kanceláře kompletně uzavřely a přestaly komunikovat s klienty.
My zásadně nedoporučujeme svým členům, kteří poskytují služby více než 80 procentům zákazníků českých cestovních kanceláří a agentur, aby jakýmkoliv způsobem omezovaly v této složité době svůj kontakt se zákazníky.
Zákazníci nejsou a nikdy nebudou našim rukojmím ve střetu s kýmkoliv. Zákazníci jsou našimi partnery a naším zájmem je být jim k dispozici, ať už jsou na zájezdu nebo kdekoliv jinde.
Cestovní kanceláře nabízejí legální možnost využití poukazů na posunutí zálohovaných zájezdů v čase či destinaci, které jsou, stejně jako zájezdy, plně pojištěny proti případné insolvenci cestovní kanceláře.
Představenstvo ACK ČR
V Praze dne 28. března 2020
Hluboké brdské lesy u Jindřichovky. Foto: Kuba Turek
Osobně bych doporučovala těm, kdo mají zájezd koupený na příští měsíce, počkat, až zájezd stornuje cestovní kancelář. Vyhnou se tím debatám, zda mají či nemají povinnost platit storno. A aby jednali o odkladu zájezdu, resp. výměně za voucher na jakékoliv služby s tím, že bych si ohlídala, aby termín splatnosti takového voucheru byl dostatečně dlouhý nebo umožňoval bezsankční prodloužení. Vzájemným pochopením a dohodou se zpravidla dosáhne mnohem víc, než když se strany ohánějí paragrafy, na kterých vydělají leda advokáti.
A mimochodem, jako optimista předpokládám, že v létě se již po domácích luzích a hájích pohybovat půjde. Takže kdo nemáte vlastní či příbuzenské chaty a chalupy, stálo by za úvahu si nějaký pobyt rezervovat včas. Zájemců bude asi víc než obvykle.
JAK SE SITUACE VYVÍJELA:
28. března Koronavirus a rušení zájezdů, dTest radí spotřebitelům
27. března Cestovní kanceláře: Peníze vám nevrátíme
1. března Asociace cestovních kanceláří řeší mimořádné okolnosti ohledně koronaviru
27. února Storno zájezdů kvůli koronaviru?