Na počátku sezóny hýřila média odstrašujícími zprávami, jaké šoky letos turisty v Chorvatsku čekají. Nečekaly, jak uvedl ředitel HTZ Miodrag Mlačič na hodnocení roku 2023, a proto turisté přijeli v hojné míře. Čísla již téměř dohnala i nejlepší předcovidový rok 2019.
Chorvatsko má za sebou úspěšný turistický rok. Ředitel Chorvatského turistického sdružení v Praze Miodrag Mlačič prezentoval na předvánočním setkání s novináři výsledky, které si již příliš nezadají s těmi nejlepšími v historii. Návštěvnost z celého světa počtem 20,2 miliónů osob zaostala jen o půl procenta oproti nejlepšímu předcovidovému roku 2019, a také počet přenocování ve výši 107,8 miliónů převýšil 99 % tehdejšího rekordu.
Nakročeno k tomu bylo dobře. Projevila se výhoda Schengenského prostoru, přechod na jednotnou měnu EUR, otevření grandiózního mostu na Pelješac, který zlepšil silniční dopravu do populární dubrovnické oblasti a podobně. Jenže čert nikdy nespí, a tak se na počátku sezóny vyrojily mediální zvěsti, odrazující od návštěvy. Především to byly zprávy, že (ostatně jako všude) Euro = Teuro (drahé), dokumentované na příkladech z prestižních míst v prestižních turistických oblastech. Ty zprávy byly pravdivé, ale tak trochu napolo. Ano, leckde to s cenou opravdu přehnali, ale Češi bývají šikovní turisté, a tak si dovedli najít za nějakým tím rohem celkem přijatelnější nabídku (a Němcům ty ceny asi tolik nevadily).
Aby toho nebylo dost, následovaly zvěsti o buzerování i pokutování turistů za nevhodné oblečení na nábřežích a jiných veřejných místech. Neobvyklé. Zvláště v Chorvatsku, kam se běžně jezdí i na nudapláže! Jenomže nábřeží uprostřed obce není nudistická pláž, a ty mravnostní požadavky se netýkaly odvážných šatiček, ale odvážných polonahotin. Jinak doslova klid po pěšině. Jenže média potřebují senzace, co přitáhnou pozornost čtenářů. Je jim fuk, že Chorvaté potřebují spíš přitáhnout turisty. Pozor, to není kritika českých médií. Ta to převzala od těch chorvatských! Z podobného soudku byly zprávy, že v Dubrovníku zakázali turistům používat kufry na kolečkách, protože v noci drkotáním po křivolaké historické dlažbě ruší noční klid. Nezakázali, pouze důrazně apelovali na slušnost turistů. Po pravdě řečeno, Čechů se to moc netýká, ti se v hotelech ve starém Dubrovníku rozhodně v masovějším měřítku neubytovávají. Volí levnější okolí s krásnými plážemi a do památkového města si udělají výlet.
Do třetice všeho nedobrého, s rostoucí teplotou moří se opět jednou vyrojily žahavé medúzy. To je hodně bolavý problém, který mám z minulosti odzkoušený doslova na vlastní kůži. Jenže Chorvati na to tentokrát šli ani ne tak od lesa, jako do boje. Proudy vody zahnali medúzy dál do moře až tak, že se prý už znovu neukázaly. A bude to pravda pravdoucí, protože medúzy zmizely i z těch médií.
Takže suma sumárum, přes všechny překážky, českých turistů přijelo do konce listopadu 835.000, což je o bezmála 6 % víc než v tom rekordním roce 2019, a strávili tam pět a půl miliónu přenocování. Pobyty oproti roku 2019 trošku zkrátili průměrně na 6,6 nocí. Draho konec konců není jen v cílové, ale i v domácí zemi, a tak i mnozí natěšení turisté musejí počítat. Patří k tomu i hojnější využívání ubytování v soukromí a v kempech. Není ovšem divu a nebyl to následek jen naší volby. České cestovní kanceláře by byly mohly prodat více zájezdů do oblíbených hotelů, jenže ty daly přednost turistům z Německa, případně dalším velkým zahraničním cestovkám. Takže letošní české počty jsou maličko menší než ty, které byly deklarovány vloni stejnou dobou. A máme signály, že příští rok tomu nebude jinak.
Poučení pro milovníky Chorvatska? Pokud nemáte dobré vazby na ubytovatele v soukromí a chcete jet v sezóně do Chorvatska, nečekejte s nákupem na poslední chvíli. A pokud jde o drahotu, stále ještě je v Chorvatsku, zejména v Dalmácii, řada míst, která jsou neméně krásná, ale méně překrvená. Třeba zrovna na poloostrově Pelješac či sousedním ostrově Korčula, kde jsou nejen krásná místa ke koupání, ale i stavby a hradby bezmála jako v Dubrovníku. Nebudete se tam tolik mačkat v davu a vyjde to výhodněji. A i když se v Chorvatsku poněkud změnila obchodní politika korporací, osobní přátelství a dobré vztahy lidí zůstaly.