Slovenský workshop
Text a foto: Antonín Karoch
Stalo se již jistou tradicí, že se v posledních říjnových dnech na letňanském výstavišti setkávají zástupci cestovních kanceláří, cestovních agentur, turistických destinací, dopravců, hotelů, poskytovatelů služeb a dalších subjektů na odborném mezinárodním kontraktačním veletrhu Czech Travel Market.
Letos už proběhl jeho čtvrtý ročník. Zmíněný veletrh se zaměřuje především na organizování kontraktačních jednání tuzemskými a zahraničních partnerů, působících v turistice. Proto je určený především pro profesionály z výjezdového, příjezdového i domácího cestovního ruchu, kteří se tu mohou zúčastnit prezentací různých destinací a obchodních jednání se svými zahraničními i tuzemskými partnery. A hlavně národních workshopů. Letos tu představily svoji nabídku cestovní kanceláře, hotely a další organizace ze Slovenska, Německa a Chorvatska.
V úvodu je nutné zmínit i organizace našeho hlavního města a dále Středních Čech, kteřé na tomto veletrhu ještě nechyběly. Příspěvková organizace hlavního města Prahy, Prague City Tourism, na veletrhu CZECH TRAVEL MARKET 2019 jako obyčejně poskytoval profesionální informace o nabídce cestovního ruchu v Praze, zprostředkování relevantních služeb stávajícím i potenciálním návštěvníkům hlavního města. Zabývá se i organizací vzdělávacích cyklů o historii a současnosti města pro odbornou i laickou veřejnost a zajišťuje provoz historického objektu Staroměstská radnice. Aktivně kooperuje s profesními asociacemi cestovního ruchu doma i v zahraničí, s agenturou CzechTourism a Českými centry, MMR nebo zastupitelskými úřady MZV. Prague City Tourism je členem mezinárodní organizace ECM (European Cities Marketing), v rámci ČR působí v organizaci A.T.I.C. ČR (Asociace turistických informačních center České republiky. Mimochodem jmenovaná organizace se odbornou přednáškou podílela i na doprovodném programu veletrhu.).
Středočeská centrála cestovního ruchu jako obyčejně nabízela rozmanitou škálou historických, kulturních, přírodních i technických památek. Kraj vybízí nejen k návštěvám turisticky oblíbených hradů a zámků, ale i unikátních přírodních scenérií. Rozsáhlý a rozmanitý komplex přírodních památek je ideální k pěší i cykloturistice. V malebném kraji středních Čech lze také najít více než 40 technických památek, spojených s výrobou skla, těžbou uhlí a stříbra, automobilovým, leteckým, železničním a vojenským průmyslem. Zvýšila se také škála ubytovacích i gastronomických služeb - od rodinných podniků a venkovských sídel, po možnosti šlechtického ubytování na zámcích. Propojení se špičkovou gastronomií restaurací a pokrmy z místních surovin nabízí bohaté zážitky.
Vzhůru na Slovensko
O tom, že turisté z České republiky více cestují na Slovensko, svědčí v posledním období velmi pozitivní růst této aktivity. Česká republika je pro aktivní cestovní ruch Slovenské republiky TOP primárním trhem a v zásadě každý třetí zahraniční návštěvník Slovenska je z České republiky. V loni, tedy v roce 2018, strávilo na Slovensku dovolenou celkem 701 642 českých návštěvníků, což je o 8,7 % více než v r. 2017. Čeští turisté byli prý první i v počtu přenocování. Slovenské statistiky zaznamenaly nárůst o 9%, tedy o celkovou hodnotu 1 926 735 přenocovaní. První půlka roku 2019 se vyvíjela stejným směrem. „V počtu návštěvnosti jsme zaznamenali nárůst o 12,1 %. Konkrétně k nám přicestovalo a oficiálně se na Slovensku ubytovalo 323 080 českých turistů. Počet přenocovaní v první polovině roku 2019 dosáhl čísel 833 655. Jedná se taktéž o nárůst o 12,1 %,“ informovala ve svém úvodním vystoupení Ing. Klára Badinková.
