Text a foto: Antonín Karoch
Mezinárodní veletrh hotelového a restauračního zařízení, potravinářství a gastronomie For Gastro and Hotel se vyvedl. Zájemci z „branže“ se mohli seznámit s technickými i technologickými novinkami a očekávanými potravinářskými trendy, s novými kuchyňskými technologiemi i nevšedními potravinářskými výrobci. Krom toho mohli vidět v práci nejlepší kuchaře naší republiky a shlédnout soutěže a exhibice kuchařů, barmanů a baristů. Akci zahájil odborný Kongres for Gastro and Hotel, tentokrát na téma Úspěšný podnik v digitální době.
Již po deváté ožilo letňanské výstaviště hoteliéry, kuchaři, barmany a dalšími odborníky z širokého oboru stravovacích a ubytovacích služeb. Poprvé za dobu historie akce vyčlenili pořadatelé první den vyloženě profesionálním návštěvníkům. Součástí tohoto odborného dne byl i celodenní “Kongres for Gastro and Hotel“, na kterém se zúčastnění mohli dozvědět důležité informace o budoucnosti počítačové techniky a technologie v oboru hotelů a restaurací nebo jak zkrotit rizika bezpečnosti potravin právě jedním ze speciálních programů SafeOps. Také mohli načerpat znalosti z kuchyně digitálního marketingu, popřípadě jim odborníci z firmy Makro poradili, jak by měla fungovat moderní restaurace.
V tomto ohledu však kongres nebyl jedinou odbornou akcí. V dalších dnech se zde také konaly odborné konference profesního sdružení Sanitace nápojových cest a Společnosti pro bezlepkovou dietu, probíhaly velice zajímavé soutěže, jako například ta v uměleckém vyřezávání do ovoce a zelenin s názvem Czech Carving Studio, dále soutěže barmanů a baristů i velice zajímavý workshop s názvem“ Pusťte s námi děti do kuchyně. Zajímavý program mohli odborní návštěvníci shlédnout i v přednáškovém sálu číslo 4, kde marketingoví specialisté navazovali na téma kongresu z předchozího dne.
Měnilo se také obsazení v zadní části Haly 5, sektoru D. Zatímco první den, určený pro odborníky, tu pracovala burza pracovních příležitostí v gastronomii a hotelnictví „Gastrojobs“, další dny už zde kralovala společnosti Winezone.CZ. Návštěvníci tu krom zajímavých tapas, tedy drobných pohoštění ve španělském duchu, mohli ochutnat výborná vína nejen z naší republiky, jako například výrobky Templářských sklepů z Čejkovic, vinaře Daniela Keřlíka z Vinného Újezda, vinařství Lahofer a vinařství Hanzel, ale také z blízkého či vzdálenějšího zahraničí. Samozřejmě nechyběla vína z Francie, Slovenska, Itálie či Španělska, ale návštěvníci mohli ochutnat i zajímavá a nevšední vína z Gruzie, Rumunska, Jihoafrické republiky či Jižní Ameriky, například Peru. Velice netradiční byla expozice firmy Trakia Wine, která obyvatelům Prahy představila výběr bulharských vín. Některé z vín prý bulharští výrobci obohacují několika kapkami růžového oleje, který zvyšuje vůni výrobku.
Veletrh For Gastro and Hotel však nebyl jen o vínech. Především to byla nabídka moderní kuchyňské techniky z domova i ze zahraničí. Kupodivu se v tomto ohledu neztratily ani české strojírenské firmy, výrobci nožů pro profesionály, nebo například i producenti speciálních odolných tkanin, určených právě pro hotely a restaurace. Kuchaři si mohli vybrat i z nabízeného koření. Například firma Progast, která se především zaměřuje na masný průmysl, tu nabízela i velice zajímavá koření pro oblast HoReKa. Ovšem jednu z největších expozic letošního veletrhu měla v každém případě společnost Makro. Krom velice zajímavé nabídky chlazeného masa, nad kterou se každému odborníkovi sbíhaly v ústech sliny, předvedla i bohatou nabídku zeleniny, ovoce a mořských plodů. Nejenom vystavovala, ale dokonce i nabízela za velmi rozumnou cenu v jídelní menu, takže je mohli zájemci ochutnat přímo v praxi. Třešničkou na pomyslném dortu byly překrásně zrestaurované historické nářezové stroje firmy Berkel, na kterých vystavovatelé krájeli proslulou italskou fermentovanou kýtu Prosciutto di San Daniele.
Co však dokresluje úspěch letošního veletrhu, byly drobné detaily. Například účast drobných a středních pivovarů opravdu stála za obchůzku. Pivovar Bizon, Rodinný pivovárek Parovar, benešovský Pivovar Ferdinand, Pivovar Hulvát, Pivovar Kout na Šumavě, Pivovar Zlatá kráva a další, dávaly tušit, že u nás v Česku v oboru pivovarnictví rozhodně nezaostáváme. Prakticky unikátní byla malá expozice s názvem Pršutérie uzenářské rodiny Chovanečků z vesničky Hlinná v Českém Středohoří. Rodina se věnuje chovu ovcí plemene Suffolk. Je to pro ně i zdroj surovin pro jejich uzenářské výrobky. Vybrali si velice nelehkou cestu. Vždyť technologii celosvalových fermentovaných výrobků u nás zatím v dostatečné kvalitě ani množství neumí žádný masokombinát. Sušárnu svých výrobků mají umístěnou například v adaptované a pro účel upravené stodole z 19. stol. V tomto ohledu je to snad druhá sušárna, založená na bázi klasické technologie sušení tzv. přírodním procesem. První postavil kdysi vyhlášený uzenář Satrapa poblíž města Třešť. Funguje dodnes. Navíc Chovanečkovi produkují svůj pršut nikoliv z vepřového, ale především ze skopového masa. V tomto ohledu jsou i v evropském měřítku unikátní. Zajímavé byly také expozice výrobců smetanového karamelu nebo marmelád z Českého Ráje.
Pálivou tečku za letošním veletrhem For Gastro and Hotel nabídla firma Pálíto z Nové Paky. Původně zahradníci, kteří dodávají na trh speciální semena různých odrůd chilli papriček, se rozhodli vyrábět z vlastnoručně vypěstovaných pálivých papriček speciální chilli pasty a omáčky. Podle sortimentu získali v tomto ohledu významné zkušenosti a pestrá škála jejich výrobků sahá od méně pálivého sortimentu až k tomu, který se neoficiálně nazývá „šavle a meče“. V každém případě to za ochutnání stálo….
Wine Zone
Marmelády z Ráje
Speciální chlazené a odleželé maso z Makra, pro odborníka sen
Koření pro každou profesionální kuchyni