Téměř dokončená lávka, dvě pražské čtvrti, má za sebou náročné zatěžovací zkoušky. Mostní specialisté zatížili konstrukci nákladními auty a před tím ji kontrolovaně rozkmitali, aby simulovali její extrémní zatížení. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty otevřou v Praze v létě. Díky tomu se stane již dnes oblíbená Holešovická tržnice dalším možným pražským turistickým cílem a Karlín populárnější pražskou čtvrtí.
Tři sta metrů dlouhou konstrukci z bílého ultra-vysoce hodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka začali stavět v lednu 2022. Pochozí šířka činí čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most plánují osvětlit LED pásy ukrytými v madle zábradlí. Nebude tak vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude údajně možné nadzvednout tak, aby stavba odolala i průtoku tisícileté vody. Autory projektu jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek, Vít Najvárek.
„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Lávku bychom chtěli otevřít veřejnosti v průběhu července. Je to opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu,“ říká Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy, a dodává: „Původně zamýšlené práce jsme také ještě rozšířili o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, abychom nemuseli zasahovat do už postavených a upravených ploch. Zprovozněním lávky zpříjemníme a zkrátíme cestu mnoha Pražanům i návštěvníkům. z Karlína do Holešovic.“ Konstrukce lávky je už hotová, stavbaři usadili zábradlí s osvětlením a pracují na napojení na okolní komunikace a na terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky, které právě proběhly. „Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky jsme použili takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím. Ihned po zkouškách začneme s finální úpravou povrchů,“ poznamenal projektový manažer Skanska Michal Kunc.
„Blížíme se dokončení této unikátní konstrukce. Z hlediska Prahy tak vznikne zásadní spojnice mezi Holešovicemi a Karlínem. Velmi oceňuji koordinaci stavby lávky se souvisejícími okolními projekty. Jde zejména o návaznost na probíhající rekonstrukci Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a na probíhající rekultivaci části ostrova Štvanice,“ podotýká autor projektu lávky architekt Petr Tej.
Ondřej Šuch