Karlův most netradičně, foto A. Karoch
Za třetí kvartál roku 2023, tedy během letní sezóny podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu do metropole přijelo 2 145 069 návštěvníků. Oproti loňskému stejnému období se celkový počet přijíždějících turistů zvýšil o 15 %. Domácí hosté tvořili během léta jednu pětinu ze všech návštěvníků metropole. Oproti letnímu období roku 2019 se jejich počet zvýšil o celých 32 %. Podle odborníků z Prague City Tourism se také postupně mění skladba přijíždějících turistů.
Do Prahy v období od ledna do září přijelo celkem 5 446 130 turistů. V porovnání s rokem 2019 se tak návštěvnost metropole vyšplhala na 91 % původních čísel. Do hlavního města nejvíce míří turisté z Německa, Spojených států, Velké Británie, Slovenska nebo Polska. Stoupá rovněž domácí cestovní ruch. Oproti roku 2019 tvoří čeští turisté celou pětinu z celkového počtu návštěvníků. Asociace hotelů a restaurací ČR také zveřejnila průměrnou dobu pobytu hostů, která činí i nadále 2,2 až 2,3 noci. Za jednu noc v metropoli návštěvník zaplatí v průměru 126 eur. „Jsem velmi rád, že se cestovní ruch v Praze mění k lepšímu a daří se ho korigovat tak, aby co nejméně zatěžoval místní obyvatele. Přispívají k tomu nejen osvětové kampaně, ale také systematické cílení na jiný typ cestovatelů. I to podporuje fakt, že se město zavázalo k tomu, že 50 % z výnosu z poplatku z pobytu vrací zpátky do rozvoje turistiky v metropoli,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Pospíšil.
Turisticky oblíbená Kampa, foto A. Karoch
Data ukazují také nárůst počtu návštěvníků z asijských zemí, kterých přijelo ve třetím kvartálu celkem 218 281, meziročně o 63 % více. To jsou turisté, kteří v metropoli zůstávají zpravidla déle. Příčinou vyššího počtu zmíněných turistů je obnovené přímé letecké spojení z Prahy do korejského Soulu a do tchajwanské Tajpeje. Také roste počet cestovatelů ze Spojených států amerických. Oproti minulému roku jich přijelo o 17 % více. Cestovatelé ze Spojených států zároveň v Praze utrácejí nejvíce. “Pro nás není cílem, aby do metropole přijelo co nejvíce turistů, ale abychom zvýšili útratu na jednoho turistu, a abychom nepodporovali zatěžování památkové rezervace. Důležité je, že se také mění skladba turistů,” vysvětluje místopředsedkyně Prague City Tourism Jana Adamcová.“Díky spolupráci s partnery, jako je Letiště Václava Havla a agentura CzechTourism, v rámci platformy Touchpoint, se zaměříme příští rok na podporu dalších dálkových letů.“
Společnost podporuje cestovní ruch kampaněmi, které navíc již druhým rokem financuje z poplatku z pobytu. Kromě kampaně na podporu domácího cestovního ruchu „V Praze jako doma“ společnost během letní sezóny cílila na vybrané zdrojové trhy kampaní „Stay in Prague“, která organizují ve spolupráci s Letištěm Václava Havla a agenturou CzechTourism. V průběhu prosince bude Prague City Tourism realizovat vánoční kampaň a lákat turisty na vánoční atmosféru i prostřednictvím spolupráce se zahraničními novináři a influencery. Další důležité informace naleznete na našem Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.
Klára Janderová