Z tiskové konference, foto A. Karoch
Firmu před třiceti lety založil Miroslav Kotík. Z původně obchodní společnosti vybudoval respektovanou výrobní společnost, která dnes dává práci více než šesti desítkám zaměstnanců. Zajímavý je i fakt, že tu vyrábějí jako jedna z mála firem populární hračky. V současnosti asi nejznámějším produktem firmy z Nového Veselí je legendární „Igráček“, který se uchytil nejen jako hračka pro děti, ale i jako vyhledávaný turistický suvenýr z Česka.
Třicetiletá historie firmy začala v roce 1993, kdy Miroslav Kotík založil ve Žďáře nad Sázavou společnost EFKO za účelem distribuce hraček na českém trhu. O dva roky později mu obchodní činnost nestačila, takže začal s výrobou vlastních her. O šest let později se firma přestěhovala do Nového Veselí, kde dodnes buduje a rozšiřuje vlastní hračkářskou výrobu. Vzniklo tu vlastní vývojové oddělení a firma přichází na trh s prvními, zde vyvinutými, hrami a hračkami. V roce 2006 odstartovala produkci stavebnice ROTO, která navazovala na původní značku PLASTIKANT. V roce 2008 kupuje M. Kotík vlastnická práva na značku „Igráček“ a formy na jeho výrobu. Na český a slovenský trh uvedlo EFKO tuto redesignovanou postavičku v roce 2010. Pro zahraniční zákazníky byl název hračky Igráček ovšem těžko vyslovitelný. V zahraničí proto najdete našeho „Igráčka“ pod názvem „Pokeeto“. V roce 2014 EFKO výrazně investovalo do výroby nových forem. Igráčka motorizovali autíčky se stavebnicovým systémem „MultiGO“. a došlo i na legendární českou autodráhu „Ites“, kterou ředitel firmy zachránil před zřejmým úpadkem
Ředitel firmy EFKO M. Kotík, foto A. Karoch
„Hlavně v počátku mi spousta lidí říkala, že vyrábět hračky v Česku je utopie zvláště, když se dá vše vyrobit v Asii za zlomek ceny. Nebylo a ani není jednoduché se prosazovat proti levným výrobkům. Pro nás hraje ale fakt, že naše výrobky jsou výrazně kvalitnější,“ tvrdí M. Kotík. Podle některých názorů jsou to „jen hračky“, se kterými si děti pohrají chvilku, a pak je s nezájmem odloží. Ale i toto spotřebitelské vnímání se postupně mění. Rodičům není jedno, s čím si jejich děti hrají. Zajímá je, dokáže hračka udržet dětskou pozornost. „Proto stále více sázíme na celkovou kvalitu hraček. Na tu materiálovou i obsahovou. A to se nám v dlouhodobém horizontu vyplácí.“
„Průměrně ročně vyrobíme přes milion kusů her. Menší část produkce míří na domácí trh. Větší podíl tvoří zakázková výroba pro zahraniční partnery, hlavně z Německa, Francie, Nizozemí a Slovenska. S “Igráčkem“ a jeho auty“ MultiGO“ jsme si k zahraničním zákazníkům našli cestu díky customizaci figurek pro daný trh. Například ve Španělsku lze zakoupit figurky „Igráčků“ v podobě fotbalistů různých španělských klubů nebo hasičů a policistů z různých kantonů. V roce 2022 činil obrat naší firmy 107 milionů Kč. Z toho export tvořil 42 procent,“ sdělila Alena Trávníčková, ředitelka obchodu firmy EFKO-karton.
„Snažíme se neustále hledat nové a inovativní postupy výroby a nebojíme se do nich investovat“, uvádí výrobní ředitelka Petra Miklová. „Nově jsme zakoupili automatický lepící plotr, který nám významně usnadňuje práci při výrobě obalů. Dále jsme pořídili speciální digitální UV tiskárnu na potisk „Igráčků“, díky které jsme zase schopní plnobarevně potisknout třeba i jen jednu postavičku. Dovedeme vyrobit „Igráčky“ na míru dostupné i menším firmám nebo spolkům. a podobně. Nesmíme usnout na vavřínech. Stále musíme hledat nové technologie a možnosti. A to mě na mé práci baví úplně nejvíc,“ dodává.
Na podzim loňského roku přišlo EFKO s novinkou v podobě „Igráčků“ s podcastovou pohádkou, načtenou známým hercem Martinem Stránským. Firma tak spojila klasické figurky s dnes populárním formátem podcastu. Vedoucí vývojového oddělení Andrea Šindelářová dodala: „Začátkem letošního října uvedeme na trh další tři „Igráčky“ s podcastovou pohádkou. Zajímavostí je, že jsme opravili původní formu na kočár tažený Igráčkovým koněm. Z produktu mám velkou radost. Psali nám již i nadšení sběratelé, že se na nové postavičky moc těší. Původní kočáry jsou totiž poměrně vzácné. To potvrzuje, že „Igráček“ dělá radost i dospělým. Stal se totiž i sběratelskou záležitostí. Stačí se podívat na různé aukční weby, za kolik se historické nebo speciální kousky draží.“
Novinka, "Igráček" s podcastem
Letos firma uvedla novou řadu dárkových her do kapsy s názvem „Pytlíczech“. Jedná se o tzv. „turistické“ hry na cesty. Jsou uložené v bavlněném pytlíku a vyrobené výhradně z přírodních materiálů. Podílela se na nich designérka a cestovatelka Táňa Sekerková a zanechala na nich svůj podpis. Stačí se podívat na potisky pytlíčků a produkty samotné.
V současné době najdeme v jejím výrobním portfoliu jak prověřené hry, například „Kloboučku hop“, „Smolíček“, „Jožin z bažin“, ale také nové inovativní soubory pro předškoláky, party hry, již zmíněnou novinku „Pytlíczech“ a další. EFKO se neorientuje pouze na produkci vlastních hraček. Protože také produkuje kartony, významnou část její činnosti zahrnuje zakázková výroba deskových her, puzzle skládaček apod. Společnost mimo jiné například vyrobila největší herní plán na světě, který je zapsaný v Guinnessově knize rekordů. Za svoji činnost a nápady získala firma EFKO mnohá ocenění. Je činná i na poli charitativním. Podporuje nadaci Hvězdy dětem, FOD a jejich projekt Klokánek, společnost Revenium, vybrané školy, školky, charity i nedaleký Hospic. Více na www.efko.cz
Kateřina Goroškov