Sáňkování na Gaisbergu. Foto: Felix Steinreiber
Tyrolské Alpy zahrnují dvě spolkové země, Tyrolsko a Salzbursko, a dále tři turistické destinace Kitzbühel, Kirchberg a Brixentahl. Ty se spojili pod jednotný název KitzSki. Mají tu k dispozici 57 lanovek v zimě, v létě 11 a každoročně sem jezdí přibližně jeden a půl milionu hostů. Mezi návštěvníky zaujímají Češi zajímavé páté místo. Někoho však možná trochu postraší letošní rakouská posedlost úsporami energií a uhlíkovou stopou. Pro české turisty to však může mít i nečekaný pozitivní dopad.
Nad vysněným místem lyžařských nadšenců v zimně a trekařským v létě, rakouským městem Kitzbühel, se zdvihá pás řídce zalesněných a terénně velmi různorodých vrcholků. Dnes jsou hustě protkané sjezdovkami, lanovkami a vleky a turistickými trasami, které se sem sbíhají ze sousedního letoviska Kirchberg. Unikátní lanovka 3-S, která překonává více než stometrovou propast, napojuje zdejší areál až na lyžařské terény kolem sedla Pass Thurn a Resterhöhe. To je jen malá část zdejší nabídky.
Z tiskové konference. Foto: Antonin Karoch
„Když se vrátím se krátce k letošnímu létu, tak proběhlo mnohem lépe bez oné coronavirové pandemie. Myslím, že alespoň podle čísel bylo za poslední roky naším nejúspěšnějším létem,“ vysvětluje předseda představenstva BergbahnAG Kitzbühel Mag. Christian Wörister na tiskové konferenci oblasti KitzSki. „My se i v létě snažíme nabízet řadu turistických aktivit od výběru turistických tras, cyklotras až po raily. To naši hosté velice oceňují. V Praze jsme také kvůli tomu, že jsme zjistili, že Češi patří i v létě mezi stálé návštěvníky Kirchbergu a Brixenthalu. Česká republika se už stala jednou z top pěti trhů, a proto chceme nabídku pro Českou republiku i dále rozšiřovat. Všimli jsme si například, že naše nabídka alpských cyklotras a pěších túr je tady stále oblíbenější.“ „Nicméně jsme tady především pro to, abychom propagovali zimní sezónu 22/23,“ dodává Christoph Stöckl, ředitel Turismus Verband Kitzbühel – Brixental. „Rád bych představil českým lyžařům náš projekt. Jedná se o dynamické ceny na internetu. Tady jsme si vzali příklad z letecké dopravy. Pokud si zakoupíte skipasy po internetu včas, můžete získat až dvacetiprocentní slevu. Také jsme se museli zamyslet nad tím, že se ceny všeho neustále zvyšují. Máme obrovský areál s 233 sjezdovkami a 600 hektary plochy sjezdovek. Proto nabízíme pro menší oblasti našeho regionu i lacinější skipasy. Víme, že lyžování je velice drahý sport, a proto také se snažíme vytvořit výhodné nabídky pro rodiny s dětmi. Navíc se snažíme propagovat ekologii. Například jsme vydali první dřevěný skipas, který je z 99 % ze dřeva. Také jsme zavedli nový systém navádění na sjezdovkách. Vytvořili jsme osmdesát nových lokalit s informačními cedulemi, které slouží nejen pro informaci ale i pro bezpečnost návštěvníků. I díky naší jednoduché mobilní aplikaci například vědí naši hosté přesně, kde se nacházejí.“
Asi to moc život lyžařům nezkomplikuje, ale občané Rakouska jsou nesrovnatelně více ekologicky naladění než my, Češi. Tím, že si krátce před spuštěním zlikvidovali svoji jadernou elektrárnu, jim v případě nedostatku energie řešit dovozem elektřiny například z Temelína. Aby tento fakt snížili na minimum, zaměřili se na její úsporu.
„Covid už nám snad nehrozí, ale nahradily ho opatření, která se zaměřují na úsporu energie,“ pokračuje Ch. Wörister. „Proto nás dost udivilo, když jsme strávili poslední dva dny v nádherně osvětlené Praze. U nás v Rakousku se naopak snažíme šetřit, kde se dá. Například v destinaci jsme připravili 140 opatření na úsporu energie nejen v administrativních budovách, ale i v samotné lyžařské oblasti. Naším cílem je ušetřit 10 % energií. Jak toho hodláme dosáhnout? V Kitzbühelu například snižujeme osvětlení v nočních hodinách. Také jsme zkrátili provozní dobu na vlecích o půl hodiny. V době, kdy je méně hostů, máme v provozu méně lanovek. Samozřejmě se vynasnažíme, aby si toho návštěvníci pokud možno nevšimli zvláště, když jsme viděli v Praze, jak je krásně vánočně osvětlená.“
Ch. Wörister. Foto: A Karoch
Dalším rakouským tématem, které se týká zimních úspor, je příjezd. Bohužel i v tomto případě tu opakují mantru s uhlíkovou stopou. Na druhé straně je pochopitelné, že i kdyby patnáct až dvacet procent z milionu a půl hostů přijel autem, může to znamenat pro zdejší obyvatele dopravní kolaps, znečištění a hluk. Pro české turisty to může naopak v budoucnosti znamenat výhodu. „Nejzásadnější ekologická zátěž je spojená s příjezdem aut,“ tvrdí na závěr předseda představenstva. „Proto nabízíme autobusy a železnici. Do těchto nabídek jsme investovali poměrně velké částky. Například nabízíme zdarma skibus z Bavorska. Od poloviny prosince nabízíme i KitzSki expres, což je denní linka z Mnichova do Kitzbergu a zpět. Zaplatíte přibližně 80 EUR a máte v tom příjezd, odjezd, skipas, a ještě nárok na slevu v naší restauraci. Pro příští zimní sezonu plánujeme s místopředsedou Klubu českých turistů, Ing. Ladislavem Jirásko, obdobnou službu. Tentokrát ovšem už českého hlavního města. Skibus vyjede v pátek z Prahy do Kitzbühelu a v neděli zase zpátky do Prahy!“
Antonín Karoch
Značené skialpinistické trasy po vybraných sjezdovkách KitzSki Foto: Max Draeger