Jakkoliv letošní turistický rok značně ztížilo uzemnění letadel Boeing 747 Max, dokázaly letecké společnosti spolu s českými cestovkami do měsíce přepracovat přípravu na léto a zájezdy se mohly realizovat. A to v objemu o 18 – 20% větším než vloni. Jak na Valném shromáždění Asociace cestovních kanceláří konaném 19. listopadu 2019 uvedl předseda Vladimír Dolejš, obrat za zájezdy činil cca 31 miliard Kč.
Téměř čtvrtinu klientů tvoří senioři a tento trend bude nadále posilovat. Prudce se navýšil zájem zákazníků o kvalitní ubytování, rozsáhlé stravovací nabídky a doprovodné služby. ACK ČR konstatuje značný nárůst počtu pobytů do 4* a 5* hotelů s opětovným nárůstem zájmu o program all inclusive a kvalitní nabídku poznávacích, kulturních a sportovních programů v místě pobytu. Průměrná cena zájezdu na osobu v roce 2019 byla vyčíslena na cca 18 tisíc Kč/týden, tj. meziroční nárůst v řádu 4-5%. A není všem dnům konec. Jako markantní se jeví zvýšený zájem Čechů o více než jednu dovolenou ročně, ACK ČR proto očekává zvýšený zájem o zájezdy do zimních letovisek a exotických destinací i v období zima 2019 - jaro 2020. V sezóně se létalo nejvíc do Řecka, resp. na jeho ostrovy, Bulharska, Turecka, Španělska, na Kypr, ale i do Itálie a Tuniska, vlastní dopravou směřovali turisté nejčastěji do Chorvatska, Rakouska, Itálie, na Slovensko a do Maďarska, kde jsou stálicí termální lázně. ACK ČR zaznamenává nárůst zájmu i o lázeňské a wellness pobyty v příhraničních částech Německa a Rakouska. Vzrostl i počet prodaných letenek, v sezóně cca o 5%. Nejvíce letenek bylo vystaveno do Londýna a Paříže z dálkových destinací jsou nejúspěšnější Dubaj a Hanoj. K pozitivnímu trendu přispívá stále větší počet leteckých dopravců, kteří spojují Prahu přímými lety, v letním letovém řádu se jednalo o 162 destinací v 54 zemích světa.
Klienti českých cestovek mají stoprocentní jistotu, že o své peníze nepřijdou. Druhou nejvýraznější událostí ve světovém cestovním ruchu byl bezesporu krach jedné z nejstarších a největších cestovních kanceláří – Thomas Cook, skupiny, která měla 55 dceřiných společností – cestovek, leteckých společností i hotelů. U nás nejznámější „dcerou“ byla CK Neckermann, vč. registrace na našem trhu. Jak s uspokojením konstatoval náměstek ministryně pro místní rozvoj Ing. David Koppitz, i rakouští profesionálové ocenili, jak příkladně se ke klientům v nastalé kritické situaci choval „český Neckermann“ na rozdíl od toho rakouského. Na druhé straně by si lidé měli uvědomit, že tuto jistotu mají jen u legálně podnikajících českých cestovek. V ostatních zemích EU je sice také povinné jištění, ale jak ukázalo dění po krachu CK Thomas Cook, zdaleka ne všude skutečně stačí. Pojištěné české cestovky dostávají pro každý rok od ministerstva certifikát, takže se dají snadno identifikovat. POZOR - pojištění pro případ úpadku se netýká organizací, které nabízejí „zájezdy“ aniž jsou cestovními kancelářemi a už vůbec ne leteckých společností. Stovky Čechů už letos přišly o své peníze kvůli krachu leteckých společností Germania a British Midland. Proto se doporučuje: než zákazník soukromě vycestuje, neměl by zapomenout koupit si kromě cestovního pojištění i pojištění proti úpadku letecké společnosti. A rovněž by si měl dát pozor na podvodné nabídky letenek na internetu a nenechat se zlákat vidinou nejnižší ceny na trhu. Nejnižší cena vůbec nemusí znamenat nejvyšší výhru.
Jak hodnotila vývoj incomingu ACK a její hosté – náměstek ministryně pro místní rozvoj David Koppitz a ředitel agentury CzechTourism Jan Herget? Je na čase přetavit slova o efektivitě do činů. I v ČR se začínáme potýkat s problémem overtourismu v pár městech – jmenuje se Praha a Český Krumlov, osobně se domnívám, že v příští sezóně může následovat Kutná Hora. Přitom je plno pozoruhodných míst, která by turistům poskytla lepší zážitek než mačkání se v davu. Proto Jan Herget zdůraznil orientaci na dosud méně objevené cíle. Od tvorby exkluzivní nabídky po její propagaci. Samozřejmě především pro turisty z blízkých zemí, kteří jsou s to pochopit, že ČR není jen Praha. A také je třeba dívat se na to, jaký je přínos z incomingu podle jednotlivých zdrojových zemí. Jak dlouho a kde u nás turista je, jaké služby čerpá a zda je zajišťují domácí podnikatelé. Statisíce čínských turistů tu dlouho nepobudou, přiváží je čínská cestovka, mají čínského průvodce a kde to jde, tak i další služby čínských subjektů, nehledě na to, že krom nákupů těch služeb až tak moc není. I proto se příští rok má omezit počet zahraničních zastoupení CzechTourism v Číně ze tří na jedno a to z Hong Kongu se má přesunout do Japonska a to z Šanghaje na Tchaj-wan. Podstatný přínos pro propagaci ČR v zahraničí by mělo přinést propojení, resp. vzájemné využívání zahraničních zastoupení CzechTourism, Czech Trade a Českých center.
Prudký rozvoj informačních technologií a s nimi spojené změny v přístupu k nabídce cestování, jeho způsobu a způsobu života se pochopitelně do průmyslu cestovního ruchu promítá a přinese tedy i jiné metody práce a marketingu. Jan Herget avizoval některé změny v pojetí činnosti Czech Tourismu například v projektu Kudyznudy a nastínil i aktuální problémy k řešení. Které projekty z nedávné minulosti ukončit a které rozvíjet, jak s certifikací kvality služeb, jak s veletrhy, které se přežily z hlediska uzavírání obchodů, ale stále jsou místem osobních kontaktů. Pokud jde o domácí turisty, konstatovali představitelé ACK, že prodej zájezdů a pobytů roste a roste i náročnost účastníků. Mají zájem o vyšší kategorie ubytování, lepší vybavenost a hlavně o zážitky všeho druhu. Rozvíjející se stálicí jsou wellness pobyty (aby ne, v dnešní turbulentní době se lidé potřebují zregenerovat i trochu rozmazlit a zatím jich na to má dost i kupní sílu) a skokanem poslední doby jsou industriální památky.
Velkou pozornost věnovala ACK spolu s ministerstvem pro místní rozvoj i otázkám neoprávněného podnikání. Posíleni dobrým obědem v hotelu Lindner si pak členové již jen mezi sebou vyříkávali své problémy a strategie a zvolili nové členy představenstva – předsedou zůstává JUDr. Vladimír Dolejš a tiskovým mluvčím Jan Papež – celé složení najdete na www.ackcr.cz.