Text a foto: Antonín Karoch
Již potřetí se v Praze ve výstavním areálu PVA EXPO Letňany konal kontraktační veletrh cestovního ruchu Czech Travel Market. Vzhledem k tomu, že se jedná o ryze komerční záležitost pro profesionály, vzbudila akce mezi cestovními kancelářemi, agenturami, turistickými destinacemi, dopravci, ale i hotely a poskytovateli služeb v tomto oboru poměrně značnou pozornost. Už protože je to čistě největší informační, nákupní a prodejní událost v cestovním ruchu u nás.
V loni se jí zúčastnilo na 177 vystavovatelů z 15 zemí světa a navštívilo 1092 návštěvníků. Podle propočtů budou letošní čísla podobná.
Záštitu nad veletrhem Czech Travel Market i v letošním roce převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, agentura CzechTourism, Asociace krajů ČR a Hlavní město Praha.
Letošní kontraktační veletrh byl velice bohatý na workshopy. To jsou akce, kde se na konkrétním místě shromažďují firmy z jedné země popřípadě kraje, za kterými míří jejich kolegové a partneři odjinud. Ti mají možnost udělat si dokonalý obraz o tom, co daná destinace, konkrétní firmy či agentury toho či onoho státu nabízejí. Navíc mají tyto informace koncentrované na relativně malém prostoru. Letos toho vystavovatelé náležitě využili.
Zájemci mohli navštívit workshop Slovenska, Maďarska či Polska a dokonce i Středočeského kraje, který se snaží využít proslavené destinace Prahy jako odrazový můstek do nepříliš vzdálených, ale historicky či kulturně zajímavých míst v okolí hlavního města. Proto na workshopu nechyběly destinace jako Posázaví, Polabí nebo některé méně turisticky navštěvované hrady a zámky.
Slovensko i Maďarsko samozřejmě nabízely svoje balneologické provozy, hlavní města a hotelové služby. V maďarské nabídce samozřejmě nechyběla i našinci hojně navštěvovaná oblast kolem města Bük. Na slovenské prezentaci nechyběly mezi Čechy velice populární Nízké či Vysoké Tatry a další místní destinace. Podle slov ředitelky Slovenské agentury pro cestovní ruch v Praze Kláry Badinkové, zahraniční zastoupení cestovního ruchu SR v Česku v rámci svého workshopu nabídlo další příležitosti navázat nové aktivity slovenských a českých partnerů, působících v oblasti cestovního ruchu.
Důkazem zvedající se úrovně tzv. vinařské turistiky se slovenské prezentace zúčastnili i zástupci Národného salónu vín Slovenskej republiky, založeného v roce 2006. Podobně jako ve valtickém Salonu vín ČR i naši východní sousedé se i v Bratislavě mohou každoročně pochlubit kolekcí stovky nejoceňovanějších slovenských vín. Kromě klasických odrůd tu podle zástupkyně pro marketing a obchod Michaely Ježíkové nejdeme i produkty z ryze slovenských unikátů, jako jsou zde vyšlechtěné kultivary révy vinné s názvy Dunaj, Devín, Milia, Noria a další.
Premiéru na pražském veletrhu měla Polská centrála cestovního ruchu, která ve spolupráci s Asociací cestovních kanceláří ČR připravila polský workshop. Kromě cestovních kanceláří se setkání zúčastnili i zástupci nejdůležitějších turistických destinací v sousedním Dolním Slezsku, jako jsou například Złoty Stok nebo podzemní město Osówka.
Vedle workshopů mohli návštěvníci veletrhu navštívit firemní prezentace cestovních kanceláří, jako byly např. China Tours, Neckermann, America Tours, Kovotour plus nebo Kostka Kolobka.