Text: Jakub Turek Foto: Motoobchod.cz / komerční prezentace
Dlouhé cesty na motocyklu přes Evropu jsou čím dál oblíbenější mezi českými motorkáři a jejich spolujezdci či spolujezdkyněmi. Běžně se ovšem jezdí ještě dál - do Střední Asie a do Jižní Ameriky, občas někdo vyrazí i do USA, ačkoliv je tam ježdění a bydlení o dost dražší.
"Čechy potkávám v postsovětském prostoru často, protože se tu zvláště starší generace 50+, cítí bezpečněji a orientovaněji. Hraje v tom roli ruština a znalost mentality," uvádí mezinárodní konzultant a zároveň náruživý turista Pavel Činčera. Ve střední Asii je vliv sovětského impéria stále zřetelný. Od Ruska po Mongolsko je sjednocené uvažování lidí, tradice, obchodní i společenské zvyklosti. Hodně to tmelí ruština, kterou se v teritoriu mluví, anebo jí aspoň důležití lidé dobře rozumí.
"Ačkoliv Poláci jsou jistě chudší než my, bez obav vyrážejí daleko na východ Evropy nebo až do Asie," dodává Pavel Činčera. "Nakopnou své třicet let staré motorky a klidně se s nimi dostanou až do vysokohorských průsmyků pod Kazbekem nebo v Pamíru. Mimochodem vypozoroval jsem, že sedlají nejčastěji prastaré modely Honda Africa Twin." Češi bývají v tomto ohledu konzervativnější. Drží se slušných silnic a do neočekávaných dobrodružství se příliš nepouštějí.
Zatímco na dobré asfaltové silnice přes alpská a pyrenejská sedla, a také na skvělé evropské dálnice, se využívají nejčastěji pohodlné cestovní motocykly, do méně rozvinutých zemí se hodí spíš cestovní endura. Tomu se musí přizpůsobit také zavazadla, která je nutná na motorku nabalit.
Cestovní motoválec
Nejjednodušší je tak zvaný cestovní motoválec, neboli nepromokavá pevná brašna z nezničitelného materiálu a s rolovacím vodovzdorným uzávěrem. Dá se připevnit kamkoliv na motocykl, obvykle na nosič nebo sedalo spolujezdce.
Pro časté ježdění je to ovšem jenom nouzové řešení. Balení motoválců je zdlouhavé a za jízdy je potřeba kontrolovat jeho řádné upevnění. Do terénu se nehodí vůbec. Výhodou naopak je, že se dají z motocyklu odepnout a rázem se z nich stane obyčejná sportovní taška přes rameno, ve které lze odnést motorkářskou výbavu do stanu, nebo třeba penzionu.
Nejběžnější válec na motorku se kupuje za 1000 až 3000 korun.
Taška na sedlo spolujezdce nebo nosič
Speciální brašny se umísťují na sedlo spolujezdce, pokud na motorce jedeme sólo, nebo pokud jedeme ve dvojici, až dozadu za něj na nosič. Taška se na sedlo motorky upevňuje popruhy, součástí tašky je nepromokavá pláštěnka a výhodné bývají dvě menší kapsy po stranách na drobnosti. Praktické je madlo a popruh, které udělají z motorkářské výbavy po odepnutí ze stroje normální zavazadlo, které můžeme nosit přes rameno.
Moto tašky na sedlo přijdou na 1500 až 6000 korun. Kožené ozdobné brašny určené pro choppery mohou být daleko dražší.
Dvojice sedlových brašen
Sedlové brašny jsou poznávacím znamením motocyklistů, kteří na motorce cestují často. Na pracovních motorkách mívají jednoduché a střízlivé tvary, jsou vyrobené z tvrzeného nebo měkčeného plastu, případně odolného textilu, a slouží jako základní zavazadlo pro bagáž jakéhokoliv druhu. Jejich velkou výhodou je, že i po naplnění téměř nemění těžiště a vlastnosti stroje. Motorka je pořád dobře manévrovatelná. Nezabírají místo pro spolujezdce.
Na chopperech a dalších motorkách pro radost jsou sedlové brašny zdobené, mnohdy kožené a často individuálně designované. Motorkáři si jich považují podobně jako dříve jezdci na koních, jejichž sedlové brašny jsou téměř stejné.
Pár tašek na sedlo stojí od 2000 do 7000 korun. Individuální úpravy nebo luxusní kožené provedení žene ceny do desetitisícových výšek.
Tankvak se připevňuje na nádrž
Tankvak je malá brašna, které se připevní na nádrž motocyklu před samotného jezdce. Vejdou se do ní drobnější potřeby nutné za jízda. Například náhradní rukavice, doklady, jídlo a pití, navigační přístroj GPS a mobil. Tankvaky se připevňují různými systémy - prodávají se tankvaky s popruhy, magnetické tankvaky a tankvaky s upínáním na víčko nádrže.
Tankvaky se podle velikosti a kvality prodávají za ceny od 500 do 3000 korun.
Motokufry na nejdelší cesty
Boční nebo vrchní či horní kufry na motorky se připevňují na speciální držáky, které je potřeba k motocyklu přikoupit. Na dlouhé cesty je to nutné, protože do moto kufru musí motorkář napěchovat to, co automobilista vozí v kufru svého auta.
Hliníkové kufry na motorku jsou odolné a využívají se na cestovních i terénních endurech, kde příliš nesejde na tvaru ani hmotnosti, ale rozhodující je pevnost. Plastové moto kufry jsou lehčí a mají aerodynamické tvary, a tudíž se montují na silniční a cestovní motocykly.
Balit na dlouhou prázdninovou jízdu je trochu věda a hodně zkušenost. Do bočních moto kufrů se ukládají těžké předměty a věci, které není potřeba během cesty vytahovat.Vrchní kufry jsou určené pro lehčí a objemnější zavazadla, jako je oblečení, nebo třeba náhradní helma. Na vrchní kufr lze namontovat opěrku, která zpříjemní jízdu na dlouhé vzdálenosti především spolujezdkyni. Do všech typů moto kufrů se dají přikoupit tašky, které jednak ochrání bagáž od vody, pokud hodně prší, a jednak udržují pořádek v zavazadlech. Navíc není potřeba motokufry demontovat z motorky, když přenocujeme mimo uzamykatelné garáže, ale stačí jen vzít moto tašku s sebou.
Vrchní motokufry se prodávají v cenách od 1000 korun a pár bočních kufrů od 4000 Kč.