J. Pohaněl
Vánoční trhy lákají
Německá turistická centrála (DZT), která zorganizovala německý workshop, zastřešuje marketingové aktivity, kterými prezentuje zajímavé výletní destinace a podporuje cestovní ruch do Německa. Její hlavní sídlo se nachází ve Frankfurtu nad Mohanem, a dále je zastoupena ve více než 30 zemích po celém světě, včetně České republiky. „Češi jsou poměrně konzistentní. Preferují především zájezdy na již tradičně oblíbené trhy, především ty vánoční, do Drážďan nebo do Norimberka,“vysvětluje Jan Pohaněl z uvedené centrály. Na u nás oblíbených německých vánočních trzích se v historickém a pohádkově vánočně laděném prostředí člověk nejen seznámí s regionálními gastronomickými specialitami, vánočním pečivem a svařeným kořeněným vínem, ale také se zdejšími zvyky, obyčeji a tradicemi od Baltu moře až po Alpy. Samozřejmě nejoblíbenějšími jsou Christkindlesmarkt v Norimberku a Drážďanský Striezelmarkt. Norimberk je také velice oblíbeným kongresovým městem. Nicméně v Německu v předvánočním období organizují minimálně dalších 150 obdobných, byť méně známých akcí. Od Schwarzwaldu po Baltské moře skýtá 16 spolkových zemí Německa se svou rozmanitou krajinou nespočet turistických možností od pěších túr v pohoří Mittelgebirge, ozdravný pobytů v lázních, plaveb na výletních lodích po Dunaji, Rýnu popřípadě Labi. V 16 národních parcích lze pozorovat chráněnou přírodu a 40 památek zařazených na Seznam světového dědictví UNESCO slibuje jedinečné zážitky. „Čeští turisté si oblíbili ještě dva zajímavé a relativně neobvyklé cíle. Jedním je německý Legoland v Günsburgu a Tropical Island v Krausnicku. Také vidíme zvyšujícím zájem o prohlídku porcelánové manufaktury v Míšni,“ dodává na závěr J. Pohaněl.
Chorvatský workshop
Čechů bylo méně, ale zůstávali déle
Tradiční Chorvatský workshop „Sell Croatia“ si dal za cíl zahájit nebo prohloubit již existující spolupráci mezi chorvatskými a českými a také slovenskými cestovními kancelářemi především tím, že je seznámil s rozšířenou nabídkou nových hotelů a výhodnějšího prodeje chorvatských destinací před a po sezóně. Účast chorvatských partnerů byla velice obstojná. Workshopu se účastnili zástupci firem Uniline, Plavi Horizont, Maranta, Sani tours, Lafodia Sea Resort, Adriagate, Duga a mnozí další. V loňském roce sice v této zemi zaznamenali drobný úbytek českých turistů, ale na druhé straně se u této skupiny zvýšil počet přenocování. Totéž platilo i o letošním roce, který ještě není u konce. Mimochodem před a po sezoně patří čeští, ale i maďarští a polští turisté mezi ty v Chorvatsku dominantní.
Maďaři sice letos žádnou akci nepořádali, nicméně návštěvníci veletrhu Czech Travel Market si nemohli nevšimnout jejich nabídky. Mezi jinými zde jako obvykle kralovaly ozdravné pobyty v u české klientely velice oblíbených termálních lázní Bük, kde se díky četnosti návštěvníků od nás místní učí česky. Také další maďarské lázně tu měly svá zastoupení. Tečkou na závěr jistě stala nabídka maďarské agentury Wine a’More Travel, která nabízí zájemcům z řad milovníků vína odborné zájezdy po známých a proslulých maďarských vinařských oblastech.
Chcete ochutnat maďarská vína?