Bylo to celkem symbolické. V budově Národního památníku podepsali v pátek 30. srpna ředitel České centrály cestovního ruchu CzechTourism Jan Herget a předseda Klubu českých turistů Vratislav Chvátal Memorandum o spolupráci. Memorandum sice není smlouva, ale dává alespoň tušit budoucí dobrou spolupráci.
Klub českých turistů, který vloni oslavil 130 let vcelku úspěšného fungování a který dodnes obhospodařuje 12 turistických chat a další provozuje, má zájem svoje aktivity ještě rozšířit. Organizace CzechTourism má zase zájem zkvalitnit české prostředí pro tuzemské i zahraniční turisty. V současné době totiž patří turistický průmysl v České republice mezi úspěšné obory. Jistě by nebylo na škodu, aby byl ještě úspěšnější. Zatím co hromadná turistika prostřednictvím cestovních kanceláří a autoturistika pomalu naráží na svoje mantinely, cykloturistika a pěší výlety zažívají pozvolný rozkvět.
Přestože bývalý československý systém značení pěších tras je světově unikátní a prokázal svoje kvality, chceme se také přizpůsobit blízkému zahraničí a vybudovat nadnárodní turistické stezky. K tomu by mělo sloužit znovuoživení turistických chat a vyznačení nových stezek podobně, jako to mají sousedé v Rakousku, Německu a také ve Švýcarsku. Napomoci by i měla certifikace pomocí Českého systému kvality služeb (ČSKS), kterého realizátorem je právě CzechTourist.
Touto certifikací projdou i objekty Klubu českých turistů. Bude s tím dost práce, protože průmyslový rozvoj, automobilismus a řada restitucí způsobily mnohé komplikace. Jednou z podmínek získání certifikátu je totiž například turistická stezka s maximálně 20 % cest, vedoucích po tzv. asfaltu. Za posledních dvacet let se totiž z mnohých značkami označených pěšin staly „asfaltky“ a z okresních silnic rušné vozovky. Také ne každý majitel pozemku přes něj nechá putovat skupiny turistů. To vše znamená pro KČT najít a označit patřičné okliky.
Mimochodem, také bude potřeba znovu zapracovat na obnově samotného značení. Mnoho stromů, na kterých byly značky, padly díky přemnoženému kůrovci. Nicméně první certifikovaná trasa je na světě a vede ze Sezimova Ústí podle řeky Lužnice přes Tábor, Bechyni až do Týna nad Vltavou. Také se mluví o znovuoživení tzv. „Modré stezky“, což byla trasa po horských terénech od západu republiky až po Slezsko. Měřila prý kolem 800 km a klikatila se nejen u nás, ale i v sousedním Německu. V současnosti mluvíme o její menší variantě od Hranice u Chebu, přes Česko-saské Švýcarsko až po Liberec, což by mělo činit celkových 300 km. Pokud se obě strany, tedy česká i německá, dohodnou, bude to mít určitě dopad na další rozvoj oboustranné spolupráce nejen v turistice.