Již několik let se po světě rozmáhá nový, zajímavý, životní styl, a to práce on-line z jakéhokoliv místa na světě. Takoví lidé nosí svoji živnost nebo práci v počítači, ti mladší dokonce v chytrém telefonu. Je jedno, kde právě jsou, hlavně když mají dobré internetové připojení a jim milé prostředí kolem. Protože putují po státech či světadílech a domov mají tam, kde právě jsou, vysloužili si označení „digitální nomádi“. Právě na ně se zaměřila Chorvatská centrála cestovního ruchu, když zahájila novou propagační kampaň „Chorvatsko, vaše nová kancelář“. Cílem této akce je představit tuto zemi jako atraktivní a dobře připravený turistický cíl i pro digitální nadšence, tedy ony „nomády“. Reklamní kampaň najdete kromě mediálních PR aktivit i na sociálních sítích Facebook a Twitter.
„Chorvatsko je jedním z prvních členů Evropské unie, který upravuje jednoroční dočasný pobyt pro tzv. „digitální nomády“. Je to výsledek spolupráce mezi ministerstvem vnitra, ministerstvem pro zahraniční a evropské záležitosti, ministerstvem zdravotnictví, ministerstvem financí a ministerstvem cestovního ruchu a sportu. Naše organizace tuto příležitost vítá, protože to přináší mimo jiné i rozvoj celoročního cestovního ruchu. Kvalitní nabídkou a jednoduššími postupy se snažíme přilákat co nejvíce těchto originálních hostů, a tak propagovat naši destinaci. Krom toho jsou „digitální nomádi“ i vynikající příležitost pro chorvatskou ekonomiku. Jsme rádi, že oni sami projevují zvýšený zájem o pobyt v řadě chorvatských měst. Věřím, že naše země na ně zapůsobí svými přírodními a kulturními krásami i autentickou nabídkou. Přeji všem současným i budoucím „digitálním nomádům“ vřelé přivítání v Chorvatsku, v jedné z nejžádanějších a jedinečných evropských turistických destinací,“uvedla ministryně cestovního ruchu a sportu Nikolina Brnjac.
Stojí za zmínku, že na konci listopadu 2020 přijal chorvatský parlament cizinecký zákon, který vstoupil v platnost počátkem roku 2021, podle kterého mohou „digitální nomádi“ požádat o udělení přechodného pobytu až na jeden rok. „Cílem nejnovější kampaně je představit Chorvatsko jako zemi, která může zaručit pohodlný a bezpečný pobyt a kvalitní životní podmínky. Je to země, kde se běžně domluvíte anglicky, má dobré připojení k internetu, příznivé klima a krásné přírodní prostředí. Důležitý je i fakt, že je snadno dostupná pro zbytek Evropy. Chorvatská republika prostě nabízí jedinečný způsob života i autentické zážitky. Ve srovnání s evropskými standardy je cenově vysoce výhodná a má dobrou a dostupnou zdravotní péčí,“uvedl ředitel Chorvatského turistického sdružení Kristjan Staničić. Připojil se k očekávání, že nový právní rámec a kampaň, která bude probíhat pravidelně po celý rok, budou mít v této nové oblasti pozitivní odezvu i v budoucnosti. Materiály na toto téma se již objevily na stránkách mnohých zahraničních sdělovacích prostředků, včetně předního světového média cestovních průvodců, „Lonely Planet“. Ten věnoval celý článek podmínkám, které musí cizinci splnit, aby mohli strávit rok v Chorvatsku jako „digitální nomádi“. Renomovaný časopis Forbes ve svém francouzském i americkém vydání zase publikoval podobný materiál a stejně, jako mnohá další americká média upozornil na výhody delšího pobytu v této při Jaderském moři ležící destinaci. Mimochodem, jako vysoce atraktivní město pro již zmíněné digitální nadšence zmiňuje zahraniční tisk především Dubrovník.
V rámci kampaně najdou zájemci a fanoušci na www. croatia.hr speciální stránku „Chorvatsko, vaše nová kancelář“ v angličtině. Ta obsahuje všechny důležité informace, týkající se procesu žádosti o povolení a pobytu „digitálních nomádů“ v Chorvatsku.