
Naše hlavní město v roce 2023 navštívilo 7,4 milionu turistů. Dle nejnovějších dat Českého statistického úřadu v minulém roce přijelo do Prahy 7 437 897 turistů, řádově o 24 % více než v roce 2022 a o 8 % méně než v předpandemickém roce 2019. Skladbu zahraničních turistů tvoří především návštěvníci z Německa (1 030 017), Spojených států amerických (424 957) a Velké Británie (397 220).
Do Prahy již pravidelně jezdí také turisté z asijských zemí zejména z Korejské republiky a Tchaj-wanu. Čeští návštěvníci tvoří poslední dva roky stabilně zhruba jednu pětinu. V roce 2023 jich přijelo 1,6 milionů, přibližně o 100 tisíc více než v předchozím roce. Data též ukazují úspěšnost systematických kampaní, které cílí na bonitní klientelu. Až 70 % návštěvníků se totiž ubytovává v dražších hotelech.
“Jsem velmi rád, že se cestovní ruch v Praze po náročných letech začíná stabilizovat. Dokládají to aktuálně vydaná data. Navíc je znát, že se změnila i skladba turistů. Do metropole míří stále více cestovatelů, kteří poznávají mnoho zajímavých míst i mimo historické centrum,” vysvětluje náměstek pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil. Do hlavního města v roce 2023 zavítalo celkem 7 437 897 cestovatelů. V porovnání s předchozím rokem jde o 24% nárůst. Do metropole nejčastěji jezdí turisté ze sousedního Německa (1 030 017), Spojených států amerických (424 957 turistů) a Velké Británie (397 220 návštěvníků). Nechybí ani návštěvníci ze Slovenska (369 770 turistů), z Polska (328 073 turistů) a Itálie (325 014 návštěvníků). Nejvýrazněji narostly v loňském roce počty turistů z asijských zemí, a to hlavně z Tchaj-wanu (67 237 turistů, meziročně + 680 %), Korejské republiky (152 277 turistů, meziročně + 219 %) a vracejí se také japonští turisté, kterých loni do Prahy zavítalo celkem 41 093 (meziroční nárůst + 162 %).
Z evropských zemí nejvýrazněji přibylo návštěvníků z Itálie (meziročně + 63 %), Velké Británie (+ 47 %), Chorvatska (+ 45 %), Španělska a Řecka (+ 44 %). Zdvojnásobil se také počet turistů z Austrálie. “Do Prahy se nám prostřednictvím systematických a strategických kampaní v kombinaci s cílenými press tripy daří lákat bonitní klientelu, která do metropole přijíždí s hlubším zájmem o město, místní kulturu a bohatou gastro scénu. Data mimo jiné ukazují, že až 70 % návštěvníků se ubytuje v pěti či čtyřhvězdičkovém hotelu a tento trend stále roste. Čísla jasně odráží naše tříleté cílení na tento typ cestovatelů a na druhé nesmírně důležitý zvýšený standard českého klientského servisu!” dodává předseda představenstva Prague City Tourism František Cipro.
Podle dat STR reportu (Smith Travel Research), který sleduje vývoj cen a obsazenost evropských hotelů, česká metropole zaznamenala nejvyšší meziroční nárůst v obsazenosti ve srovnání s ostatními evropskými městy, a to téměř o 20 %. Podobně na tom byla například sousední Vídeň. Data také ukazují, že se Praha zbavuje nálepky levné destinace a dorovnává cenou za pokoj Berlín.
Díky trendu obnovy cestovního ruchu naše společnost reaguje na nebezpečí přetížení historických atraktivit. Proto v rámci běžných služeb nabízí uvážlivé varianty, jak objevit metropoli. Příkladem může být turistická karta Prague Visitor Pass, která láká na lokality mimo historické centrum a napomáhá ke kultivaci méně známých pražských čtvrtí. Tuto kartu si od jejího spuštění pořídilo již přes 30 000 návštěvníků metropole. Stejně tak nabízí například poznávání Prahy z historické „Křižíkovy“ tramvaje číslo 42. Další důležité informace naleznete na Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.
Klára Janderová