Text a foto: Antonín Karoch
Tak už se nám to blíží. Supermarkety se chystají zlevňovat husy a vinaři připravují láhve s etiketou Sv. Martina na bílém koni. A bude to velká sláva. Svatomartinské víno totiž letos oslaví 15. výročí vzniku. Pro upřesnění, Svatomartinská vína jsou vína, sklizená a vyrobená ještě letos, tedy v tomto roce. Mohou být bílá, růžová i červená z přesně určených odrůd, která dozrávají dříve. Proto z nich vinaři stihnou včas vyrobit kvalitní produkty, povětšinou se svěží ovocnou a aromatickou chutí. Přestože letošní úroda hroznů zdaleka nebyla tak bohatá jako loňská, dává naději, díky častým změnám teplot, v době, kdy hrozny dozrávaly, ve velmi kvalitní ročník. To ovšem člověk pozná, až otevře láhev. A právě Svatomartinské je tou první příležitostí.
Začal to Sv. Martin a pověstné husy
Podle jedné z mnoha legend, když biskup Sv. Martin kázal, kejhající husy ho tak rušily, že se neovládl a bryskně je odsoudil. Aby si hloupí a chutní ptáci uvědomili, co znamená rušit blahoslaveného, prý budou tento den, tedy každoročně 11. 11., pykat za činy svých prapředků tím, že v tento den skončí na pekáči. Mimochodem, Sv. Martin z Tours (lat. Martinus) se narodil kolem roku 316 v panonské Sabarii, tedy v dnešním Maďarsku. Jeho otec byl římský důstojník a tím pádem byl i Martin předurčený k vojenské kariéře. Jeho legenda světce začíná v Galii, u hradeb města Amiens. Martin se vracel jednoho chladného večera a uviděl před hradbami žebrajícího, polonahého žebráka. Martin rozťal mečem svůj vojenský plášť na poloviny a jednu z nich dal žebrákovi. V noci se mu potom zdál sen, kdy k němu přišel sám Ježíš Kristus oděný právě do poloviny Martinova vojenského pláště. Martin prozřel, začal věřit a budoucnost objevil v duchovní sféře. Snad proto k nám díky oné zimě tenkrát před hradbami většinou přijíždí na bílém koni.
Legendě podobná byla i historie našeho Svatomartinského vína. Když se po revoluci otevřely hranice, byla Česká republika zaplavená kvalitními, méně kvalitními i nekvalitními, ale levnými, víny ze zahraničí. Byli to především moravští vinaři, kteří se museli této záplavě ubránit. Nejenom kvalitou, ale i nápaditým marketingem. Napadlo je, že i naše republika by mohla mít něco jako obdobu francouzského Beaujolais Nouveau, tedy prvního mladého vína, které může francouzský vinař vyrobit a dát na trh ještě v roce sklizně. A tak se také u nás stalo. Nejdříve nápoj označovali jako „Morava Vino Nouveau“. Pod značkou Svatomartinské se tato unikátní vína objevila v roce 2005. Tehdy vinaři začínali na několika stech tisících lahvích produkce. V současnosti se prý číslo ustálilo na více než dvou milionech lahví od zhruba 130 vinařských firem. Takže slova několika expertů, kteří o něm hovořili jako o vínu s „bonbónovým aroma“, se nesetkala s pochopením ani u vinařů, ani u spotřebitelů. Zvláště, když vinaři i restauratéři spojili toto svěží víno se svatomartinskou tradicí a s obligátní svatomartinskou husou. Ukázalo se to jako velmi prozíravé spojení. Sice prý trvalo dlouho, než přesvědčili naše gastronomy o vhodnosti tohoto spojení, ale podařilo se. Tak se stalo, že vinařům jejich Svatomartinské začali závidět i pivovarníci, kteří přišli se Svatomartinským pivem. To se ale zatím na rozdíl od vína neuchytilo. Slovenští vinaři se také zřejmě inspirovali, protože už několik let u nich prodávají Svetokatarínské.
Co je to vlastně za víno?
Svatomartinská vína jsou vína vyrobená z letošní sklizně. Dají se charakterizovat jako mladistvě ovocná, svěží a aromatická. Mohou být bílá, růžová i červená. Podmínkou však je, aby bílá vína byla vyrobená z kultivarů Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský a jejich cule (směsi). Růžová zas musí být z odrůd Modrý Portugal, Svatovavřinecké a Zweigeltrebe nebo jejich cuvée. Červená vína jsou z Modrého Portugalu, Svatovavřineckého a opět jejich cuvée.
Pod značkou „Svatomartinské“ mohou vinaři vyrábět pouze vína suchá s odpovídajícími vlastnosti, jakými jsou právě svěžest a ovocitost. Na to dohlíží každoročně odborné komise, které rozhodnou, zda dané víno odpovídá požadavkům a může známku Svatomartinské používat. Jmenovaná vína jsou označená známým logem svatého Martina na bílém koni na etiketě i na kapsli nebo šroubovém uzávěru na hrdle lahve.
Letos netradičně
Součástí prodeje Svatomartinského vína se v minulosti stalo datum 11. 11. Někteří prodejci dokonce obsloužili první zákazníky daného dne až v jedenáct hodin a jedenáct minut. Z počátku to byl milý zvyk, který však postupem doby začal obchodníkům vadit. Letos bude například svátek Sv. Martina v pondělí, což pro obchod není zrovna zdařilý začátek, protože se tradičně oslavuje především o víkendu. Proto se Vinařský fond, jako majitel ochranné známky „Svatomartinské víno“ rozhodl povolit časnější prodej. „Právě možnost prodeje už od 8. listopadu může u řady vinařů zvýšit zájem o tuto známku a celková produkce může v budoucnosti narůstat,“ komentoval důvod změny data ředitel Vinařského fondu, Ing. Jaroslav Machovec (na foto uprostřed). Podle odhadu této instituce letos vinaři dodají na trh podobně jako v uplynulých letech cca 2–2,2 milionu lahví s etiketou Sv. Martina. Dojde však i ke kvalitativní změně. Cílem Vinařského fondu totiž je, aby jejich značka představovala spolehlivou záruku nadprůměrných vín. „Svatomartinská vína nejsou jen mladá vína. Jsou to také vína kvalitní, z pečlivě vybraných odrůd, vyráběná s náležitou péčí vinaře. Rozhodli jsme se proto již podruhé v historii sáhnout ke zvýšení nároků na minimální kvalitu vín, která chtějí známku Svatomartinské používat,“ doplnil. Od tohoto roku musejí produkty našich vinařů dosáhnout při hodnocení kvality požadovaného počtu 80 bodů ze sto bodové sommeliérské stupnice. Dříve se jednalo o 78 hodnotitelských bodů. Rozdíl dvou bodů se zdá malý, ale když se sejdou nepříjemné události, jako výskyt plísní na narušených hroznech, poškozených ptáky nebo vosami, nebo když popřípadě udeří časné mrazíky, bojují producenti o každý bod. „Naši vinaři však už výrobu Svatomartinských vín velmi dobře zvládají. Nemáme pochyb, že drtivá většina z nich vyšší nároky na kvalitu splní. Přestože se Martinské začne prodávat už 8. listopadu, největší ochutnávka Svatomartinských vín, tedy Svatomartinský košt, který pořádáme každoročně v Brně, proběhne tradičně 11. 11.,“ upřesnil Ing. Machovec.